حدود پوشش از دیدگاه شهید مطهری
اکنون میخواهیم حدود پوششی که در اسلام بر زن واجب شده است با توجه به همه دلائل موافق و مخالفی که در مسأله هست، از دیده فقهی بررسی کنیم. مجددا توضیح میدهیم که بحث ما جنبه علمی دارد نه فتوائی. این بنده
نظر خودم را میگویم. و هر یک از شما باید عملا به فتوای همان مجتهدی عمل کند که از او تقلید مینماید.
قبلا لازم است مطالبی را که از نظر فقه اسلامی قطعی و مسلم است مشخص کنیم و سپس به مواردی که مورد اختلاف و قابل بحث است بپردازیم:
1) در اینکه پوشانیدن غیر وجه و کفین بر زن واجب است از لحاظ فقه اسلام هیچگونه تردیدی وجود ندارد. این قسمت جزء ضروریات و مسلمات است.نه از نظر قرآن و حدیث، و نه از نظر فتاوی، در این باره اختلاف و تشکیکی وجود ندارد. آنچه مورد بحث است پوشش چهره و دستها تا مچ است.
2) مسأله " وجوب پوشش " را که وظیفه زن است از مسأله " حرمت نظر بر زن " که مربوط به مرد است باید تفکیک کرد. ممکن است کسی قائل شود به عدم وجوب پوشیدن وجه و کفین بر زن، و در عین حال نظر بدهد به حرمت نظر از جانب مرد. نباید پنداشت که بین این دو مسأله ملازمه است.همچنانکه از لحاظ فقهی مسلم است که بر مرد واجب نیست سر خود را بپوشاند ولی این دلیل نمیشود که بر زن هم نگاه کردن به سر و بدن مرد جایز باشد. بلی، اگر در مسأله نظر، قائل به جواز شویم، در مسأله پوشش هم بایدقائل به عدم وجوب شویم، زیرا بسیار مستبعد است که نظر مرد بر وجه وکفین زن جایز باشد ولی کشف وجه و کفین بر زن حرام باشد.