َ

َ

چادر ، حجاب مردان است !


گاه در جامعه بعضی دختران گلایه دارند که چرا ما فقط باید باحیا باشیم و حجاب را رعایت کنیم؟ چرا مردان نباید حجاب داشته باشند؟چادر حجاب مردان استگاه در جامعه بعضی دختران گلایه دارند که چرا ما فقط باید باحیا باشیم و حجاب را رعایت کنیم؟ چرا مردان نباید حجاب داشته باشند؟ چرا بایدخود را محدود کنیم به خاطر چند مرد ؟اصلاً بگذارید راحت باشیم ! هر کس بخواهد نگاه می کند و هر کس نخواهد نگاه نمی کند…. .دختران حق دارند! باید مردان نیز حرمت و احترام خود را حفط کنند و جایگاه زنان را تنها برای امیال خود و لذت زودگذر خویش ، پایین نیاورند ! شایسته است ، مردان حیا و عفت داشته باشند و زنان را به کالای جنسی تبدیل نکنند بلکه وجود و استعداد زنان را ارج نهند و زندگی شان را با آنها ، نرم و لطیف و پر از احساس کنند . مردان و زنان ، دختران و پسران باید آگاه باشند که تنها در سایه ی ازدواج است که به آرامش می رسند. آن موقع است که هر نگاهشان به هم تنها به خاطر لذت نیست ، بلکه در عمق آن نگاه ، علاقه، محبت، انسانیت و فداکاری نهفته است . 
 

گاه در جامعه بعضی دختران گلایه دارند که چرا ما فقط باید باحیا باشیم و حجاب را رعایت کنیم؟ چرا مردان نباید حجاب داشته باشند؟


گاه در جامعه بعضی دختران گلایه دارند که چرا ما فقط باید باحیا باشیم و حجاب را رعایت کنیم؟ چرا مردان نباید حجاب داشته باشند؟ چرا بایدخود را محدود کنیم به خاطر چند مرد ؟اصلاً بگذارید راحت باشیم ! هر کس بخواهد نگاه می کند و هر کس نخواهد نگاه نمی کند…. .

دختران حق دارند! باید مردان نیز حرمت و احترام خود را حفط کنند و جایگاه زنان را تنها برای امیال خود و لذت زودگذر خویش ، پایین نیاورند ! شایسته است ، مردان حیا و عفت داشته باشند و زنان را به کالای جنسی تبدیل نکنند بلکه وجود و استعداد زنان را ارج نهند و زندگی شان را با آنها ، نرم و لطیف و پر از احساس کنند . مردان و زنان ، دختران و پسران باید آگاه باشند که تنها در سایه ی ازدواج است که به آرامش می رسند. آن موقع است که هر نگاهشان به هم تنها به خاطر لذت نیست ، بلکه در عمق آن نگاه ، علاقه، محبت، انسانیت و فداکاری نهفته است .

بگذارید این موضوع را به دوستی های دختر و پسر پیوند زنیم و سپس دوباره به بحث حجاب برگردیم . روزی با یکی از دوستانم که سابقه ی چنین دوستی هایی داشت ، سخن می گفتم . او به آن دختر علاقه داشت اما نمی دانست که این ابراز علاقه ، باید در چه مسیری به مقصد برسد چرا که هیجانات و احساسات دوران نوجوانی و جوانی در دختران و پسران بالاست و این هیجانات هم ناشی از احساساتی است که خداوند در وجود انسان ها قرار داده است. اما اگر این هیجانات در مسیر درستی قرار نگیرد ، باعث سوء استفاده ها و ناراحتی هایی در آینده خواهد شد .

من از دوستم و همچنین فردی دیگر با همین مشخصات ( در خوابگاه دانشجویی ) پرسیدم :

شما که این قدر دَم از عشق و عاشقی می زنی و با او دوست شده ای ، آیا حاضری جان خود را فدای او کنی؟!

جواب هر دو منفی بود! چرا که ایشان، تنها به فکر لذت زودگذری بودند تا عطش خود را به خیال خود سیراب کنند!

اما عقل و دین ، راه حل بهتری دارند . عقل و دین می گویند ازدواج کن ، محرم شو ، با تمام خوشی ها و ناراحتی های معشوق ات بساز ! نه آنکه تنها به فکر لذت خود باشی ! سلیقه داشته باش و خود را فدای همسرت کن ! به او همیشه وفادار بمان و به هیچ کس دیگری هم فکر نکن !

حال برگردیم به موضوع حجاب . حجاب زنان ، چادر زنان ، پوشش زنان ، گرچه تنها وظیفه ی آنها نیست ، یعنی آقایان هم وظیفه دارند تا شأن خانم ها را نگاه دارند ، اما چون زنان و دختران همواره مورد محبت و عشق دیگران واقع می شوند ، باید بهتر و بیشتر ، منزلت و جایگاه زن بودن خویش را ارج نهند .

حجاب و پوشش آنها ، باعث می شود فضای فکری مردان ، به عمق وجود آنها و خود آنها متمرکز شود ، نه به تن و اندام آنها ! این حجاب است که فضای فکری مردان را پاک و خالص می کند و باعث می شود که آنها تنها به تن زنان توجه نکنند و اصالت را به تن آنها ندهند بلکه خود آنها را ( خود درونی شان) را محترم شمارند !

اگر زنان عفت ، سنگینی و وقار خود را حفظ کنند ، تنها برای خود حجاب نیستند بلکه برای مردان هم حجاب آرامش و وقار اند. این زنان اند که بار اصلی حیا و عفت را به دوش دارند نه مردان . گرچه مردان هم وظائفی بر عهده دارند اما به اندازه ی زنان نیست .

سوره مبارکه احزاب آیه ۵۹ :

اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلباب ها [= روسرى ‏هاى بلندِ] خود را بر خویش فروافکنند، این کار براى اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است؛ (و اگر تاکنون خطا و کوتاهى از آنها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است .

به همین خاطر است که در احادیث ، از ده جزء حیا و شرم ، نُه جزء آن به زنان اختصاص دارد :

اَلحَیاءُ عَشَرَهُ أَجزاءٍ تِسعَهٌ فِى النِّساءِ و َواحِدٌ فِى الرِّجالِ؛

حیا ده جز دارد، نه جزء آن در زنان است و یک جزء در مردان. من لایحضر ج۳ ، ص۴۶۸

رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود:…زن در نزد نامحرمان، باید چهار لباس داشته باشد: پیراهن، روسری یا مقنعه ، چادر وشلوار. تفسیر نور الثقلین، ج ۳، ص ۶۲۴

امام علی علیه السّلام فرمود: زکات زیبایی، عفت و پاکدامنی است. تصنیف غررالحکم

همچنین فرود : میوه ی عفت و پاکدامنی، محفوظ ماندن از گناه می باشد. تصنیف غرر الحکم

(۱) = در شهر قم ، عده ای مغازه دار ، اطلاعیه زده اند که به افراد بی حجاب ، جنس نمی فروشند. این درحالی است که در تهران ، به افراد با حجاب گل داده می شود. به نظر می رسد ، راه حل دوم بهتر باشد. به مغازه داران قم پیشنهاد می شود که بسته ای فرهنگی و جذاب در مورد حجاب تهیه کنند و به مشتریان بی حجاب تقدیم کنند!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد