َ

َ

فاطمیه

چاه داند که به من عمر چه سان می‌گذرد

قصه کوتاه کنم ور نه سخن بسیار است

و ... « ایام فاطمیه» ، مجموعه ای است  از جگرهای سوزان، چشمهای گریان،  عزاداران سیه پوش، عاشقان درد آشنا، شیعیان وفادار، احساس های یتیمانه و دردهای تنهایی. مرور اوراق کتاب تاریخ، یاد آور « رنج های شیعه » و درد و داغ « آل الله » است.

خدا را شاکریم که نعمت « غم زهرا» عطایمان کرده و ما را نمک گیر سفره « محبت اهل بیت » ساخته است.

از این رو، روحمان با " اولاد علی و فاطمه " همنوایی دارد  و جز از " کوثر ولایت"سیراب نمی شود و جز از " شراب مودت" جام بر نمی گیرد.

خوشیم که جرعه نوش ولاییم  و اسیر سلسله غم این خاندان. محبتمان منحصر در " ذی القربی" است. خاندانی که هم شایسته " دوست داشتن" اند . هم اشک ریختن بر رنجهایشان  و سوختن در مصیبت ها و داغ هایشان.

امروز ما ، در فاطمیه ای به وسعت ایران اسلامی،  سر بر شانه " مظلومیت شیعه" می گذاریم و آرام آرام می گرییم ؛ چون شمع می سوزیم  و پیوسته در پی آنیم که جواب سؤال های   بی پاسخ مانده خویش را بیابیم.

                                                 لعن الله قاتلیک یا فاطمة الزهراء

اللهم العن الجبت و الطاغوت

التماس دعا

ارزش حجاب از منظر امام زمان

مرحوم آیت الله سید محمدباقر مجتهد سیستانی (ره) پدر آیت الله سید علی سیستانی تصمیم می گیرد برای تشرّف به محضر امام زمان (عج) چهل جمعه در مساجد شهر مشهد زیارت عاشورا بخواند. در یکی از جمعه های آخر، نوری را از خانه ای نزدیک به مسجد مشاهده می کند. به سوی خانه می رود می بیند حضرت ولی عصر امام زمان (ع) در یکی از اتاق های آن خانه تشریف دارند و در میان اتاق جنازه ای قرار دارد که پارچه ای سفید روی آن کشیده شده است. ایشان می گوید هنگامی که وارد شدن اشک می ریختم سلام کردم، حضرت به من فرمود: «چرا اینگونه به دنبال من می گردی و این رنج ها را متحمّل می شوی؟! مثل این باشید- اشاره به آن جنازه کردند- تا من بدنبال شما بیایم!»

بعد فرمودند: «این بانویی است که در دوره کشف حجاب- در زمان رضا خان پهلوی- هفت سال از خانه بیرون نیامد تا چشم نامحرم به او نیفتد.» (1)

                   

(1)    شیفتگان حضرت مهدی (عج) ، ج 3 ، ص 158

انگیزه ی اصلی پوشیده بودن چیست؟

              

 

 یکی از انگیزه های پوشش ابراز صداقت در دوستی با خداوند است

 لابد تا بحال بارها شاهد بوده اید که افرادی به خودتان و یا دیگران

  ابراز علاقه و ارادت کرده و گاهی از الفاظی نظیر چاکرم مخلصم فدایت شوم

  و عزیزم قربانت شوم و... استفاده کرده اند. اما فرض کن که روزی

 به یکی از این افراد بگوئی من مبلغی پول لازم دارم در جوابت بگوید :

 شرمنده ام اتفاقا من هم می خواستم همین در خواست را از تو بکنم

 و بار دیگر و بار های دیگر از انجام خواسته ات سر باز زند و

 تنها به همان چاکرم و فدایت شوم اکتفا کند قضاوت تو درباره او چیست ؟

  آیا در دل نمی گوئی این چه دوستی ای است که از زبان فراتر نمی رود ؟

 اکنون درباره رابطه خود با خدا بیندیش.

  ما به خدای مهربانمان اظهار بندگی و اطاعت و دوستی می کنیم

  اما نشانه صداقت در این دوستی انجام کاری است که او می پسندد.

  بهترین انگیزه برای پوشش تو همین است

 که بخواهی به پروردگار خودت اظهار محبت کنی

 و صداقت خود را با گردن نهادن به خواسته او ثابت کنی

 پس بیائیم با خدا پیمان دوستی ببندیم

جوش‌سنج

           
اگر تو هم از آنانی هستی که:

برای بی‌حجابی خواهران ایرانی‌شان جوش می‌آورند،

اما گرسنگی خواهران محجبه و غیرمحجبه‌شان در سومالی را تماشا می‌کنند و دیگر هیچ؛

پس حتماً به درستی درجه جوش‌ات، اصلاً به اصل مسلمانی‌ات شک کن!!!!.

نواهنگ


نواهنگی زیبا از سخنان حجت‌ا لاسلام "علیرضا پناهیان" درباره مدیریت به وسیله پوشش و حجاب...


                                                      دانلود           

اختلاط دختر و پسر در زمان حال

در فرهنگ اسلامی در محیط ها نباید اختلاط باشد باید مجزا باشند.

 اقتضای حیا این است و متاسفانه این مسئله که لا اقل تا بیست سال پیش در جامعه ما یک مسئله عادی بود که فضاها باید از هم جدا بشوند. الان متاسفانه روی این مساله داریم به تدریج بی قید می شویم. زمینه اینها را باید در فرهنگ عمومی باید ایجاد کرد. متاسفانه فضای فرهنگ عمومی ما به سمت شکسته شدن این فضاها می رود . هر چه این ارتباط ها راحت تر باشد خطرناک تر است و باعث از بین رفتن حیا می گردد . (مگر ندیده اید که دختران و پسران جوان چگونه به راحتی به یکدیگر شماره تلفن می دهند و با هم صحبت عاشقانه می کنند) شوخی مردان و زنان حتی به صورت گفتاری با حیا سازگار نیست

               

 ابا بصیر در شهر کوفه به یکی از زنان قرآن می آموخت روزی با آن زن شوخی کرد .وقتی خدمت امام باقر رسید حضرت او را سرزنش کردند و گفتند: "هر که در خلوت مرتکب گناه شود خداوند برای وی هیچ ارزشی قائل نیست .چه چیزی به آن زن گفتی ابابصیر می گوید : "من از شرم صورتم را پوشاندم و همان موقع توبه کردم  . آنگاه امام باقر فرمود :دیگر تکرار نکن" .به نظر شما اگر حضرت ظهور کند چند تای ما را سرزنش می کند ؟

بیائید برای استقبال از تنها معصوم باقیمانده عالم خود را آماده کنیم.

اسلام و تربیت زنان

اسلام برای ساختن جامعه ای فاضله ، نخست به ساختن و تربیت زنان اقدام کرد . حضرت محمد (ص) تا توانست به زن شخصیت داد ، زن صالحه را بعنوان یکی از گلهای بهشت معرفی کرد ، دختر را گلی خوشبو برای پدر و مادر ذکر نمود و کوشید توجه والدین ودیگر افراد را به سوی زن معطوف دارد .

آری ، زنان افراد فراموش شده و متروک در دوران جاهلیت بودند و سالهای سال آنها را از تربیت و فرهنگ دور داشتند تا کاملا به صورتی شیئی در اختیار مردان باشند . اسلام آمد و  نخست به سر و صورت دادن وضع زنان پرداخت و آنها را از حالت استضعاف بیرون کشید .در تاریخ اسلام به زنان صحابه بر می خوریم که امر هدایت و سرپرستی آنها مستقیما به پیامبر مربوط می شد و او شخصا به بالا بردن سطح آگاهی و فرهنگ شان قیام و اقدم کرده بود . گاهی تحت عنوان آوردن معلم خانه برای همسران خود ، زمانی از طریق همراه بردن برخی از زنان در جبهه جنگ برای مداوای مجروهان ، بعضی از اوقات از طریق مشارکت دادن شان در امر بیعت که نوعی عمل سیاسی بود به آنان شخصیت داد و آنها را پروراند. تلاشهای حضرت فاطمه (ع) در طول مدت حیاتش و زینب سلام الله علیها در تشکیل جلسات برای زنان و آگاهی دادنبه آنها حمایت های امام علی (ع) و دیگر امامان از زنان و رعایت جانب آنها در زندگی اجتماعی ، موظف داشتن شوهران به رعایت حقوق زنان و فرزندان و سفارشات زیاد در احترام به مادر و خواهر ، آنها را ساخته و پرورده کرد ، آنچنان که حتی می توان گفت ثمره این تربیت از دوران حکومت امام علی (ع) کاملا پدیدار بود و زمانی چون "" سوده "" در میدانهای نبرد نقش فوق العاده ای را در بحرکت در آوردن جوانان ایفا کردند .

ادامه مطلب ...

حجاب در کلام حاج آقا قرائتی

شما جنس مرغوب را در کادو مى پیچید، روى تلویزیون پارچه مى اندازید، کتاب قیمتى را جلد مى کنید، طلا و جواهرات را ساده در دسترس قرار نمى دهید.

بنابر این جلد وحجاب نشانه ارزش است .

خداوند براى چشم که ظریف است و خطرات آنرا تهدید مى کند، حجاب قرار داده حجاب باعث تمرکز فکر مردان که بخش عمده تولید جامعه به دست آنان است مى گردد.

در کشورهایى که بى حجاب است نظام خانواده از هم گسسته و آمار طلاق غوغا مى کند. اسلام به خاطر حفظ حیا، کرامت و جلال ، جلوگیرى از تشتّت و هوسبازى و گسستن نظام خانواده حجاب را واجب فرموده .

باید دانست که حجاب مانع تولید نیست ، بزرگترین صادرات ایران بعد از نفت ، قالى است که تولیدش به دست زنان با حجاب است .

حجاب مانع تحصیل نیست صدها هزار دانشمند زن در کشور اسلامى ایران شاهد این ادعّاست حجاب آرم جمهورى اسلامى ایران است .

دنیا انقلاب اسلامى ایران را باحجاب بانوان مى شناسد و ابرقدرتها از این نشانه پرارزش انقلاب آنقدر هراس دارند که چند دختر مسلمان را با پوشش اسلامى بر سر درس تحمل نمى کنند.

حجاب در قرآن



img/daneshnameh_up/a/a3/hijab2.jpgدر قرآن مجید بیش از ده آیه در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرم وجود دارد.
یکی از این آیات، آیه 59 سوره احزاب است:« یا ایهاالنبی قل لازواجک و بناتک و نساءالمومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین و کان الله غفورا رحیما» (ای پیامبر، به زنان و دخترانت و نیز به زنان مومنین بگو خود را بپوشانند تا شناخته نشوند و مورد اذیت قرار نگیرند. و خداوند بخشنده مهربان است.)
جلاب به معنای یک پوشش سراسری است؛ یعنی زن باید همه اندامش پوشیده باشد تا همچون گلی لطیف از دسترس هوسرانان مصون و محفوظ باشد.
در سوره نور آیه 31 نیز مفصلا در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرمان سخن به میان آمده است.

مفهوم و ابعاد حجاب در قرآن

حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه، بیش‎تر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می‎دهد که پرده، وسیله‎ی پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده می‎شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت ‎گیرد.
حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمی‎توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.
اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب می‎تواند اقسام و انواع متفاوتی داشته باشد. یک نوع آن حجاب ذهنی، فکری و روحی است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامی، مانند توحید و نبوت، از مصادیق حجاب ذهنی، فکری و روحی صحیح است که می‎تواند از لغزش‎ها و گناه‎های روحی و فکری، مثل کفر و شرک جلوگیری نماید.
علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی می‎کند، نام برده شده است؛ مثل حجاب و پوشش در نگاه که مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصیه شد

ادامه مطلب ...

برداشت هایی از آیه

ـ در لزوم عفّت و پاکدامنى و ترک نگاه حرام بین زن و مرد، فرقى نیست.
«یَغُضُّوا یَغْضُضْنَ یَحْفَظُوا یَحْفَظْنَ»
2ـ جلوه‏گرى زنان، در جامعه ممنوع است.
«وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ»
3ـ ظاهر بودن قسمت‏هایى از بدن که به طور طبیعى پیداست، (صورت، دست یا پا) مانعى ندارد.
«إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها»
4ـ در میان انواع پوشش‏ها، نام مقنعه و روسرى بزرگ آمده و این دلیل بر اهمیّت حجاب است. «بِخُمُرِهِنَّ»
5ـ در قانون گزارى باید به ضرورت‏ها، واقعیّت‏ها و نیازها توجه شود. (اگر پوشاندن آن قسمت از بدن که خود به خود آشکار است، واجب مى‏شد، زندگى براى عموم زنان مشکل بود) «إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها»
6ـ اسلام به نیازهاى فطرى و غریزى بشر پاسخ مثبت مى‏دهد.
«إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ»
7ـ از بردگان و غلامان و افراد ملازمى که نیازى به همسر ندارند، ستر و پوشاندن واجب نیست.
«أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ»
8ـ هرگونه راه‏رفتنى که سبب آشکار شدن زیورهاى مخفى زن شود ممنوع است.
«وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ»

9ـ زن، حقّ مالکیّت دارد. «مَلَکَتْ أَیْمانُهُنَّ»

ادامه مطلب ...

آیاتی در مورد حجاب

اعوذبالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

به نام خداوند بخشنده مهربان

 

1* ستایش و سپاس مخصوص خداست که هر آنچه  در آسمانها و زمین است  همه ملک اوست  و در عالم آخرت  نیز شکر و سپاس  مخصوص  اوست  و او  به نظم  آفرینش حکیم  و به همه  امور  عالم آگاه است .( 1ـ سباءِ)

 

2* و ای رسول زنان مؤمن را بگو تا چشم ها (از نگاه ناروا) بپوشند و فروج و اندامشان را (از عمل زشت)محفوظ دارند و زینت و آرایش خود جز آنچه قهرا ظاهر شود بر بیگانگان  آشکار نسازند  و باید سر و سینه و برو دوش خود را با مقنعه بپوشانند و زینت و جمال خود رو آشکار نسازند جز برای شوهران خود و پدران و پدران شوهر و پسران خود و پسران شوهر و برادران خود و پسران برادر و پسران خواهران خود و زنان خود (زنان مسلمه)و کنیزان ملکی خویش  و اتباع خانواده که به زنان رغبت ندارند  از زن و مرد یا طفلی که هنوز بر عورت و محارم  زنان آگاه نیستند  (و از غیر این اشخاص مذکور احتراز و احتجاب کنند) و آن طور پای بر زمین نزنند که خلخال و زینت پنهان پاهای شان معلوم شود  و ای اهل ایمان به درگاه خدا  توبه کنید باشد که رستگار شوید.( 31ـ نور)

ادامه مطلب ...

حجاب در نگاه آیت الله بهجب

حجاب کامل مطلقا همان چادر است .و غیر چادر هم اگر در پوشاندن کل بدن و حجم بدن مثل چادر باشد ، مثل لباسهای بلند و گشاد که کار چادر را می کند ، جایز است و اما لباسهای تنگ و چسبان مثل مانتو که حجم بدن کاملاً مشخص است و سبب تحریک و مفسده است حرام است

استفتائات و دیدگاه‎های مراجع تقلید درباره‎ی حجاب و لباس

امام خمینی (ره):
آنها که زن‌ها را می‌خواهند ملعبه‌ی مردان و ملعبه‌ی جوانان فاسد قرار بدهند، جنایتکارند. زنها نباید گول بخورند. زن گمان نکند این مقام زن است که بزک کرده بیرون برود، با سر باز و لخت؛ این مقام زن نیست، زن باید شجاع باشد، زن آدم‌ساز است، زن مربی انسان است.[2]


حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی:
«حجاب بانوان در اسلام یکی از اموری است که از وقتی استعمارگران، چشم طمع به کشورهای اسلامی و غصب معادن و منابع طبیعی آنها دوختند، مورد حمله‌ی آنها قرار گرفت؛ زیرا چادر و حجاب زنان مسلمان را یکی از عوامل بزرگ برای بقاء استقلال شخصیت اسلامی کل جامعه‌ی مسلمانان و حفظ هویت اسلامی آن دیدند و آن را مانع سیاسی و اقتصادی و فرهنگی خود شناختند.[3]


حضرت آیت الله خامنه‎ ای:
آیا جنایتی از این بزرگ‌تر نسبت به زن هست که زن را با آرایش، مد و جلوه‌گری زیورآلات سرگرم کنند و از او به عنوان یک ابزار و وسیله استفاده کنند؟ امروز سر و سینه را از زیورآلات پر کردن و آرایش و مد و لباس را بت قرار دادن، برای زن انقلابی مسلمان ننگ است، چادر بهترین نوع حجاب و نشانه‌ی ملی ماست.


آیا حجاب از ضروریات دین است؟ حکم کسانی که به آن بی‌اعتنایی می‌کنند چیست؟


حضرت آیت الله خامنه‌ای:
اصل حجاب ضروری دین محسوب است، ولی بعضی فروع آن ممکن است ضروری نباشد و بی‌اعتنایی به اصل حجاب و عدم رعایت آن معصیت و گناه است.


حضرت آیت الله تبریزی:
اصل حجاب برای زنان از ضروریات دین است و حکم کسانی که به آن بی‌اعتنایی نمایند، حکم بی‌اعتنایی به سایر تکالیف دینی است
ادامه مطلب ...