ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
براى کنترل نگاه از گناه راهکارهایى وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:
۱- خداباورى: اعتقاد به خدا و یقین داشتن به این که انسان در محضر خدا است و خدا ناظر بر تمام احوال و درون آدمى است، به انسان کمک مىکند نگاه خود را کنترل نماید. امام صادق(ع) مىفرماید: «فروبستن چشم از گناه میسّر نیست مگر این که انسان عظمت و جلال پروردگار را در قلبش مشاهده کرده باشد».
از امام على(ع) سؤال شد: توانایى بر کنترل چشم چگونه حاصل مىشود؟ حضرت فرمود: «این که خود را تحت قلمرو سلطان آگاه از همه مسائل بدانى و تسلیم او باشى»
۲- توجه به آثار فروبستن چشم: اگر انسان بداند کنترل نگاه چه آثار و برکاتى دارد، قطعاً بر ادامه آن تشویق خواهد شد. آثار و فوائدى که بر چشم پوشى مترتب است، عبارتند از:
الف) راحتى دل: کسى که چشمش را فرو بندد، دلش را آرام کرده است.
با چشم چرانى انسان احساس آرامش نمىکند، زیرا احساسات و غرایز شهوانى تمام ناشدنى و سیرىناپذیر است و نفس اماره انسان را به بدى و زشتى هر چه بیشتر وادار مىکند.
امام على(ع) مىفرماید: «کسى که چشم فرو بندد، دلش را صفا داده است».
ب) کشف حقایق: رسول اکرم(ص) مىفرماید: «چشمتان را فرو بندد تا عجائبى را ببینید».
ج)
شیرینى عبادت را حس کردن: پیامبر اسلام(ص) مىفرماید: «مسلمانى چشم خود را
از زن نامحرم فرو نمىبندد مگر آن که خداوند شیرینى عبادتش را در دل او
ایجاد مىکند»
- توجه به آثار فروبستن چشم: اگر انسان بداند کنترل نگاه چه آثار و برکاتى دارد، قطعاً بر ادامه آن تشویق خواهد شد. آثار و فوائدى که بر چشم پوشى مترتب است، عبارتند از:
الف) راحتى دل: کسى که چشمش را فرو بندد، دلش را آرام کرده است.
با چشم چرانى انسان احساس آرامش نمىکند، زیرا احساسات و غرایز شهوانى تمام ناشدنى و سیرىناپذیر است و نفس اماره انسان را به بدى و زشتى هر چه بیشتر وادار مىکند.
امام على(ع) مىفرماید: «کسى که چشم فرو بندد، دلش را صفا داده است».(۲)
ب) کشف حقایق: رسول اکرم(ص) مىفرماید: «چشمتان را فرو بندد تا عجائبى را ببینید».(۳)
ج)
شیرینى عبادت را حس کردن: پیامبر اسلام(ص) مىفرماید: «مسلمانى چشم خود را
از زن نامحرم فرو نمىبندد مگر آن که خداوند شیرینى عبادتش را در دل او
ایجاد مىکند».(۴)
د) تزویج حور العین: امام صادق(ع) مىفرماید: «کسى که نگاهش به زن نامحرمى بیفتد، پس چشمش را به سوى آسمان افکند و یا نگاهش را فرو بندد، خداوند حورالعین را به ازدواج او در مىآورد».(۵)
۳- توجه به عواقب چشم چرانى:
کسى که بداند چشم چرانى چه پیامدهاى ناگوارى دارد، قطعاً به ضرر خود اقدام
نخواهد کرد و نگاهش را کنتزل خواهد کرد. رسول اکرم(ص) مىفرماید: «کسى که
چشمش را از حرام پر کند، خداوند روز قیامت چشمش را از آتش پر خواهد کرد،
مگر آن که توبه کند و برگردد».(۶)
در روایت دیگر مىفرماید: «نگاه تیرى از تیرهاى مسموم شیطان است».(۷)
حضرت مسیح فرمود: «از نگاه به نامحرم بپرهیزید که بذر شهوت و رشد دهنده فسق است».
۴- طرد افکار شیطانى: براى کنترل نگاه، باید اندیشه را از نفوذ افکار شیطانى دور نگه داشت، زیرا گام نخست در انحراف، فکر کردن درباره آن است. امام على(ع) مىفرماید: «کسى که در اطراف گناه بسیار بیندیشد، سرانجام به آن گناه کشیده خواهد شد».(۹)
۵- پرهیز از عوامل تحریک زا:
تخیّلات تحریک کننده، رفت و آمد در جاهایى که نامحرم است، گفت و گو با
نامحرم، دیدن فیلمها و عکسهاى مبتدل، زمینه را براى چشم چرانى فراهم
مىکند.
۶- دقت در دوست یابى:
بررسىها نشان مىدهد که نوجوانان، اوّلین قدمهاى انحراف و تباهى را به
کمک دوستان ناباب برداشته، سپس در سراشیبى سقوط قرار گرفتهاند.(۱۰) آلودگى
و انحراف، به سرعت از طریق دوستان نا اهل به افراد پاک و سالم سرایت
مىکند و چشم چرانى از این قاعده مستثنا نیست.
امام على(ع) مىفرماید: «از معاشرت با مردم فاسد بپرهیز که طبیعت تو، ناخودآگاه ناپاکى را از طبع آنها سرقت مىکند».(۱۱)
۷- ازدواج:
یکى از راههاى مؤثر در کنترل نگاه، ارضاى صحیح غریزه جنسى از طریق ازدواج
است. رسول خدا(ص) مىفرماید: «اى گروه جوانان! هر یک از شما که قدرت
ازدواج دارد، حتماً اقدام کند، زیرا این بهترین وسیله است که چشم را از
نگاههاى آلوده و عورت را از بى عفّتى محافظت مىکند».(۱۲)۸- تقویت اراده:
چشم چرانى اگر به صورت عادت در آمده باشد، همچون خصایص طبیعى و ذاتى،
دامنه دار و پر نفوذ مىگردد و به منزله طبیعت دوم در مىآید. در این حال
رهایى از این عادت ناپسند، نیاز به تصمیم و عزمى راسخ دارد. آن چه در شروع
کار مهمّ است، خواستن و انگیزه داشتن است. براى مبارزه با چشم چرانى باید دو کار انجام گیرد:
الف) به خواسته نفس پاسخ مثبت داده نشود،
ب) عادت پسندیدهاى جایگزین گردد و خود را به کارهاى پسندیده مانند مطالعه کتاب و ورزش مشغول سازد.
پى نوشتها:
۱٫ بحارالأنوار، ج ۱۰۱، ص ۴۱٫
۲٫ میزان الحکمة، ج ۴، ص ۳۲۸۹٫
۳٫ بحارالأنوار، ج ۱۰۱٫
۴٫ میزان الحکمة، همان، ص ۳۲۹۲٫
۵٫ همان.
۶٫ بحارالأنوار، ج ۷۳، ص ۳۳۴٫
۷٫ همان، ج ۱۰۱، ص ۳۸٫
۸٫ همان، ص ۴۲٫
۹٫ غررالحکم، ج ۵، ص ۳۲۱٫
۱۰٫ محمد على سادات، راهنماى پدران و مادران، ج ۱، ص ۹۹٫
۱۱٫ ابن ابى الحدید، شرح نهج البلاغه، ج ۲۰، ص ۲۷۲٫
۱۲٫ مکارم الاخلاق، ص