حدود پوشش از دیدگاه شهید مطهری

مقدمه

اکنون می‏خواهیم حدود پوششی که در اسلام بر زن واجب شده است با توجه به‏ همه دلائل موافق و مخالفی که در مسأله هست، از دیده فقهی بررسی کنیم. مجددا توضیح می‏دهیم که بحث ما جنبه علمی دارد نه فتوائی. این بنده‏
نظر خودم را می‏گویم. و هر یک از شما باید عملا به فتوای همان مجتهدی عمل‏ کند که از او تقلید می‏نماید.
قبلا لازم است مطالبی را که از نظر فقه اسلامی قطعی و مسلم است مشخص‏ کنیم و سپس به مواردی که مورد اختلاف و قابل بحث است بپردازیم:


آثار استاد شهید مطهری  حجاب مطهر


1) در اینکه پوشانیدن غیر وجه و کفین بر زن واجب است از لحاظ فقه‏ اسلام هیچگونه تردیدی وجود ندارد. این قسمت جزء ضروریات و مسلمات است‏.نه از نظر قرآن و حدیث، و نه از نظر فتاوی، در این باره اختلاف و تشکیکی وجود ندارد. آنچه مورد بحث است پوشش چهره و دستها تا مچ است.

2) مسأله " وجوب پوشش " را که وظیفه زن است از مسأله " حرمت‏ نظر بر زن " که مربوط به مرد است باید تفکیک کرد. ممکن است کسی قائل‏ شود به عدم وجوب پوشیدن وجه و کفین بر زن، و در عین حال نظر بدهد به‏ حرمت نظر از جانب مرد. نباید پنداشت که بین این دو مسأله ملازمه است‏.همچنانکه از لحاظ فقهی مسلم است که بر مرد واجب نیست سر خود را بپوشاند ولی این دلیل نمی‏شود که بر زن هم نگاه کردن به سر و بدن مرد جایز باشد. بلی، اگر در مسأله نظر، قائل به جواز شویم، در مسأله پوشش هم بایدقائل به عدم وجوب شویم، زیرا بسیار مستبعد است که نظر مرد بر وجه وکفین زن جایز باشد ولی کشف وجه و کفین بر زن حرام باشد.

ادامه نوشته

عفاف و حجاب از ديدگاه شهيد مطهري

امروز سردمداران استكبار جهاني تنها راه ضربه زدن به كشورهاي اسلامي را رواج بدحجابي و بي‌حجابي مي‌دانند، از اين رو بسط و گسترش آثار و انديشه شهيد مطهري در مورد عفاف و حجاب در جامعه و بخصوص دانشگاه ضرورتي انكارناپذير است.


حجاب از مسائل ضروری و غیرقابل انکار دین اسلام است که با عقاید و باورهای مسلمانان در ارتباط مي باشد، اما متاسفانه امروزه حجاب به یک مسئله سیاسی تبدیل شده است.

با گذشت ۳۰ سال از انقلاب اسلامی ایران، حجاب در کشور هنوز جایگاه خوبی ندارد و با مشکلات فراوانی روبروست؛ به نظر می رسد برای رسیدن به جایگاه واقعی حجاب و نهادینه شدن آن، به همسویی و وحدت عمل مؤسسات و ادارات، بخصوص رسانه ها و مراکز آموزشی نياز باشد تا با تبیین مبانی و هدف حجاب به این مهم دست یابند.

ادامه نوشته

حجاب، برازنده ملکه ها

چارلز دانشجوی انگلیسی با طعنه به دوست و همکلاسی ایرانی اش همایون می گه :  چرا خانوماتون نمیتونن با مردا دست بدن یا لمسشون کنن !؟؟ یعنی مردای ایرانی اینقدر کارنامه خرابی دارند و خودشون رو نمیتونن کنترل کنن؟؟

همایون لبخندی میزنه و میگه :ملکه انگلستان میتونه با هر مردی دست بده ؟ و هر مردی می تونه ملکه انگلستان رو لمس کنه؟

چارلز با عصبانیت می گه :نه! مگه ملکه فرد عادیه ؟!! فقط افراد خاصی می تونن با ایشون دست بدن و در رابطه باشن!!!

همایون هم بی درنگ می گه :

خانوم های ایرونی همشون ملکه هستن!!!

بهانه های برخی بانوان برای رعایت نکردن حجاب

 

- چرا برخی از زنان جوان از رعایت حجاب امتناع می ورزند؟

 خداوند حجاب را به منظور حفظ عفت و شرف زن قرار داد و برای اینکه نشانه ای بر ایمان و عقیده ی او باشد، براو واجب نمود. لذا جامعه ای که از منهج خداوند دوری میکند و از راه راست چشم پوشی مینماید، جامعهای بیمار است که به علاج و درمانی نیاز دارد که آن را به سوی شفا و سعادت راهنمایی کند. یکی از اشکال دردآور در جامعه امروزی پدیدهی خود آرایی زنان جوان است، متأسفانه با وجود لباسهای اسلامی این پدیده یکی از نشانه های جوامع اسلامی ما نیز گردیده است، لذا اسبابی که موجب این انحراف شدهاند را بررسی خواهیم کرد؟

این سؤال را – که چرا زنان جوان از رعایت حجاب امتناع می ورزند؟ از گروههای زیادی پرسیدیم، نتیجه تحقیقاتی که در این مورد انجام شد و بهانههایی که آنها ارائه میدادند، ده عذر و بهانهی اساسی بود، اما هنگامی که آن عذر و بهانهها را بررسی نماییم به این نتیجه خواهیم رسید که همه بهانههای بیحد واهی و بی اساس هستند.

- بهانه اوّل

اولی گفت: من هنوز قانع نشده ام که حجاب واجب باشد. (با علم به اینکه این سخن شرک است).

ما از او دو سؤال میپرسیم:

> سؤال اوّل: آیا او به صحت دین اسلام اعتقاد دارد؟

جواب آن طبیعتاً مثبت است، او لا اِلهَ اِلاَّ الله میگوید و این نشانهی اعتقاد وی به یگانگی خداوند است، و میگوید: مُحَمَّدٌ رَسُولُ الله، و این یعنی به شریعت اسلام ایمان دارم، پس او به اسلام به عنوان عقیده، شریعت و راه و روش زندگی اعتقاد دارد.

> سؤال دوّم: آیا حجاب جزو شریعت اسلام و واجبات آن میباشد؟

اگر این خواهر نیتش را خالص بگرداند و همانند کسی که به دنبال حقیقت است، در این قضیه تحقیق نماید به تأکید خواهد گفت: بله.

پس (ای خواهر مسلمانم) آن خدایی که به الوهیت او ایمان آوردهای در کتاب عزیزش به رعایت حجاب دستور میدهد، پیامبر بزرگواری که به رسالتش ایمان داری در سنتش به رعایت حجاب دستور میدهد.

ادامه نوشته

برنامه ريزي راهبردی در حوزه فرهنگ عفاف و حجاب

« و ان كنتنَ تردن الله و رسوله و الدار الاخره فانَ الله اعد للمحسنات منكن اجرا عظيما »
اگر شما زنان طالب خدا و رسول و مشتاق دار آخرت هستيد، همانا خداوند به نيكوكاران از شما زنان، اجر عظيم عطا خواهد كرد.

حجاب، انتخاب تاريخي زنان ايران است. در حقيقت، حجاب زنان ايراني ريشه در عفاف ذاتي و تاريخي ايشان دارد. چنانكه از تاريخ برمي‌آيد، زن ايراني از دوران باستان تمايل خود را به حفظ حجاب خود، البته به اشكال مختلف، نشان داده است. پس از ورود اسلام به ايران نيز زنان ايران در كنار بهره‌مند شدن از بسياري حقوق سياسي، اجتماعي و اقتصادي، مزيّن به حجابي شدند كه در كنار حضور و مشاركت آنها در عرصه اجتماع، عفاف آنها را همچون درّي مكنون و محفوظ نگاه مي‌داشت و تحقق همزمان تكامل مادي و تعالي معنوي را برايشان ميسر مي‌ساخت.
طرح مؤكدانه حجاب از طرف مكتب مترقي اسلام، بيانگر آن است كه اين مكتب حضور زن را پذيرفته است و براي سلامت اين حضور، حجاب را مطرح مي‌نمايد. بنابراين، فلسفه حجاب در اسلام، حضور مثبت و سازنده زن در جامعه مي‌باشد.
لكن، در تطورات تاريخي اين ملت، دوره‌هايي بوده است كه حاكمان به جور و جفا زن ايراني را از حق متجلي ساختن عفاف خود محروم ساخته‌اند و با تمسك به خيال‌هايي واهي همچون تحقق نوگرايي و ورود ايران به دنياي متمدن، زن ايراني را همانند مرد آن مجبور به خروج از ذات و سرشت خود و تظاهر به اموري نموده‌اند كه با طبيعت وجودي شان هيچ سنخيتي ندارد.ه ريزي راهبردی در حوزه فرهنگ عفاف و حجاب.

ادامه نوشته

فصاحت و بلاغت على علیه السلام

          

اما الفصاحة فهو (على علیه السلام) امام الفصحاء و سید البلغاء و عن كلامه قیل دون كلام الخالق و فوق كلام

المخلوقین. (ابن ابى الحدید) نطق آدمى از نظر علم منطق فصل ممیز انسان از حیوانات دیگر است كه خداوند

به حكمت بالغه خویش آن را وسیله امتیاز او قرار داده است چنانكه فرماید: خلق الانسان علمه البیان. (1)گوهر

نفس كه حقیقت آدمى است با سخنورى تجلى كند و به قول سعدى: تا مرد سخن نگفته باشد     ***    

عیب و هنرش نهفته باشد و به همین جهت خود امام فرماید: المرء مخبوء تحت لسانه؛ مرد در زیر زبانش نهفته

است، و هر قدر شیوائى و رسائى سخن بیشتر باشد تأثیرش در شنونده به طور مطلوب خواهد بود. در دوران

جاهلیت مقارن ظهور اسلام در عربستان فصحائى مانند امرء القیس و غیره كه اشعار سحر انگیز می‌سرودند؛

وجود داشتند ولى فصاحت كلام على علیه السلام همه فصحاى عرب را به تحیر و تعجب واداشت و بالاتفاق در

برابر كلام او درمانده شده و او را امیر سخن نامیدند. ابن ابى الحدید گوید او پیشواى فصحاء و استاد بلغاء است

و در شأن كلامش گفته‏اند از سخن خدا فروتر و از سخن مردمان فراتر است و تمام فصحاء فن خطابه و

سخنورى را از سخنان و خطب او آموخته‏اند و اضافه می‌كند كه براى اثبات درجه ‏اعلاى فصاحت و بلاغت او،

