ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
الگوی انقلاب اسلامی و دفاع مقدستاملی در رهنمودهای امام خمینی درباره تاثیرپذیری زنان ایران از سیره و روش اجتماعی و سیاسی حضرت زینب (س) حضرت زینب (س) یکی از شخصیت های بزرگی است که در خاندان وحی و با آموزش ها و پرورش های جامع و ریشه گرفته از عصمت و امامت رشد و نمو یافت و مراتب منزلت معنوی را در کنار پیشرفت علمی طی نمود. این موجود شریف هم به درجات بالای وارستگی و پارسایی رسید و روح و روان خویش را با زیورهای عبادت و پرستش خالصانه خداوند و صفات و خصال زیبای اخلاق و رفتار الهی آراست هم مراحل علم آموزی و دانش اندوزی را طی نمود و بانویی عالمه و محدثه و خردورز گردید هم در یکی از عظیم ترین نهضت های بزرگ اجتماعی و سیاسی یعنی نهضت کربلا حضور یافت و حماسه های بی نظیر آفرید و شگفت انگیزترین جلوه های صبر و استقامت فداکاری و ایثار تعهد و مسئولیت عشق به دین و وفاداری به راه ائمه دین حفاظت از اسیران جنگ و مراقبت از بیماران را به تجلی درآورد.
«حضرت زینب(سلاماللهعلیها)» شخصیتی است که عمدتاً به واسطهی حضور بیمانندش در قیام احیاگر و تاریخساز «کربلا» شناخته میشود. ابعاد اجتماعیِ وجود مبارک آن بانوی بزرگوار یکی از شاخصههای اصلی در ارائهی الگوی حضور اجتماعی زنان در عصر حاضر به شمار میرود در این مقال برآنیم به واکاوی این ابعاد بپردازیم.حضرت زینب (سلاماللهعلیها) شخصیتی است که عمدتاً به واسطهی حضور بیمانندش در قیام احیاگر و تاریخساز کربلا شناخته میشود. شخصیتی که آثار وجودیاش منتهی به زمان حیات نبوده و اعصار و قرون پس از آن را نیز درنوردیده است. اساساً ابعاد وجودی زینب کبری (سلاماللهعلیها) را میتوان در دو سطح مورد واکاوی قرار داد.آگاهی از اصول کلی حاکم بر شخصیت ایشان و سپس در ذیل آن، بیان مصادیق حضور اجتماعی حضرت بر مبنای شواهد تاریخی ـ روایی است. باید دانست، چند اصل کلی بر شخصیت زینب کبری (سلاماللهعلیها) حکمفرماست که حضور اجتماعی ایشان را نیز در برداشته و به عبارتی، مبانیِ الگوی حضور اجتماعی زن مسلمان به شمار میرود.
در جلالت شأن بانوی بزرگ اسلام حضرت زینب کبری (علیها السلام) همین بس که امام معصوم حضرت امام سیّدالسّاجدین (علیه السلام ) دربارهی عمّهاش فرمود:اَنْتِ بِحَمْدِاللهِ عالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ وَ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَةٍ تو به حمد خدا عالمی هستی که نیاز به معلّم و مفهّم نداشتهای.این گفتار یک فرد عادی نیست؛ گفتار حجّت خداست. یعنی آن بزرگوار، مُلْهَم به الهامات الهی بوده و همچون جدّ و پدر و مادر و برادرانش دارای علم لدنّی بوده و هیچگاه اکتساب از بشر ننموده است. البتّه اکتساب علوم و معارف از جدّ و والدین و برادرانش داشته است؛ امّا نه آن گونه که ما افراد بشر عادی از یکدیگر داریم بلکه نوع دیگری از تعلّم و اکتساب معنوی است که عقل ما قاصر از درک آن است. از همان نوع است که حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در لحظات آخر عمرش که در بستر افتاده بود، مرا در آغوش خود کشید و هزار باب علم به من آموخت و از هر باب آن هزار باب دیگر به روی من گشوده شد.(بصائر الدرجات ، صفحه 302 ).بدیهی است که در آن چند لحظه نمی شود این طور که ما درس می خوانیم درس خوانده باشد. پس معلوم می شود
ادامه مطلب ...لاک پشت ها وقتی می توانند حرکت کنند که سر از لاک خود بیرون بیاورند…سر در لاک داریم؟در نظرات وب سایت دیده می شود که مخاطبین ما می گویند همین طور وضعیت حجاب بدتر و بدتر می شود و این ما هستیم که سر در لاک خود فروبرده ایم و به واقعیت ها نمی خواهیم بنگریم.نکته ای که شاید در مطالب قبلی من هم بتوان پیدا کرد این است که سر در لاک فروبردن یعنی چه؟اگر به این معنی باشد که ما وضعیت کنونی جامعه مان را درنظر نگرفته ایم این شاید درست نباشد چون ما در این جامعه زندگی می کنیم و کسی که در فضای اینترنت فعالیت می کند نباید تنها و تنها به این فضا اکتفا کند چراکه فضای جامعه برای وی بسیارمهم می باشد. طلاب حوزوی ما نیز اگر تنها و تنها در حجره هایشان بنشینند و مباحثه علمی کنند باعث نمی شوند که اسلام بیشتر در جامعه رواج پیدا کند. البته باید پایه های علمی انسان کامل شود اما اینکه فقط و فقط به علم غیرعملی پرداخته شود کار اشتباهی است چراکه وقتی این فرد (عالم بدون عمل) بخواهد نظری درمورد جامعه بدهد قطعا نظری شاذ و نادر خواهدشد و توجهی به آن نخواهدشد.
ادامه مطلب ...