َ

َ

معضل بی حجابی در جامعه و راه های مقابله با آن

این روزها یکی از مهمترین دغدغه های جامعه ما مسئله حجاب است. حجابی که نیمی از اصالت آن در هجوم تجددگرایی، غربزدگی از بین رفته و نیمی دیگر در میان فلسفه بافی ها و تعاریف جدید، مدام رنگ عوض کرده  و هر روز غریب تر و مهجورتر می شود. اما واقعاً حجاب چیست؟معنای لغوی حجاب به پرده یا حائلی اطلاق می شود که وظیفه اش پوشاندن و نگه داشتن است و در عرف جامعه ما، به طور خاص به پوشش اسلامی گفته می شود. بسیاری از ما با شنیدن این کلمه بی اختیار یک خانم چادری را به ذهن می آوریم که تنها نمود ظاهری حجاب است.اما آیا تعریف این واژه به همین جا ختم می شود؟ آیا می توان پوشش و یا « نفس پوشیده بودن» را مطلق حجاب به حساب آورد؟خداوند منان درآیات متعددی از قرآن کریم از جمله در سوره نور آیه 30 ، 31 و  32 و آیاتی دیگر از سوره های مدنی به جنبه های مختلف رعایت حجاب؛  از لباس ، پوشش ، صوت و لحن، نحوه برخورد و نگاه به نامحرم برای زن و مرد ، نشستن و یا عدم نشستن مرد با زن نامحرم در خلوت، پاکی ذهن،  نحوه راه رفتن و پای نهادن بر زمین و حتی باز نمودن درب منزل و اجازه دادن و یا ندادن به میهمان، خودنمایی و تظاهر زنان در بیرون از منزل و بازار و مراسمات و عروسی ها و سایر برخوردهای اجتماعی و رفتار خانوادگی در مواقع مختلف  پرداخته که رعایت آنها موجب بالا رفتن امنیت اجتماعی برای آحاد جامعه می باشد.   

بی حجابی زنان و دختران جوان

مقدمه

         این روزها یکی از مهمترین دغدغه های جامعه ما مسئله حجاب است. حجابی که نیمی از اصالت آن در هجوم تجددگرایی، غربزدگی از بین رفته و نیمی دیگر در میان فلسفه بافی ها و تعاریف جدید، مدام رنگ عوض کرده  و هر روز غریب تر و مهجورتر می شود. اما واقعاً حجاب چیست؟

        معنای لغوی حجاب به پرده یا حائلی اطلاق می شود که وظیفه اش پوشاندن و نگه داشتن است و در عرف جامعه ما، به طور خاص به پوشش اسلامی گفته می شود. بسیاری از ما با شنیدن این کلمه بی اختیار یک خانم چادری را به ذهن می آوریم که تنها نمود ظاهری حجاب است.اما آیا تعریف این واژه به همین جا ختم می شود؟ آیا می توان پوشش و یا « نفس پوشیده بودن» را مطلق حجاب به حساب آورد؟

        خداوند منان درآیات متعددی از قرآن کریم از جمله در سوره نور آیه 30 ، 31 و  32 و آیاتی دیگر از سوره های مدنی به جنبه های مختلف رعایت حجاب؛  از لباس ، پوشش ، صوت و لحن، نحوه برخورد و نگاه به نامحرم برای زن و مرد ، نشستن و یا عدم نشستن مرد با زن نامحرم در خلوت، پاکی ذهن،  نحوه راه رفتن و پای نهادن بر زمین و حتی باز نمودن درب منزل و اجازه دادن و یا ندادن به میهمان، خودنمایی و تظاهر زنان در بیرون از منزل و بازار و مراسمات و عروسی ها و سایر برخوردهای اجتماعی و رفتار خانوادگی در مواقع مختلف  پرداخته که رعایت آنها موجب بالا رفتن امنیت اجتماعی برای آحاد جامعه می باشد. و رعایت حجاب در یک کلمه برای پیشگیری از انحراف در مرحله عمل و حتی در مرحله نیت و خطورات ذهنی می باشد.

حجاب و تاریخ

        در دورانهای قدیم تاریخ بشریت و ایران باستان رعایت حجاب نه تنها مسئله ای  دینی و اعتقادی بوده بلکه جنبه طبیعی زندگی زنان و مردان روزگار خود هم بوده است که مصداق آنرا در سنگ نوشته ها و گنجنامه ها و تصاویر لباس های زنان و مردان در آثار باستانی تخت جمشید، طاقبستان، و فیلم های تهیه شده تاریخ کهن را می توان نام برد.

       از نمونه شیر زنان تاریخ بشریت و اسوه های حجاب و عفاف می توان به حضرات هاجر و ساره همسران حضرت ابراهیم خلیل ا...(ع)، همسر حضرت ایوب نبی(ع)، آسیه بنت عمران کنیز فرعون، حضرت مریم(س) مادر عیسی نبی(ع)، همسران حضرت رسول اکرم(ص) و دخت گرامی اش حضرت فاطمه زهرا(س)، اولین شهید زن در اسلام سمیه و رابعه عدویه و زینب غزالی و ...  می توان اشاره کرد.

حجاب و تمدن

     انسان خود جهانی کوچک است اما از جمله مسائل پیچیده و مشکل تمدن بشری دو مساله است که سعادت و ترقی بشریت با حل آنها رابطه مستقیم دارد: اول رابطه بین زن و مرد در زندگی اجتماعی و کیفیت این رابطه و دوم رابطه فرد و جامعه. 

           حجاب یکی از مهمترین نمادهای وجود دین و معنویت در داخل جامعه است و تاثیر آنرا در پیدایش پدیده عظیم انقلاب اسلامی در ایران می توان نام برد و امروزه کارشناسان سیاسی و نظامی دنیا به این نتیجه رسیده اند که تنها راه فروپاشی نظام های اسلامی و جنبش های اسلامی درکشورها و ملت های مسلمان ؛ آزاد نمودن بی قید و شرط روابط زنان و مردان  در جامعه و همجنس بازی آزاد می باشد و نافرمانی مدنی از بی حجابی شروع می شود یعنی اولین جای نافرمانی مدنی دنبال رفتن شهوات است که رابطه بین زن و مرد را مخدوش نموده و افراد دنبال زندگی تجردی می گردند و در نهایت نافرمانی د رجامعه صورتهای سیاسی پیدا می کند.

        رعایت حجاب تنها در پوشیدن لباس و به سرکردن چادر برای زنان خلاصه نمی شود بلکه مردان هم در تمام جنبه های زندگی حتی در پوشیدن لباس و نحوه صحبت کردن و نگاه کردن به نامحرم و ... باید حجاب را رعایت کنند و اسلام برای همه انسانها در هر حال برنامه دارد و دستورالعمل جامع زندگی بشر که همان قرآن است برای هیچ موردی کم نگذاشته است.

حجاب از نگاه غرب

میشل هولباک نویسنده اسلام ستیز فرانسوی می گوید:

           برای غلبه بر مسلمانان باید آنها را به فساد کشید و یکی از بهترین راهکارهای به فساد کشیدن مسلمانان ترویج بی حجابی و برهنگی می باشد، چراکه ما از راه زور نمی توانیم مسیر پیشرفت دینی اسلام را بگیریم، پس بهتر است مسلمانان را به فساد بکشیم باید به جای بمب ، دامن های کوتاه و لباس های زننده و بدن نما و ... بر سر دخترانِ مسلمانان فرو بریزیم.

          قدرتهای استکباری امروز جهان که توسط ابرقدرتهای امروزی مانند امریکا  و ... با سیاست صهیونیست های غاصب و یهودی صفت اداره می شود  نظام سیاسی خود را با دشمنی همه جانبه و آینده نگری مدرن با محوریت اسلام ستیزی پایه گذاری کرده و به این نتیجه رسیده اند که با در دست داشتن دو قدرت پول و رسانه می توانند جهان را به مستعمره خود در آورند و نتایجی هم گرفته اند.

           در بعد رسانه با راه اندازی 18 هزار کانال ماهواره و تصاحب موتورهای جستجوگر اینترنت مایکروسافت و ... دشمنان اسلام (غربیها) ضربات مهلک خود را نه تنها به مسلمانان، بلکه به ذهن تمام مردم جامعه جهانی وارد نموده اند.

آسیب شناسی بی حجابی و راه حل کنترل

           اما حالا  فکر کنیم ببینیم مواضع دشمنان اسلام برای گرفتن حجاب و معنویت زدایی جامعه تا چند در صد در جامعه ما تحقق پیدا کرده است و نیاز است ما مسلمانان وظیفه خود را بدانیم . لذا ابعاد سه گانه در بهبود وضعیت حجاب را برای دختران جوان و دانش آموز که بعد خانوادگی و آموزشگاهی و اجتماعی فرهنگی می باشد شناسایی و تاثیر برخی از عوامل موثر بر حجاب دختران جوان(دانش آموز) و زنان را در این مقاله بیان می نمایم:

الف) بعد خانوادگی

1)       نقش پدر: نوع پوشش پدر در خانه، انجام فرایض دینی، تعهدات و پای بندی ها و صداقت در گفتار و عمل و نصیحت و بازخواست ها.

2)    نقش مادر: وضعیت ظاهری و پوشش، تعهدات و پای بندی ها و صداقت در گفتار و عمل و نصیحت و بازخواست ها و اختلافات خانوادگی.

3)     نقش برادر و خواهر : وضعیت ظاهری و پوشش و الگوسازی مثبت یا منفی

4)    نقش نحوه برگزاری و شرکت در مجالس : کنترل و پوشش خانم ها و آقایان در مجالس عروسی ،جشن تولد، میهمانی پارتی (به سبک غربی)، تعزیه ، مولودی خوانی و جدیداً حاجیانه.