همین نهج البلاغه كه من به شرحش اقدام می‌نمایم كافى است

امام ورهبري پيام پيامبرانحديث

مسئولیت صداو سیما در باب بدحجابی

بدحجابي، يكي از ناهنجاري هاي اجتماعي است كه خصوصا با نزديك شدن به فصل گرما بيشتر به يك مسئله تبديل مي شود. در اينكه اصل رعايت پوشش و حجاب براي زن و مرد يك حكم الهي و قرآني است و نه يك امر سليقه اي هيچ شكي نيست. در اين اصل هم كه در يك كشور اسلامي كه قانون اساسي آن مبتني بر قرآن است و اكثريت جامعه را انسان هاي معتقد و پايبند به شريعت و احكام اسلامي تشكيل مي دهند و بنابراين حجاب بايد در محيط هاي عمومي از سوي همه رعايت شود ترديدي وجود ندارد. در عصر حضرت رسول اكرم(ص) هم با وجودي كه حجاب در مسلك و آيين ساير اديان اجباري نبود وليكن پيروان آن اديان تا زماني كه در قلمرو حاكميت اسلام حضور داشتند، بايد قوانين را رعايت مي كردند. به همين دليل هم امروز در اصل رعايت پوشش اسلامي حتي براي افراد غير مسلمان و اقليت هاي مذهبي نيز در كشورمان هيچ شكي باقي نمي ماند. حتي اگر همه اين موارد را ناديده بگيريم احترام به قانون وظيفه هر شهروندي است كه مي بايستي رعايت شود و مصداق بارز آن رعايت قانون حجاب است.

ادامه نوشته

با این تفکرتان درباره حجاب، به فکر کاباره​ هم باشید!

           

حمله شدیدمطهری به عملکرد مشایی و احمدی​نژاد:با این تفکرتان درباره حجاب، به فکر کاباره​ هم باشید!مسئله دیگر موضوع عفاف و حجاب است، که در اثر تشویق و ترغیب‌های پیدا و پنهان آقای رئیس‌جمهور به بدحجابی و بی‌حجابی، اکنون به وضع اسف‌باری رسیده است. آقایان مشایی و احمدی‌نژاد صریحاً پاسخ بگویند که در مسئله پوشش آیا روش اسلام را قبول دارند که می‌گوید هرگونه تحریک جنسی در سطح جامعه ممنوع است و التذاذات جنسی منحصر به کادر خانواده است، یا روش غربی را قبول دارند که می‌گوید هرگونه تحریک جنسی در سطح جامعه آزاد است و برای آن‌که عقده‌های روانی پدید نیاید، اماکن ویژه ارضاء غریزه جنسی نیز برقرار است. ما نمی‌توانیم روش بینابینی را عمل کنیم که نه اسلام است و نه غرب، و به تعبیر دیگر، هم اسلام است و هم غرب و اکنون ما مصداق این شعره حافظ شده‌ایم که: «یک دست به مصحفیم و یک دست به جام/ گه نزد حلالیم و گهی نزد حرام»

آقایان مشائی و احمدی‌نژاد که زیرکانه وضعیت پوشش اسلامی در جامعه را به اینجا رسانده‌اند که پوشش استاندارد شلوار و مانتوی آزاد تا زانو را تبدیل به وضعیت فعلی کرده‌اند و در واقع تحریک جنسی را آزاد فرموده‌اند و موجب پدید آمدن عقده‌های روانی در جوانان ما شده‌اند، پس به فکر بخش دوم کار خود یعنی ارضای جوانان از طریق تأسیس کاباره‌ها و کلوپ‌های شبانه نیز باشند، شاید آن زمان روحانیت ما و مردم متدین و حزب‌اللهی ما که در دوره اصلاحات با یک‌صدم وضعیت فعلی کفن‌پوش به خیابان می‌ریختند احساس مسئولیت کنند و اقدامی نمایند
ادامه نوشته

تا من و شلوارم سوار مترو شدیم، پیرمرد زمزمه کنان و متعجب طعنه ای زد

                جوانان و زیبایی مد روز با شلوار پاره!! (گزارش تصویری) ، www.irannaz.com

تا من و شلوارم سوار مترو شدیم، پیرمرد زمزمه کنان و متعجب طعنه ای زد : "بسم الله الرحمن الرحیم!" من و شلوارم به روی خودمان نیاوردیم؛ کمی جلوتر مرد میانسالی را دیدم که به ما خیره شده است. انگار برای اولین بار بود و من و شلوارم را میدید. من و شلوارم به این نگاه ها عادت داریم. مردم دوست دارند به دیگران همان چیزهایی را بپوشانند که خودشان میپوشند وگرنه تمام وجودشان علامت سوال میشود. مردم اصلا ذره ای به دیگران احترام نمیگذارند. من این رفتارها را نمی فهمم. حالا دیگر شرایط تغییر کرده است. شلوار پاره نداشته باشی، به قول خارجی ها Cool یا باحال نیستی.

جالبه که اکثریت عزیزان شلوار پاره پوش اعتقاد دارند که تقلید از هر چیزی که باشه کار جالبی نیست در صورتی که خودشون و افکارشون قربانی همین تقلید کورکورانه هستند؛ اما سر در برف دارند !

شعر زیبا-درد و دل مادر و دختر

دختر خوبم رعایت می کند                               او زه دین خود حمایت می کند

شالکی بر فرق سر انداخته                              پیش خود گفته کفایت می کند

آنکه پوشیده یقین شلوارک است                       زیر زانو را ضمانت می کند

ساق پاها را بگو تقصیر چیست                         روز وانفسا شکایت می کند

او زه مویش برج ایفل ساخته                             راستی از چه حکایت می کند

چشم هایش کرده آهو را خجل                          طفلکی ریمل عنایت می کند

کاش می دانست، این گل دخترم                        بر مقام زن جسارت می کند

کاش می دانست،شیطان لعین                         راه دوزخ را هدایت می کند

کاش می دانست، این گل دخترم                        از کجای دین روایت می کند

دختر خوبم خودی را ساخته                              شاید احساس حقارت می کند

                                            ***********    

ادامه نوشته

برآمدگی پشت شتر ؟؟!

قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : اذا رأیْتُمُ اللاّتی القَیْنَ عَلی رئوسِهِنَّ مثلَ

استَمَةِ البَعْرِ فَاعْلَموهنَّ انَّهُ لا یُقْبَلُ لَهُنَّ الصَّلوةُ.

«کنزالعمال، ج 16، ص 392»

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: زمانی که دیدید زنانی موهای سر خود را

 مثل برآمدگی پشت شتر نموده و در میان نامحرمان ظاهر می شوند، به آنها بگوئید

 که نمازشان قبول نیست.

!!!!!!!

دیگه وقتی ائمه ناراحتن از این جماعت حرفی برای ما میمونه؟؟؟

حجاب محدودیت است برای چشم های شیطانی

دختر مانکن فرانسوی که مسلمان شد

«فا بیان» دختر ۲۸ ساله فرانسوی است تا چندی قبل مدل لباس بسیار معروفی بود که شرکتهای بزرگ به خاطر زیبایی اش با او قراردادهای کلان می بستند.
          


عکس او در مجله ها و شبکه های مختلف تلویزیونی به نمایش در می آمد ولی حالا در روستاهای دور دست افغانستان به درمان بیماران می پردازد و از زندگی خودش بسیار راضی و خوشحال است چرا که او حالا اسلام را پذیرفته و یک مسلمان است.

فا بیان با اعتماد به نفس کامل گفت: «اگر لطف و رحمت خداوند شامل من نمی شد، هیچ گاه نمی توانستم مسلمان شوم و تا آخر عمرم مانند یک حیوان زندگی می کردم. من در آن زندگی فقط به دنبال سیراب کردن هوس و شهوت های خود بودم و هیچ اصول و ارزشی برای خود نداشتم. از کودکی آرزو داشتم پرستار شوم، اکنون که مسلمان شده ام به آرزوی خود رسیده ام.»

بله او به آرزوهای خودش رسیده است و حالا راه هدایت را پیدا کرده است. او تا دیروز همه خواسته های دنیایی را داشت، ثروت و شهرت و … اما حالا حقیقت را داشت، آرامش را داشت، اعتماد به نفس را داشته چیزی را داشت که قبلاً هیچ گاه نداشته، «ایمان»

ادامه نوشته

نقش خانواده در توسعه فرهنگ حجاب

لزوم پوشيدگي زن در برابر نامحرم يكي از مسايل مهم اسلامي است و در قرآن كريم در اين خصوص تصريح شده است. به همين دليل در اصل مطلب از جنبه اسلامي نمي توان ترديد كرد. ولي اين كه بعضي از دختران جوان پوشش خود را به طور كامل رعايت نمي كنند، بيشتر به علت ناآگاهي آنان نسبت به فلسفه حجاب برمي گردد. اين گروه غالباً گمان مي كنند حجاب موجب سلب آزادي زنان مي شود و مي پرسند با توجه به اينكه خداوند زن و مرد را آزاد آفريده است، چرا بايد فقط زنان حجاب داشته باشند؟ شهيد مطهري در پاسخ به اين سؤال در كتاب «مسأله حجاب» آورده است: «فرق است بين زنداني كردن زن در خانه و موظف داشتن به اين كه وقتي مي خواهد با مرد نامحرم روبه رو شود پوشيده باشد. در اسلام محبوس ساختن و اسير كردن وجود ندارد. حجاب در اسلام وظيفه اي است كه بر عهده زن نهاده شده تا در معاشرت و برخورد با مرد كيفيت خاصي را در لباس پوشيدن مراعات كند. اين وظيفه نه از ناحيه مرد بر زن تحميل شده و نه چيزي است كه با حيثيت و كرامت او منافات داشته باشد و يا تجاوز به حقوق طبيعي او كه خداوند برايش تعيين فرموده، محسوب شود.

همچنين گفته است: «شرافت زن اقتضا مي كند هنگامي كه از خانه بيرون مي رود سنگين، متين و باوقار باشد و در طرز لباس پوشيدنش هيچ گونه عمدي كه باعث تحريك و تهييج شود به كار نبرد.»

توسعه فرهنگ حجاب در جامعه

ادامه نوشته

خشت اول چون نهد معمار،کج ...

این ماجرا کاملا واقعی است. اما قبلش یه آیه براتون بگم: «وَ تَرى‏ کَثیراً مِنْهُمْ یُسارِعُونَ فِی الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ أَکْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ ما کانُوا یَعْمَلُونَ » مائده-62 

هرزه«و بسیاری از آنها را می بینی که در گناه و دشمنی و خوردن مال حرام ،شتاب می کنند.(پس) یقینا بد است آنچه انجام می دهند.» 

سالهای قبل یه خانواده که رابطه ی دور فامیلی هم باهامون داشتن، همسایه مون بودن.(البته الان هم هستند).این خانواده چندتا دختر و دو تا پسر داشتند.به مرور این بچه ها بزرگ شدن و بزرگترین بچه شون که دختر هم بود با یه بنده خدایی ازدواج کرد. 

بعد از یه مدت که از ازدواجشون گذشت،معلوم نبود چطور شده که گفتن،دختره شوهر و سه تا بچه شو رها کرده و رفته به یکی از شهرهای مجاور و اونجا خودفروشی میکنه. 

به هر حال، راست یا دروغ، این حرف همه جا پیچیده بود. تا اینکه توی این خانواده(که همسایه ما هستند) یه نقشه ی شوم برای این دختر ،کشیده میشه(یا توسط همشون یا یکیشون).

از دختر دعوت میکنن که بیاد خونه شون(شاید هم دختر خودش بدون دعوت اومده باشه) بعد در یه فرصت مقتضی برادر کوچیکتر که سنش شاید حدود 17 سال بود دختر رو به قتل میرسونه. 

یه روز ما دیدیم که یه عده پلیس ریخته توی کوچه و بعد فهمیدیم که بله ،برادر کوچیک برای حفظ حیثیت از دست رفته ی خوونواده ،اومده و خواهر بزرگ خوونواده رو کشته. 

خلاصه بعد از اینکه پسر رو دشستگیر کردن،خوونواده ی پسر اومدن و به پسرشون (که قاتل دخترشون هم هست) رضایت دادن.

ادامه نوشته

پوستر حجاب

برای دیدن پوستر ها در اندازه بزرگ روی تصویر مورد نظر کلیک نمایید  

 

 

كمبود مرد

دختر محجبه ای با ظاهر ساده از خیابان می گذشت پسرکی گستاخ از پیاده رو داد زد و به او گفت

چطوری سیبیلو؟!

دختر چادری


دخترک با خونسردی کامل تبسمی کرد و گفت: ...

وقتی تو ابرو بر میداری مو رنگ می کنی و گوشواره میزاری منم

مجبورم سیبیل بزارم تا جامعه احساس کمبود مرد نکنه!!!

دفاع مقدس

ما خون دلها خورده ایم ، قرارمان برای نسل نوجوان و جوان این نبود !

 من آنروز یک عشق داشتم ؛ پیروزی یا شهادت ، بعضی ها امروز  هر ساعت ، عاشق و معشوق  آدم های غریبه می شوند  و به سادگی دل می دهند و دل ربایی می کنند!

 من آنروز از گل و لای و خاک سنگرها  بر لباسهای ساده ام  لذت می بردم و بعضی ها امروز از شلوارهای لی  خاک نما و پاره پوره خارجی !

 من آنروز در جبهه زیر آفتاب داغ ، چفیه بر سر می انداختم تا نسوزم ، بعضی ها امروز رو سری از سر انداخته اند که موی سر به نامحرم نشان داده  و بسوزند ودیگران راهم بسوزانند !

  من آنروز در خط مقدم برادران غریبه زیادی را می دیدم و به همه می گفتم  : خدا قوت،  نه خسته برادر!  ، بعضی ها امروز برای طرح دوستی ، فقط  با عجله از همه  می پرسند :   ASL?

سایت موسسه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری وب سایت ختم قرآن مجید

ادامه نوشته

خدا برای آدمای بد ،میخواد!!

امروز میخوام یه مطلبی براتون بگم که شاید خیلی شنیده باشید و خیلی به ذهنتون رسیده باشه؛اونم اینه که بعضی وقتا فکر میکنیم یا میشنویم که «ما هرچی راه راست رو میریم و خوبی میکنیم و انواع و اقسام کارهای پسندیده و خدایی رو انجام میدیم،انگار که خدا زیاد با ما نیست و به ما توجهی نمیکنه اما فلانی که این همه خلاف میکنه، خدا براش میخواد».

اما خود خدا توی قرآن جواب این مطلب رو میده.توی آیه ی 44 سوره انعام میگه:« فَلَمَّا نَسُوا ما ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَیْهِمْ أَبْوابَ کُلِّ شَیْ‏ءٍ حَتَّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ» یعنی:«وقتی آنچه را که به آن متذکر شده بودند را فراموش کردند،دربهای همه چیز(انواع نعمتها) را به روی آنها گشودیم تا هنگامیکه به آنچه به آنها داده شده،شاد شدند.(آنگاه)ناگهانی آنها را(به باد عذاب)گرفتیم در این هنگام(همگی) ناامید شدند.»

این آیه به خوبی پاسخ اون سوال رو میده و میگه اگه به یه عده از گناهکاران،نعمت های زیادی داده شد،فکر نکنید که بخاطر اینه که خدا اونها رو بیشتر از مومنان واقعی،دوست داره،نه! بلکه چون اونها راه حق رو به فراموشی سپردن،خدا هم برای مجازات اونها،نعمت های خودش رو به اونها عرضه میکنه تا بیشتر در دنیا غرق بشن(البته اختیار رو از اونها نگرفته و درب توبه بازه) و وقتی توی نعمت های دنیایی و مادی غرق شدن و خدا رو فراموش کردن،خدا هم اونها رو بصورت ناگهانی مجازات میکنه.

یه داستان عبرت آموز واقعی براتون بگم  و اونم اینکه یکی از دوستانم که خونشون اتفاقا توی اطراف محله ی ماست،یه داداش داشت که از خودش کوچکتر بود ولی خیلی خوشگل بود. سنشم الان شاید حدود 20 سال باشه.واقعا خیلی خیلی خوشگله اما یه عیب اساسی داشت.

ادامه نوشته

نگاه های ناکام

        

چون:

اول اینکه: بانوان برای حضور در بیرون خانه معمولاً خود را نظیف و زیبا می سازند و عیب جسمی یا اخلاقی انها بر بیننده مخفی است؛ حال آنکه در خانه همیشه مرتب و تمیز نیستند و شوهر نیز از عیوب آنها با اطلاع است.

دوم: سرشت آدمی گاه به آنچه در اختیار دیگری است بیشتر اشتیاق دارد تا آنچه در دست خود اوست. تصور میکند اگر آنچه دیگری دارد به دست اورد از زندگی بهتر لذت می برد.به همین سبب است که گاه فردی با دارا بودن همسر زیبا، به کسی دل می بند که هیچ زیبا نیست.

سوم: از نظر روانی، دیده مرد به زنان زشت رو و نامتناسب اندام، بی دقت است. خاطر او معمولاً زنانی را به یاد می سپارد که از همسر وی زیبا تر و خوش اندام ترند. علت این امر به طور خلاصه ان است که چهره نازیبا، خواهش های نفسانی را کمتر به هیجان می آورد از این رو جلب نظر نمی کند و در خاطر نمی ماند.شاید برای شما رخ داده باشد که گاه به دنبال فروشگاهی خاص مثلاَ لوازم برقی صدها فروشگاه را نگاه می کنید تا به محل مورد نظر برسید. در آن حالت اگر از شکا بپرسند در بین راه چند کتاب فروشی دیدید، نخواهید دانست.چون در جستجوی آن نبوده تا تعداد یا حتی وجود آنها را در ذهن بسپارید.

مرد نیز در برخورد و تماس خود با زنان، از آنجا که چهره های نازیبا نظر او را جلب نمی کند، جز زیبا رویان خاطره ای از مشاهدات دیگر در ذهنش باقی نمی ماند؛ زیبا رویانی که- به تصور صحیح یا غلط- از همسر خود وی جاذبه بیشتری دارند. چنین مردی به طور پیوسته نظاره گر چهره ها وی اندام های زیباتر و دلرباتر از همسر خود است. افزون بر اینکه دیگر ویژگی ها مانند صدای مهیج، عشوه های مخصوص زنانه، بوی عطر ولباس های خوش رنگ، همه در شدت بخشیدن به این حالت تاثیر می نهد.

ادامه نوشته

"این عمار"

خیابان ها را که بنگری پر است از موجوداتی به نام {انسان}.زنانی که چه راحت خود را اسباب سرگرمی نگاه نامردان کرده اند و چقدر به دور از انسانیت خود را جست و جو می کنند.انگار زهرا و زینب را نمی شناسند، و مردانی از تبار خاموشی که غیرتشان در خواب زمستانی فرو رفته و همچنان دور از گرمای خون حسین روزگار می گذرانند.. چه بازی زیبایی، دوسر باخت است.

مردها انگار نام علی را نشیده اند و انگار نام عباس به گوششان نخورده.پیاده رو ها باریک اند و ازدحام جمعیت زیاد و چه صحنه ی نمایشی ساخته اند این انسان نماها..{نمایش ارزش فروشی}..و نمی بینند نخ هایی که از دست ها و پاها و سرهاشان آویزان است.و براستی کارگردان این نمایش کیست؟،دخترکان نازهایشان را به خیابان آورده اند و پسرکان نیازهایشان را و اینان چقدر از حسین دورند و چه ساده علی را گم کرده اند.و در این میان تکلیف ما چیست؟

همسنگران:شما آوینی ها و کاظمی های زمان هستید .پس پیرو خط ولایت و در سایه ی رهنمود های رهبری یاعلی گفته و فکری کنید تا حسین را از شما نگرفته اند.

 حجاب+چادر+زن+دختر+حیا+عفت+اسلام


منبع : گروه معارف موسسه سرلشکر شهید حاج احمد کاظمی

مدگرایی

مدگرایی روحیه خاصی است كه برخی زنان به آن مبتلا می‌شوند. مدگرا سعی دارد همواره از تازه‌های لباس و آرایش مطلع شود و با هر زحمت و قیمتی كه هست از آنها بهره گیرد. مدگرایی در جامعه نتیجه غلبه شهوت و تنوع طلبی افراطی است كه فراموشی دین و عقل را به همراه دارد. شهوت لباس، زنان و دختران مدگرا را به اسارت مدسازان درآورده است. مدسازان پشت پرده كه با تحقیقات وسیع و روان‌شناسی لازم به ارایه مدهای جدید می‌پردازند به گونه‌ای به طراحی مدل‌های كفش، لباس و قیافه زنان می‌پردازند كه پوچی، اسارت، مصرف و تحریك‌آمیزی آنها جهت اغفال جوانان و جو غفلت در جامعه مورد توجه و بلكه از اركان نوآوری‌های آنها باشد.

مد گرایی ، شلوار تنگ ، مانتو کوتاه ،  دختران با حجاب

سخن با چنین زنانی این است كه غالب مدهای ساخته غرب نظیر لباس‌های تنگ با اصول اخلاقی و بهداشتی مغایرت دارند چه اینكه لباس‌های تنگ مانع جریان صحیح خون و تنفس پوستی می‌شوند وانگهی اگر زندگی آدمی به گشتن در خیابان‌ها، بررسی مدها، تازه‌های لباس و امثال آن بگذرد پس مسوولیت انسانی، آرمان الهی، سعادت اخروی و بسیاری از حقایق و ارزش‌های الهی و خلاصه هدف آفرینش آدمی و جهان پس از مرگ چه خواهدشد؟ زنان غربی این زندگی را طی كردند و نتیجه آن چیزی جز سقوط آنها نبود.

ولايت فقيهبصيرت

سرود : میلاد حضرت زهرا(س)

ردیف عنوان خواننده شاعر مناسبت اجرا
۱ میلاد حضرت زهرا(س) گودرزی بهرام کاشانی تولد حضرت زهرا (س)
۲ میلاد حضرت زهرا(س) چنگیز حبیبیان

مشفق کاشانی

تولد حضرت زهرا(س)- روز زن

۳ میلاد حضرت زهرا(س) محمدمهدی گورنگی

----

ایام هفته زن

۴ میلاد حضرت زهرا(س) بلوچ زنگشاهی

----

تولد حضرت زهرا (س)

۵ میلاد حضرت زهرا(س)سرود کوثر رحمت محمد گلریز محمود شاهرخی تولد حضرت زهرا (س)

عوامل اصلي گرايش انسان‎ها به حجاب و پوشش

• فطري بودن حجاب :

به نظر مي‎رسد که عامل اصلي گرايش انسان‎ها، مخصوصاً زنان، به حجاب و پوشش، تأمين يک نياز فطري و دروني به نام حيا و شرم است.شرم، يکي از صفات مخصوص انسان است؛ و انسان تنها حيواني است که اصرار دارد، دست کم، بعضي از اندام‎هاي خود را بپوشاند.
 
 
این فیلم یکی از فیلم های منتخب فیلم های 100 ثانیه ای نیز شده است

دانلود کنید

حجم: 5mb


پروفسور اسوالد شوارتز، طبيب و روان‌شناس اتريشي، در کتاب روان‌شناسي جنسي درباره‌ي احساس شرم در انسان‎ها مي‎نويسد: «علاوه بر مردم‌شناسي، تجزيه و تحليل روان‌شناسي نيز ثابت مي‎کند که احساس شرم، يکي از صفات عمده‌ي نوع بشر است. هيچ قبيله‌ي اوليه‎اي، هر قدر هم بدوي بوده باشد، شناخته نشده است که از خود، شرم بروز ندهد و بچه‎هاي کوچک نيز شرم دارند. در طي دوران رشد بشر و هم‌چنين در خلال رشد افراد، بر وسعت موضوعاتي که مورد حمايت شرم قرار مي‎گيرند افزوده مي‎شود. حمايت، وظيفه‌ي مخصوصي است که به عهده‌ي شرم گذارده شده است. کاملاً معلوم است که شرم، قبل از همه چيز از اعضاي تناسلي و وظايف آنها حمايت مي‎کند… ادعاي پيش‌رفت و مدرنيزم خرقه‎اي بر تن بي‎خبري از ارزش‌هاي اساسي است؛ و شرم، نخستين قرباني اين گمراهي اخلاقي است؛ مثلاً نهضت اعتقاد به لختي، نمونه‌ي وحشتناکي از اين ادعاست.


علاوه بر مطالعات مردم‌شناسي و روان‌شناسي جنسي، از مطالعات تاريخي نيز استفاده مي‎شود که انسان در هيچ مقطعي بدون پوشش زندگي نکرده است؛
ادامه نوشته

فیس بوک ودختران به دام افتاده

   

پیامبران زن در قرآن

دامهای شیطانامروز میخوام براتو درباره چشم صحبت کنم!اصولا از نظر قرآن عامل اولیه و ابتدای در عفت و حجاب،حفظ چشمه.قرآن در آیه 30 سوره نور میفرماید:«قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُم» یعنی به مردان مومن بگو که چشمهاشون رو فرو اندازند(از نامحرم نگه دارند)و فُج هاشون رو هم حفظ کنند.

جالب اینکه در آیه 31 همین سوره هم میگه که به زنان مومن هم بگو که چشمهاشون رو نگه دارند.

شاید علت اینکه در اینجا اول به مردها توصیه کرده چشمهاشون رو نگه دارن بعد به زن ها این توصیه رو کرده، به این خاطر باشه که معمولا مردها در چشم چرانی از زن ها ،پیشقدم تر باشن.

خوب!یه داستان واقعی هم براتون بگم:

سالهای قبل ما در یه محله ای دیگه(غیر از محله ی فعلی)زندگی میکردیم. یه شب یه صدای وحشتناک مثل ترکیدن،پیکنیک گاز، به گوش رسید و مردم بیرون رختند و همین تصور رو هم داشتیم و اون شب گذشت و روز بعد معلوم شد که ماجرا،چیز دیگه ای بوده و خیلی ریشه دارتر از این ها!



نـــت گردی و مسائل مربوط به دختران

      

همه چیز از یک روز عادی شروع می‌‌شود. بعد از ظهری معمولی. یک فنجان چای دسته‌دار. توی اتاق.  پشت میز کامپیوتر.

به بهانه یک سرچ ساده و یا چک کردن ایمیل و یا سرزدن به یکی دو سایت خبری و یا هر چه هست... نت‌گردی از همان جا آغاز می‌شود. 

اوایل خیلی طول نمی‌کشد. یک ربع یا نهایت نیم‌ساعت. جذابیت آن چنانی هم ندارد، ولی توی بعد از ظهرهای دیگر چیزهای جدیدتری کشف می‌شود. 

مثلا یک سایت جالب که پر از مدل مو و لباس است، یا آن یکی که کلی طالع بینی و تست‌های روانشناسی دارد و یک چیز خیلی هیجان انگیزتر به اسم «وبلاگ!»

 وبلاگ، دنیایی با هزار رنگ و هزار شکل. از موضوعات شخصی و درسی گرفته تا سیاست و بهداشت و فرهنگ و دین و الی آخر. یک بعد از ظهر خاص، ساعت‌ها می‌گذرد بی آنکه متوجه باشیم زنجیروار چند تا وبلاگ را دوره کرده‌ایم.

 شب همان روز با خودمان فکر می‌کنیم چه خوب است اگر ما هم یک وبلاگ داشته باشیم. 

جایی برای حضور مجازی و اعلام «بودن» در ناکجا آباد اینترنت. یک جایی برای خود خودمان. بدون آدم‌های واقعی دور و بر. بدون مزاحم. یک حس ظریفی در وجودمان شروع می‌کند به رشد کردن. تمایل به کشف دنیای جدید سرتاسر فکر و ذهن‌مان را پر می‌کند و فردای آن روز یک آدرس با سه تا دبلیو و یک پسوند دات نقطه چنین بلاگ، مال ماست.

اگر زنان ایرانی از هوو نمی ترسیدند!

            

(بازخوانی نگاه انتقادی دین به تابوی چند همسری در جامعه ی ایرانی)
بر اساس دیدگاه‌های استاد شهید مطهری (ره)

چند همسری، عامل نجات تک همسری: تعجب می‏کنید اگر بگویم تعدد زوجات در مشرق اسلامی مهم‌ترین عامل نجات‏ تک همسری بود. بلی مجاز بودن تعدد زوجات بزرگترین عامل نجات تک‏‌همسری است. به این معنی که در شرایطی که موجبات تعدد زوجات پیدا می‌شود و عدد زنان نیازمند به ازدواج از مردان نیازمند به ازدواج فزونی می‌گیرد، اگر حق تأهل این عده زنان به رسمیت شناخته نشود و به مردانی که واجد شرایط اخلاقی و مالی و جسمی هستند اجازه چند همسری داده نشود رفیقه‏بازی و معشوقه‏گیری ریشه تک همسری واقعی را می‌خشکاند [ر.ک: بحث طلاق عاطفی که امروزه زیاد می شنویم. توضیح از وبخدا]. در مشرق اسلامی از طرفی تعدد زوجات مجاز بود، و از طرف دیگر این همه‏ مهیجات و محرکات اغوا کننده نبود، لهذا تک همسری واقعی بر اکثریت خانواده‏ها حکمفرما بود و کار معشوقه بازی مردان به آنجا نکشید که کم کم‏ برایش فلسفه بسازند و بگویند آفرینش مرد چند همسری است و تک همسری‏ برای مرد جزو ممتنعات و محالات جهان است.

ممکن است بپرسید، بنا به عقیده این دانشمندان [ویل‌دورانت، هانری دومنترلان و...] که از نظر قانون طبیعت، مرد را چند همسری می‌دانند و از نظر قانون اجتماع، تعدد زوجات را محکوم می‏کنند، تکلیف مرد در میان این دو قانون‏ چه می‌شود؟ تکلیف مرد در مکتب این آقایان واضح است.

دلنوشته ها حجاب

 
ادامه نوشته

شان زن از ديدگاه استاد شهيد مرتضي مطهري

               

يكي از طلايه داران جبهه فكري احياي حقوق اجتماعي زن مسلمان كه همواره در تثبيت موقعيت ومقام زن از منظر اسلام تلاش هاي چشم گيري داشته است، استاد مطهري است. وي با رويكردي فراگير به مقوله زن از منظر مطالعات فقهي و فلسفي همراه با نگرشي اصيل به اصول مدرنيته و مقتضيات زمان، شكل گيري بهترين داوري ها درباره زن امروز و رهيافتي عميق و عالمانه به بايدها و نبايدهاي زندگي اجتماعي زنان را موجب شده است.

اشراف و احاطه استاد به علوم اجتماعي، فلسفه، تاريخ، فقه و سنت، وي را در تقابل با جريان هاي مهم فكري فرا مذهبي از موضع نيرومندي بهره مند ساخته است. درك عميق وي از مباني علوم نظري و زيرساخت هاي تفكر اسلامي باعث شده است كه در عرصه نقد جهان بينيها و ايدئولوژيها كه راهكارهايي در باره مساله زن ارائه داده اند با بهره گيري از تمام ظرفيت هاي موجود، برتري آموزه هاي اسلام را در معيارهاي جهان شمول به اثبات برساند.

امروز نيز آن چه در دفاع از حقوق بنيادين زن مسلمان كاركرد موثري دارد موضع گيري هاي اصولي با تكيه بر مباني علم وفقاهت است زمينه فوق را مي توان در آثار شهيد مطهري جست و جو كرد. اين آثار زماني به رشته تحرير درآمده اندکه...

ادامه نوشته

حجاب و امنیت اجتماعی از نگاه شهید مطهری

 گوهر اسلام، سعادت و نجات آدمی است و باورهای دینی، احکام اخلاقی و فقهی در راستای این غایت مهم نازل شده اند. این آموزه های هستمندانه و بایستی از خالق حکیمی تجلّی می یابد که به نیازهای روحی و جسمی، مادی و معنوی، فردی و اجتماعی بشریّت، کاملاً آگاه است. احکام الهی مربوط به پوشش زنان نیز با این فلسفه و حکمت مدبّرانه صادر گردیده است.

زن با عنصر حجاب اسلامی، نه تنها به تهذیب، تزکیه نفس و ملکات نفسانی پرداخته و قرب الهی را فراهم می سازد، بلکه باعث گسترش روزافزون امنیّت اجتماعی و ایجاد زمینه ای جهت رشد معنوی مردان می گردد؛ همچنان که خداوند سبحان، خطاب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید:

«به مردان مؤمن بگو تا چشمان خود را از نگاه ناروا بپوشانند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند، که این بر پاکیزگی جسم و جان ایشان، بهتر است.»

همچنین می فرماید«به زنان و دختران خود و به زنان مؤمن بگو که خویشتن را با چادرهای خود بپوشانند که این کار برای آن است که آنها به عفّت شناخته شوند تا از تعرّض و جسارت، آزار نکشند (در امنیّت کامل باشند)؛ خداوند در حقّ خلق، آمرزنده و مهربان است.»

شهيد چالي نژاد

ادامه نوشته