ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
برخی شان صدور این روایت رو تنها مربوط به عایشه می دونن
که طی جریاناتی موجبات موجبات جنگ جمل رو فراهم کرد ،تقریبا میشه ادعا کرد برای تمامی زنانی که با این روایت برخورد می کنن کدورتی ذهنی بوجود میاد که البته جای توضیح و تفصیل داره .
این روایت باید از پنج محور مورد بررسی قرار بگیره .
اول _ بررسی شان صدور و فضای تاریخی این روایت
دوم _ عرضه روایت به قران کریم
سوم _ بررسی معنای عقل و همچنین گذری بر معنای نقص
چهارم _ بیان تفاوت ساختاری و فیزیولوژی زن و مرد و بررسی وجه ارتباط عقل با این ساختار
پنجم _ گذری بر روایاتی که امیر المومنین (ع) در مورد زنانی نظیر حضرت زهرا
(س) ، حضرت زینب ( س) ، حضرت خدیجه (س) و دیگر زنان بزرگ تاریخ فرمودن و
جمع این روایات با خطبه 80 نهج البلاغه .
محور اول : شان صدور روایت
این روایت پس از جنگ جمل و در مذمت افرادی بیان شد که از یک زن در جریان
جنگ پیروی کردن ، برخی شان صدور این روایت رو تنها مربوط به عایشه می دونن
که طی جریاناتی موجبات موجبات جنگ جمل رو فراهم کرد ، برخی هم معتقدن که
اگه در یه مقطع زمانی از یه گروه یا ملت یا امتی مدح یا ذمی بشه تا آخر
دنیا که این مدح یا ذم شامل حالشون نیست بلکه با گذشت روزگار و ایام و
تغییر رویه اونا اون مدح و ذم هم طبیعتا منتفی میشه ، این ستایش ونکوهشها
رو نباید به حساب جوهر و ذات اونا گذاشت .
نتیجه اینکه نقص عنوان شده در روایت عمومی نیست و شامل همه زنها در همه زمانها نمیشه .
محور دوم بحث رو انشاالله بعدا دنبال می کنم .
مورد دیگه این که مسائلی که در روایت به اونا تصریح شده از موارد تفاوت بین زن و مرد هست و اصلا مشمول دایره نقص نمیشه ، نقص اینه که برای شما حدی از کمال تصور بشه و شما با اختیار خودتون از عمل به فرایض و وظایف خودتون کوتاهی کنین اونوقت شما دچار نقصان در عبادت یا عقل یا ... هستین اما زمانی که خداوند وظیفه ای رو از شما نخواسته ، عمل نکردن به اون هم نقص محسوب نمیشه .