5)    نقش ماهواره : عدم استفاده از ماهواره با بد آموزی های آن، ترویج مدلها و بی عفتی ها و تبلیغات با محوریت سوء استفاده جنسی از زنان و دختران و نشان دادن چهره کریه و زشت از زنان مسلمانان.

 

ب) بعد آموزشگاهی

1)       نقش معلمان و مدیران و نیروی انسانی آموزشگاه ها : وضعیت ظاهری، نوع پوشش، نوع برخورد اجتماعی و اخلاق خوب یا بد

2)    نقش نماز : برگزاری نماز جماعت در مدرسه و تاکید به اقامه نمازها در اول وقت و خصوصاً در مدرسه ، شرکت معلمان و مدیران و ... در نماز جماعت مدرسه و نماز جمعه شهر و ... .

3)     نقش فضا و امکانات آموزشگاه: کتاب، کتابخانه، نمازخانه، تهیه پوستر و جملات مناسب و ... و در تابلو اعلانات و ... .

4)    نقش فعالیت های پرورشی : تاکید بر جنبه های مثبت حجاب در ساعت درس پرورشی، اختصاص بعضی از برنامه های مدرسه و مراسمات به حجاب.

5)     نقش محتوای کتب درسی: بیان اهمیت حجاب،  آموزش صحیح نحوه معاشرت دختران و زنان در رفتار با دیگران و خصوصاً با مردان.

ج) بعد فرهنگی اجتماعی(کنترل دولتی نیازمند است)

1)     نقش الگو برداری: در خیابان های شهر ، معابر، سینماها، ویترین های مغازه ها، مانکن ها، و تصاویر مجلات و فیلم های سینما و تأترها و مدلگرایی ها.

2)      نقش اطلاع رسانی: معرفی الگوهای برتر، تصویب قانون در ضرورت حجاب، تنوع در مد لباس ها.

3)     نقش برخورد جدی: قضایی و انضباطی، لباس گرایی جنس مخالف(پسران)، ادامه طرح مستمر گشت ارشاد.

4)      نقش تکنولوژی: موبایل، ماهواره، اینترنت با پیامکها ، بلوتوث، چت، تبلیغات مدها

مصادیقی از آزادی سالم زنان در اسلام      

      با روی آوردن به قرآن و سنت و کتب فقهی و احکام و نظریات اجتماعی امامان به شرح ذیل ثابت شد که زن موجودی ناقص و تافته ای جدا بافته از زندگی مردان نیست لذا همواره باید در نوع رفتارشخصیتی زن که اسلام مرز حجاب را افراط ننموده و انجام امورات ذیل در زندگی عادی جامعه زنان از مصادیق بسیاز زیبا و جای تامل است:

1)       عدم پوشش دست و صورت

2)      بیرون رفتن زن از خانه برای انجام کارها و مسائل ضروری

3)     شرکت زن در جنگ برای مداوای مریضان و آب دادن به مجاهدان

4)      رفتن به مسجد برای ادای نماز

5)     رفتن به محل های تعلیم و تعلم (مسجد، مدرسه، دانشگاه و ... )

پیامد های بی حجابی

1)        تضعیف ارزشهای متعالی

2)       روی آوری جوانان به انحراف جنسی

3)       فروپاشی نظام خانواده

4)       افزایش التهاب و بیماری روانی

5)       برهم زدن خوردن امنیت زنان

6)       رکود فعالیت و در نتیجه سستی جامعه بشری

7)       ترویج فرهنگ غلط اشرافی گری و مصرف بالا و زیان های اقتصادی ناشی از آن

راه حل مقابله با بی حجابی درجامعه

وظیفه ما مسلمانان در قبال بی حجابی این است:

  1. اصلاح و ارشاد خانواده ها.
  2. داشتن غیرت دینی.
  3. داشتن غیرت ناموسی.
  4. فراگیر نمودن امر به معروف و نهی از منکر در تمام محافل.
  5. آشنا ساختن خانواده با احکام و مبانی دین مبین اسلام.
  6. تعلیم و تربیت فرزندان براساس مبانی و آموزه های اسلام و قرآن.
  7. حفاظت از حجاب و پوشش به عنوان یکی از اعتقادات اسلامی .
  8. ارزشمند نشان دادن حجاب.

 

 

تهیه و تدوین :

یوسف خانی 1392

 

 

 

 

 

 

فهرست منابع

ü      مطهری، مرتضی، مسأله حجاب، انتشارات صدرا سال 1358

ü      مودودی،ابوالاعلی، ترجمه شهرانی، نعمت الله ، نشر احسان، چاپ سوم، اسفند 1389

ü      فصلنامه مطالعات جامعه امن و امنیت انتظامی،سال دوم، شماره ششم، تابستان 1390، با سردبیری محسن حسن خانی، جواد بنی عامریان

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد