َ

َ

سیره و دیدگاه حضرت زینب کبری (علیها سلام) نسبت به مسئله حجاب


 سیره و دیدگاه حضرت زینب کبری (علیها سلام) نسبت به مسئله حجاباز آنجا که ترییت و فرهنگ و وراثت و اکتساب ، همه و همه در شکل گیری شخصیت انسان تاثیر تام دارند، فرزند حضرت زهرا(س)، زینب کبری(س) که  در این خانه و تحت تربیت شیوه های حضرت زهرا(س) وحضرت علی(ع) قرار گرفته بود، دقیقا پیروی و الگو از آن دو معصوم را در سیره و اخلاق پیش گرفت و دقیقا در همین راستا شیوه حضرتش در مساله حجاب و حضرت (س) در اهمیت حجاب و مساله عفاف زن همانقدر که حضرت زهرا(س) تکیه داشت ، سفارش نمود ولی از آنجا که در متون روایی ما و آثار تاریخی راجع به حضرت زینب(س) به جنبه های مبارزاتی آن حضرت اشاره بیشتری شده چه بسا مطالب و و فرمایشات آن عزیز در ارتباط  با حجاب منقول نگشته است اما همان مطلب کم و گفته های جسته و گریخته ای که با تتبع زیاد از گوشه و کنار بدست می آید، دلالت تامی بر مسئله دارد که برای نمونه به یکی دو مورد اشاره میکنیم:فرازی از خطبه حضرت زینب (س) در مجلس یزید :  

سیره و دیدگاه حضرت زینب کبری (علیها سلام) نسبت به مسئله حجاب

از آنجا که ترییت و فرهنگ و وراثت و اکتساب ، همه و همه در شکل گیری شخصیت انسان تاثیر تام دارند، فرزند حضرت زهرا(س)، زینب کبری(س) که  در این خانه و تحت تربیت شیوه های حضرت زهرا(س) وحضرت علی(ع) قرار گرفته بود، دقیقا پیروی و الگو از آن دو معصوم را در سیره و اخلاق پیش گرفت و دقیقا در همین راستا شیوه حضرتش در مساله حجاب و حضرت (س) در اهمیت حجاب و مساله عفاف زن همانقدر که حضرت زهرا(س) تکیه داشت ، سفارش نمود ولی از آنجا که در متون روایی ما و آثار تاریخی راجع به حضرت زینب(س) به جنبه های مبارزاتی آن حضرت اشاره بیشتری شده چه بسا مطالب و و فرمایشات آن عزیز در ارتباط  با حجاب منقول نگشته است اما همان مطلب کم و گفته های جسته و گریخته ای که با تتبع زیاد از گوشه و کنار بدست می آید، دلالت تامی بر مسئله دارد که برای نمونه به یکی دو مورد اشاره میکنیم:

فرازی از خطبه حضرت زینب (س) در مجلس یزید :

«« امن العدل یا بن الطلقا تخدیرک حرائرک و امائک و سوقک بنات رسول الله سبایا قد هتک ستورهن و ابدیت وجوهن تحدوبهن الاعدا من بلد و یستشرفهن اهل المناهل و المناقل و یتصفح وجوههن القریب و البعید والدنی و الشریف لیس معهن من حماتهن حمی و الا من رجالهن  ولیو کیف ترتجی مراقبه ابن من لفظ فوه اکباد الازکیا و نبت لحمه بدما الشهدا و کیف یستبطی بغضنا اهل البیت من نظر الینا بالشنف و الشنان و الاحن  والاضغان ثم تقول غیر متاثم و لا مستغطم»».لا هلو و استهلوا فرحا ثم قالوا یا یزید لاتشل. (1)

آیا از طریق عدالت است که ای پسر آزاد شدگان که ( زنان و کنیزان خود را در پس پرده داری و دختران رسول خدا را چون اسیران شهر به شهر بگردانی همانا پرده وحشت و حرمت ایشان را هتک کردی و ایشان را از پرده بر آوردی و در منازل و مناهل به همراهی دشمنان کوچ دادی و مطمع نظر هر نزدیک و دور و وضیع و شریف ساختی در حالتی که از مردمان و پرستاران ایشان کسی با ایشان کسی با ایشان نبود) و چگونه امید می رود که نگهبانی ما کند کسی که جگر آزادگان را جویده و از دهان بیفکند و گوشتش به خون شهیدان بروید و نمو کند و کنایه از آنکه از فرزند هند جگر خواره چه توقع باید داشت و چه بهره توان یافت و چگونه درنگ  خواهد کرد و در دشمنی ما اهل بیت کسی که بغض و کینه ما را از بدر و احد در دل دارد و همیشه به نظر دشمنی ما را نظر کرده است پس بدون آنکه جرم و جریرتی بر خود دانی و بی آنکه امری عظیم شماری شعری بدین شناعت می خوانی

دقت و تامل در مفاد جملات فوق با توجه به جغرافیای بیان آن نشان می دهد که تا چه حد حضرت زینب کبری(س) به مساله حجاب اهمیت می دهد که بزرگترین اشکال و بی حرمتی که از طرف خاندان بنی امیه و حکومت فاسق یزید بر اهل بیت روا داشته، به نظر حضرتش همین هتک حجاب و به کوچه ها و خیابانها کشیده شدن حرم اهل بیت معرفی می گردد.

جدا" مساله حجاب و ستر و پوشش زن در نظر حضرت زینب (س) چه اهمیت ویژه ای داشته که در حضور یزید آنجا که اعمال رسوای او را بیان می کند با اینکه جنایات یزید و عمال و ابادی او تنها این مسئله نبوده، بلکه همه جنایت نسبت به خاندان اهل بیت و شخص امام حسین(ع) و اصحابش روا داشته است. ولی زینب کبری(س) نمونه کامل عفاف و حمیت دینی با لحنی تحقیر آمیز و اشاره ای به سابقه کفر و شرکت خاندان بنی امیه ، او را طرف خطاب قرار می دهد : این مردانگی و حمیت است که تو خاندان و پدرانت به دست اسلام بعد از فتح مکه آزاد شدند، زنان و وابستگان خویش رادر حریم عفاف و حجاب نگهداری و فرزندان و خاندان ولی نعمت یعنی« خاندان رسول خدا » را بی حجاب و پوشش هتک نموده و به این طرف و آن طرف بکشانی. یقینا" در آن ایام حضرت زینب (س) و اسیران خاندان اهل بیت از جور ایادی ظالم پیشه و عداوت سیره بنی امیه رنجها کشیده ، شکنجه ها دیده، طعم تلخ گرسنگی و تشنگی و خستگی مفرط طی چهل منزل راه به صورت زندانی و دربند را دیده ولی آنچه در فرهنگ معلم عفت و پیام آور عزت زن هرگز قابل بخشش نیست. « هتک حرمت و ستر حجاب »  آنان است که در گفتار حضرتش به آن اشاره و از آن می نالد. در حالی که اشاره ای به مسائل دیگر ندارد و یا کمتر دارد.

و این تنها موضعی نیست که حضرت زینب چون این برخوردی دارند، موارد متعددی باز از همین نمونه در همین سفر سراغ داریم. مثلا به عنوان نمونه وقتی حضرت زینب (س) و خاندان اهل بیت را از کنار گودال قتلگاه برای اینکه بیشتر از آنها را رنج دهند، عبور می دهند و حضرت زینب و خاندان رسول ا... با آن وضع فجیع شهدای کربلا را مشاهده می کنند. اصحاب مقاتل می نویسند: حضرت روی به سوی مدینه و حرم پیامبر نموده و فریاد بر آوردند : یا جداه ما نظر الی رئوسنا المکشوفه(2)

که در مقام درد دل  با جدشان « پیامبر اکرم» مهمترین مساله را کشف حجاب و اینکه دشمن لوازم انان را به یغما و چپاول نموده ، حتی از حجاب و لباس آنان نیز نگذشته است.

همچنین سیره حضرت زینب (س) که در این سفر بیشتر نقل گشته، هر چند متاسفانه از سیره حضرتش در بقیه ایام عمر کمتر مطلعیم ولی همین لحظات نقل شده در سفر کربلا اهمیت حجاب در نظر ایشان را به خوبی می رساند. وقار و متانت و پوشش زینب (س) با فرط فقر و کم داری امکانات در مجلس عبید اله زیاد که فرمودند :

« زنان ایشان، یعنی حضرت را احاطه کنند»(3) و یا اینکه در صحبت با یزید و سخنرانی در مجلس یزید.

«مقنعه خویش را به سر و صورت کشیدند» همه و همه نشانه این اهمیت و فرهنگ است.(4)

 


منبع مطلب

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد