َ

َ

تقلید در سبک زندگی؛ مشکل گشا یا مشکل ساز

جامعه‌ی ایرانی یک جامعه‌ی در حال توسعه است و به اقتضای در حال توسعه بودن، به نوعی از ساختارها و پیوندهای گذشته‌ی خود متفاوت می‌شود و قرار و سکون خود را در ساختارها و پیوندهای جدید جست‌وجو می‌نماید. بالطبع این جداگشتگی، در نحوه‌ی زندگی و رفتار افراد این جامعه اثر می‌گذارد و تغییرات بنیادینی در سبک و نوع زندگی آن‌ها ایجاد کرده است؛ به ویژه آنکه این توسعه درون‌زا نیست و مبتنی بر الگوهای غیربومی در حال انجام است؛ لذا این پرسش که «سبک زندگی» ما تحت تأثیر چه عواملی است؟ یکی از مهم‌ترین پرسش‌های جامعه‌ی امروز ماست. نوشته‌ی حاضر بر آن است تا به این موضوع از دریچه‌ی مسئله‌ی تقلید به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در پدیده‌ی سبک زندگی نظر کند. در این راستا، پیش از هر چیز، تعریف اجمالی دو موضوع فرهنگ و سبک زندگی جهت توضیح رابطه‌ی میان آن‌ها ضروری است تا از خلال آن به مسئله‌ی تقلید و روی دیگر آن، یعنی پدیده‌ی قهرمان سازی، پرداخته شود. 

ادامه مطلب ...

در باب «سبک زندگی اسلامی»

حجاب جاویدان
مسلمان می‌تواند سبک زندگی خودرابر اساس اصول وآموزه‌های دینی شکل دهد.

واژه «سبک زندگی» به حد کافی ساده به نظر می‌رسد که هر کس بتواند مفهوم کلی آنرا دریابد. اما باید توجه کرد که این اصطلاح از فرهنگ خارجی وارد زبان و فرهنگ ما شده است و نیاز به بازتعریف دارد. اگر چه تعریف کلی سبک زندگی به عنوان نحوه و روش زندگی کردن عام و قابل تعمیم به هر فرهنگی به نظر می‌رسد؛ اما وقتی این مفهوم را به عرصه عملی و کاربردی ببریم، اختلافها رخ می‌نمایند.در فرهنگ غربی که خاستگاه مفهوم سبک زندگی است، این عبارت بیشتر در خصوص تطابق زندگی فردی با تیپهای شخصیتی یا گروهی خاص به کار می‌رود. به عنوان مثال عده‌ای مانند خواننده یا بازیگر بخصوصی لباس می‌پوشند، حرف می‌زنند، راه می‌روند، یا آرایش می‌کنند. گروهی از مرام یک آیین پیروی می‌کنند و سر می‌تراشند، ازدواج نمی‌کنند یا لباس خاص می‌پوشند. برخی با دوستان یا همفکران خود حول مورد مشترکی که می‌تواند ادبیات، سیاست، ورزش یا تفریح خاصی باشد، گرد هم می‌آیند

ادامه مطلب ...

جلسات زنانه... خوب، بد، زشت!


جلسات زنانه سال‌های زیادی است که در منازل، مساجد یا حسینیه‌ها برقرار می‌شود

نوشتن از مسائل مذهبی در شرایط کنونی جامعه واقعاً کار دشواری است! چرا که مردم ما عادت به نگاه دو گزینه‌ای «کاملاً خوب یا کاملاً بد» دارند، اما مباحث مربوط به امور دینی و مذهبی، از آن دست مطالبی هستند که به شدت باید از نگاه «صفر و یکی» یا «سیاه و سفید» به آن‌ها پرهیز کرد. در مسایل دینی لازم است که با نگاهی جامع و مانع تمامی جوانب را ارزیابی نمود و بعد نتیجه‌گیری کرد که آن مقوله چقدر درست است و چقدر خطا در آن وارد شده است.
موضوع «خانوم جلسه‌ای‌ها» و جلسات زنانه که غالباً در منازل تشکیل می‌شوند هم از این دست هستند. جلسات زنانه سال‌های زیادی است که در منازل، مساجد یا حسینیه‌ها برقرار می‌شده‌اند؛ اما در طی این سالیان آسیب‌های زیادی به این مراسم صدمه زده است. در گذشته، محوریت این مراسم حول مساجد و افراد منتسب به مساجد بود. 

ادامه مطلب ...

روایت گلگشت جمعه های مازندران؛ از ترویج بی حیایی

بابل

 صبح جمعه که می شود در برخی  میادین شهرهای مازندران غلغله ایی برپاست . گروه گروه جوانان مازندرانی به گلگشت می روند. گلگشت برنامه ایی است  تفریحی که در غالب کوهنوردی در مناطق جنگلی و کوهستانی مازندران برپا می شود. البته  آن کوهنوردی  که در ذهن شماست انجام نمی گیرد. کوهنوردی از جنس گلگشت با پای پیاده نیست بلکه جوانان سواره طی مسیر می کنند و بعضا مختلط!. مختلط بودن گلگشتی ها باعث شده بر انبوه متقاضیان  تور افزوده شود. گلگشتی ها در ذیل گروه های با شناسنامه و کمی بی عنوان جمعه های دل انگیزی دارند! برخی نحله های فکری و حتی فرق زیر زمینی در جذب جوانان از فرصت گلگشت به نحو مطلوب سود می برند 
ادامه مطلب ...