َ

َ

حضرت زینب ؛ الگوی دفاع مقدس


الگوی انقلاب اسلامی و دفاع مقدستاملی در رهنمودهای امام خمینی درباره تاثیرپذیری زنان ایران از سیره و روش اجتماعی و سیاسی حضرت زینب (س) حضرت زینب (س) یکی از شخصیت های بزرگی است که در خاندان وحی و با آموزش ها و پرورش های جامع و ریشه گرفته از عصمت و امامت رشد و نمو یافت و مراتب منزلت معنوی را در کنار پیشرفت علمی طی نمود. این موجود شریف هم به درجات بالای وارستگی و پارسایی رسید و روح و روان خویش را با زیورهای عبادت و پرستش خالصانه خداوند و صفات و خصال زیبای اخلاق و رفتار الهی آراست هم مراحل علم آموزی و دانش اندوزی را طی نمود و بانویی عالمه و محدثه و خردورز گردید هم در یکی از عظیم ترین نهضت های بزرگ اجتماعی و سیاسی یعنی نهضت کربلا حضور یافت و حماسه های بی نظیر آفرید و شگفت انگیزترین جلوه های صبر و استقامت فداکاری و ایثار تعهد و مسئولیت عشق به دین و وفاداری به راه ائمه دین حفاظت از اسیران جنگ و مراقبت از بیماران را به تجلی درآورد.  

ادامه مطلب ...

حضرت زینب(س)؛ الگوی زنان اجتماعی


«حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها)» شخصیتی است که عمدتاً به واسطه‌ی حضور بی‌مانندش در قیام احیاگر و تاریخ‌ساز «کربلا» شناخته می‌شود. ابعاد اجتماعیِ وجود مبارک آن بانوی بزرگوار یکی از شاخصه‌های اصلی در ارائه‌ی الگوی حضور اجتماعی زنان در عصر حاضر به شمار می‌رود در این مقال برآنیم به واکاوی این ابعاد بپردازیم.حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) شخصیتی است که عمدتاً به واسطه‌ی حضور بی‌مانندش در قیام احیاگر و تاریخ‌ساز کربلا شناخته می‌شود. شخصیتی که آثار وجودی‌اش منتهی به زمان حیات نبوده و اعصار و قرون پس از آن را نیز درنوردیده است. اساساً ابعاد وجودی زینب کبری (سلام‌الله‌علیها) را می‌توان در دو سطح مورد واکاوی قرار داد.آگاهی از اصول کلی حاکم بر شخصیت ایشان و سپس در ذیل آن، بیان مصادیق حضور اجتماعی حضرت بر مبنای شواهد تاریخی ـ روایی است. باید دانست، چند اصل کلی بر شخصیت زینب کبری (سلام‌الله‌علیها) حکم‌فرماست که حضور اجتماعی ایشان را نیز در برداشته و به عبارتی، مبانیِ الگوی حضور اجتماعی زن مسلمان به شمار می‌رود. 

ادامه مطلب ...

سیره علمی وعملی حضزت زینب سلام الله علیها در زندگی خانوادگی


اجتماع مجموعه ای از انسان هایی است که در طول زمان با اعمال و رفتار و منش خود تاریخ را بوجود می آورند و کسانی در طول این تاریخ هستند که نام آنها در سطور زمان باقی می ماند و همیشه و همه جا و همه کس آنها را می شناسند به عبارت دیگر عده ای در طول تاریخ چهره هایی  ماندگار می شوند اما این ماندگاری گاه از جهت بزرگی و نیکی است و گاه از جهت پستی و ظلم این چنین است که مثلاً می بینیم هیتلر هم شناخته شده است و مسیح نیز شناخته شده اما این دو از دو جهت مخالف ماندگارند .یکی از جهت ظلم و یکی از جهت مهر و ذات پاک خدایی اش . از طرف دیگر افراد معمولاً به طور مفرد و تنها ماندگار می شوند مثلاً اگر شخصی مثل ناپلئون ماندگار شده خودش به تنهایی در یادهاست و مادر، خواهر ، برادر و پدر او را معولاً کسی نمی شناسد ، به عبارت دیگر در طول تاریخ کمتر می بینیم که یک خانواده ( هستة تشکیل دهنده اجتماع ) با تمام افرادش مشهور و ماندگار باشد  
ادامه مطلب ...

عفت و حجاب حضرت زینب (س)


در باب: زینب کبری (س)عفت و پاکدامنی، برازنده ترین زینت زنان، و گران­بهاترین گوهر برای آنان است. زینب (س) درس عفت را به خوبی در مکتب پدر آموخت، پدری که فرمود: «پاداش مجاهد شهید در راه خدا، از پاداش عفیف پاکدامنى که قدرت بر گناه دارد و آلوده نمى‏گردد، بزرگ‏تر نیست. عـفـیـف پـاکـدامـن، فـرشتـه‏اى از فرشته‏ها است».[۱]یحیى مازنى روایت کرده است: مدّت ها در مدینه در خدمت حضرت على (ع) به سر بردم و خانه‏ام نزدیک خانه زینب دختر امیر المؤمنین (ع) بود، به خدا سوگند هیچ‏گاه چشمم به او نیفتاد و صدایى از او به گوشم نرسید. به هنگامى که مى‏خواست به زیارت جدّ بزرگوارش رسول خدا (ص) برود، شبانه از خانه بیرون مى‏رفت، در حالى که حسن (ع) در سمت راست او و حسین (ع) در سمت چپ او و امیر المؤمنین (ع) پیش رویش راه مى‏رفتند. هنگامى که به قبر شریف رسول خدا (ص) نزدیک مى‏شد، حضرت على (ع) جلو مى‏رفت و نور چراغ را کم مى‏کرد. یک بار امام‏ حسن (ع) از پدر بزرگوارش درباره این کار سؤال کرد، حضرت فرمود: مى‏ترسم کسى به خواهرت زینب (س) نگاه کند.[۲]زینب کبری (س) عفت خویش را حتی در سخت ترین شرایط به نمایش گذاشت. 
ادامه مطلب ...

سیره و دیدگاه حضرت زینب کبری (علیها سلام) نسبت به مسئله حجاب


 سیره و دیدگاه حضرت زینب کبری (علیها سلام) نسبت به مسئله حجاباز آنجا که ترییت و فرهنگ و وراثت و اکتساب ، همه و همه در شکل گیری شخصیت انسان تاثیر تام دارند، فرزند حضرت زهرا(س)، زینب کبری(س) که  در این خانه و تحت تربیت شیوه های حضرت زهرا(س) وحضرت علی(ع) قرار گرفته بود، دقیقا پیروی و الگو از آن دو معصوم را در سیره و اخلاق پیش گرفت و دقیقا در همین راستا شیوه حضرتش در مساله حجاب و حضرت (س) در اهمیت حجاب و مساله عفاف زن همانقدر که حضرت زهرا(س) تکیه داشت ، سفارش نمود ولی از آنجا که در متون روایی ما و آثار تاریخی راجع به حضرت زینب(س) به جنبه های مبارزاتی آن حضرت اشاره بیشتری شده چه بسا مطالب و و فرمایشات آن عزیز در ارتباط  با حجاب منقول نگشته است اما همان مطلب کم و گفته های جسته و گریخته ای که با تتبع زیاد از گوشه و کنار بدست می آید، دلالت تامی بر مسئله دارد که برای نمونه به یکی دو مورد اشاره میکنیم:فرازی از خطبه حضرت زینب (س) در مجلس یزید :  
ادامه مطلب ...

حضرت زینب کبری علیها السلام الگوی عفّت و حجاب

در جلالت شأن بانوی بزرگ اسلام حضرت زینب کبری (علیها السلام) همین بس که امام معصوم حضرت امام سیّدالسّاجدین (علیه السلام ) درباره‌ی عمّه‌اش فرمود:اَنْتِ بِحَمْدِاللهِ عالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ وَ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَةٍ تو به حمد خدا عالمی ‌هستی که نیاز به معلّم و مفهّم نداشته‌ای.این گفتار یک فرد عادی نیست؛ گفتار حجّت خداست. یعنی آن بزرگوار، مُلْهَم به الهامات الهی بوده و همچون جدّ و پدر و مادر و برادرانش دارای علم لدنّی بوده و هیچگاه اکتساب از بشر ننموده است. البتّه اکتساب علوم و معارف از جدّ و والدین و برادرانش داشته است؛ امّا نه آن ‌گونه که ما افراد بشر عادی از یکدیگر داریم بلکه نوع دیگری از تعلّم و اکتساب معنوی است که عقل ما قاصر از درک آن است. از همان نوع است که حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در لحظات آخر عمرش که در بستر افتاده بود، مرا در آغوش خود کشید و هزار باب علم به من آموخت و از هر باب آن هزار باب دیگر به روی من گشوده شد.(بصائر الدرجات ، صفحه 302 ).بدیهی است که در آن چند لحظه نمی ‌شود این طور که ما درس می ‌خوانیم درس خوانده باشد. پس معلوم می ‌شود  

ادامه مطلب ...

سر در لاک داریم؟!

لاک پشت ها وقتی می توانند حرکت کنند که سر از لاک خود بیرون بیاورند…سر در لاک داریم؟در نظرات وب سایت دیده می شود که مخاطبین ما می گویند همین طور وضعیت حجاب بدتر و بدتر می شود و این ما هستیم که سر در لاک خود فروبرده ایم و به واقعیت ها نمی خواهیم بنگریم.نکته ای که شاید در مطالب قبلی من هم بتوان پیدا کرد این است که سر در لاک فروبردن یعنی چه؟اگر به این معنی باشد که ما وضعیت کنونی جامعه مان را درنظر نگرفته ایم این شاید درست نباشد چون ما در این جامعه زندگی می کنیم و کسی که در فضای اینترنت فعالیت می کند نباید تنها و تنها به این فضا اکتفا کند چراکه فضای جامعه برای وی بسیارمهم می باشد. طلاب حوزوی ما نیز اگر تنها و تنها در حجره هایشان بنشینند و مباحثه علمی کنند باعث نمی شوند که اسلام بیشتر در جامعه رواج پیدا کند. البته باید پایه های علمی انسان کامل شود اما اینکه فقط و فقط به علم غیرعملی پرداخته شود کار اشتباهی است چراکه وقتی این فرد (عالم بدون عمل) بخواهد نظری درمورد جامعه بدهد قطعا نظری شاذ و نادر خواهدشد و توجهی به آن نخواهدشد. 

ادامه مطلب ...

گشتی در این روزهای اینترنت

در این روزها دو مسئله خیلی در خبرها و تحلیل های اینترنت درمورد حجاب به چشم می خورد…گشتی در این روزهای اینترنتاولین مسئله ای که به شدت به چشم می خورد، این است که مطلبی منتشر شده که فردی بی حجاب است اما پیامبر اکرم(ص) را دوست دارد!من به هیچ وجه نمی خواهم بگویم که وی دروغ می گوید یا آنکه نمی تواند چنین دوست داشتنی مورد قبول باشد اما می توان آن را در یک طیف درجه بندی کرد. اگر ما کسی را دوست داشته باشیم، قطعا به سخنانش گوش جان فرا می دهیم. اگر کسی عاشق کسی دیگر باشد به دلیل آنکه آن معشوق را فراتر از خودش می یابد و تلاش می کند در چشم او خودنمایی کند، هرآنچه معشوق بگوید می پذیرد هرچند از جهت عقلی قابل توجیه نباشد.اگر کسی عاشق پیامبر رحمت (ص) باشد، به سخنان وی باید عمل نماید. یکی از مسائلی هم که در آن وجود دارد، مسئله حجاب است. البته مسائل مختلف دیگری هم هست. ممکن است پسری باشد که چشمی دارد نه هرزه بلکه کنترلش بر آن چشم برایش سخت است وی نیز در درجه ای پایین از عشق به نبی خاتم(ص) قرار می گیرد.و آنهایی که به تمامی (یا اکثر) سخنان نبی اکرم(ص) عمل می نمایند در درجه ای بالاتر از عشق به پیامبر قرار دارند. در اینجا به سخن آیت الله بهجت (ره) اشاره می کنم که ایشان در جلسه خطاب به سوالی که گفت ما چه کنیم برای آنکه بهتر شویم فرمودند: هرآنچه که بلد هستید انجام دهید 
ادامه مطلب ...