ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
مقوله «پوشش و استتار بدن» به عنوان جزء جدایىناپذیر حیات انسانى و مصداق اصلى حجاب، امرى کاملاً مشهود و بىنیاز از تعدیل است. براى حجاب کارکردهایى در دو حوزه فردى و اجتماعى، قابل تصوّر است: الف. کارکردهاى فردى: همچون پاسخگویى به نیاز فطرى «خوداستتارى» و تأمین امنیّت در برابر گرما و سرما. ب. کارکردهاى اجتماعى: هویّتبخشى و ایجاد امنیّت اجتماعى از جمله این کارکردهاست، چراکه نوع پوشش و حجاب، نشاندهنده سنّتها، ارزشها و باورهاى یک جامعه است. اسلام، حجاب را از مصادیق مهمّ تحقق امنیّت اجتماعى در جامعه معرّفى کرده است و چالشها، زمینهها و راهبردهاى بسیار مهمّى را براى شکوفایى ذهن نواندیش افراد جامعه در این مورد تبیین نموده است. بر این اساس و به منظور آگاهى بیشتر از رابطه حجاب و امنیّت اجتماعى، ما برآنیم که در این نوشتار جنبههاى مختلف این موضوع و اهمّیّت آن راتوضیح داده و تأثیر آن را در حفظ ارزشهاى دینى بیان کنیم.به طور کلّى در این مقاله موارد ذیل مورد بحث و بررسى قرار گرفته است: ۱٫ امنیّت اجتماعى، هدف اساسى وجوب حجاب. ۲٫ امنیّت اجتماعى، فلسفه حقیقى وجوب حجاب. ۳٫ پایههاى تحقق امنیّت اجتماعى در سایه حجاب بانوان. ۴٫ آثار و فوائد حجاب اسلامى و تحقق امنیّت اجتماعى. ۵٫ آثار سوء بد حجابى و انهدام امنیّت اجتماعى.
مقوله «پوشش و استتار بدن» به عنوان جزء جدایىناپذیر حیات انسانى و مصداق اصلى حجاب، امرى کاملاً مشهود و بىنیاز از تعدیل است. براى حجاب کارکردهایى در دو حوزه فردى و اجتماعى، قابل تصوّر است: الف. کارکردهاى فردى: همچون پاسخگویى به نیاز فطرى «خوداستتارى» و تأمین امنیّت در برابر گرما و سرما. ب. کارکردهاى اجتماعى: هویّتبخشى و ایجاد امنیّت اجتماعى از جمله این کارکردهاست، چراکه نوع پوشش و حجاب، نشاندهنده سنّتها، ارزشها و باورهاى یک جامعه است. اسلام، حجاب را از مصادیق مهمّ تحقق امنیّت اجتماعى در جامعه معرّفى کرده است و چالشها، زمینهها و راهبردهاى بسیار مهمّى را براى شکوفایى ذهن نواندیش افراد جامعه در این مورد تبیین نموده است. بر این اساس و به منظور آگاهى بیشتر از رابطه حجاب و امنیّت اجتماعى، ما برآنیم که در این نوشتار جنبههاى مختلف این موضوع و اهمّیّت آن راتوضیح داده و تأثیر آن را در حفظ ارزشهاى دینى بیان کنیم.
به طور کلّى در این مقاله موارد ذیل مورد بحث و بررسى قرار گرفته است: ۱٫
امنیّت اجتماعى، هدف اساسى وجوب حجاب. ۲٫ امنیّت اجتماعى، فلسفه حقیقى وجوب
حجاب. ۳٫ پایههاى تحقق امنیّت اجتماعى در سایه حجاب بانوان. ۴٫ آثار و
فوائد حجاب اسلامى و تحقق امنیّت اجتماعى. ۵٫ آثار سوء بد حجابى و انهدام
امنیّت اجتماعى. ۶٫ بیان نتیجه و ارائه راهکارها و پیشنهاداتى جهت تثبیت
امنیّت اجتماعى در سیطره حجاب اسلامى. گوهر اسلام، سعادت و نجات آدمى است و
باورهاى دینى، احکام اخلاقى و فقهى در راستاى این غایت مهم نازل شدهاند.
این آموزههاى هستمندانه و بایستى از خالق حکیمى تجلّى مىیابد که به
نیازهاى روحى و جسمى، مادى و معنوى، فردى و اجتماعى بشریّت، کاملاً آگاه
است. احکام الهى مربوط به پوشش زنان نیز با این فلسفه و حکمت مدبّرانه صادر
گردیده است. زن با عنصر حجاب اسلامى، نه تنها به تهذیب، تزکیه نفس و ملکات
نفسانى پرداخته و قرب الهى را فراهم مىسازد، بلکه باعث گسترش روزافزون
امنیّت اجتماعى و ایجاد زمینهاى جهت رشد معنوى مردان مىگردد؛ همچنان که
خداوند سبحان، خطاب به پیامبر اکرمصلى الله علیه وآله مىفرماید: «به
مردان مؤمن بگو تا چشمان خود را از نگاه ناروا بپوشانند و فروج و اندامشان
را محفوظ دارند، که این بر پاکیزگى جسم و جان ایشان، بهتر است (۱)».
همچنین
مىفرماید: «به زنان و دختران خود و به زنان مؤمن بگو که خویشتن را با
چادرهاى خود بپوشانند که این کار براى آن است که آنها به عفّت شناخته شوند
تا از تعرّض و جسارت، آزار نکشند (در امنیّت کامل باشند) ؛ خداوند در حقّ
خلق، آمرزنده و مهربان است(۲)». همانگونه که ذکر گردید، حجاب و پوشش
اسلامى براى مردان و زنان، تنها از کارکرد فردى برخوردار نیست و فقط براى
ساماندهى خلقیّات و ملکات نفسانى آدمیان، مؤثر نمىباشد، بلکه از کارکرد
اجتماعى نیز برخوردار است؛ غرایز، التهابهاى جسمى و معاشرتهاى بىبند و
بار را کنترل نموده، بر تحکیم نظام خانواده مىافزاید. همچنین از انحلال
کانون مستحکم و پایدار زناشویى جلوگیرى نموده و امنیّت اجتماعى را فراهم
مىسازد. حال اگر کسانى با نگرش دینى، اسلامى یا با رویکرد جامعهشناختى و
روانشناسى به چنین کارکردها و تأثیرات مطلوب، به ویژه تأمین امنیّت
اجتماعى پى ببرند، نه تنها هدفمندانه، زندگى مىکنند، بلکه براى رفتارها و
اندیشههایشان دست به گزینش مىزنند تا به اهداف متعالى الهى و انسانى دست
یازند. از اینرو به مسأله حجاب نیز به عنوان راهبردى کارساز جهت تأیید و
ترویج ارزشهاى اجتماعى، تأمینکننده سعادت آدمى و منشأ قرب الهى مىنگرند.
بنابراین، پوشش اسلامى به منزله یک حفاظ ظاهرى و باطنى در برابر افراد
نامحرم، قلمداد مىشود که مصونیت اخلاقى، خانوادگى و پیوند عمیق میان حجاب
ظاهرى و بازدارى باطنى و از همه مهمّتر امنیّت اجتماعى را فراهم مىسازد و
پیشینه آن به اندازه تاریخ آفرینش انسان است؛ چراکه پوشش و لباس هر بشرى،
پرچم کشور وجود اوست. پرچمى که وى بر خانه وجودش نصب کرده است و با آن
اعلام مىدارد که از کدام فرهنگ تبعیّت مىکند(۳). در سالهاى اخیر، روند
شبهات درباره حجاب و پوشش اسلامى، شدت یافته است و مطرح شدن شبهات فراوان
در زمینه حجاب برتر به همراه عوامل دیگرى مانند ضعف اعتقاد و عدم شناخت
کافى از این مسأله و ضرورت آن موجب تهدید امنیّت اجتماعى و اُفت روند
استفاده از مصادیق چنین حجابى در جامعه شده است، که نتیجه اتّخاذ روش
تخریبى بعضى مطبوعات و رواج پوششهاى نامناسب در مقابل نامحرمان است؛ لذا
ما به منظور اینکه اسلام، مشوّق حجاب و پوشش کامل براى زنان و دختران در
برابر افراد نامحرم است، به بیان هدف و فلسفه این مصداق مهمّ اسلامى و
رابطه فراگیر و تنگاتنگ آن با امنیّت اجتماعى از جنبههاى مختلف
مىپردازیم. امید است که راهکارهاى بیان شده در این زمینهها براى همه
اقشار جامعه اسلامى به ویژه نسل جوان و اندیشمند، مفید باشد و عزمشان را
براى عمل و گسترش آن، به نحو مطلوب و احسن، جزم نمایند تا امنیّت اجتماعى،
تأمین شود. ثانیاً نماد فرهنگى و ملّى بشریّت، درخشش روزافزون خود را حفظ
نماید.
امنیّت اجتماعى، هدف اساسى وجوب حجاب
امنیّت اجتماعى، فلسفه حقیقى وجوب حجاب
۱٫ ایمان به خدا و جهان آخرت
۲٫ تقوا
۳٫ آگاهى
پی نوشت :
۱) نور، ۳۰٫ ۲) احزاب، ۵۹٫ ۳) فرهنگ برهنگى و برهنگى فرهنگى، غلامعلى حداد عادل، ص ۴۰٫ ۴) احزاب، ۵۳٫ ۵) بحارالانوار، علامه مجلسى، ج ۱۰۴، ص ۳۴٫ ۶) محجة البیضاء، ج ۵، ص ۱۷۷٫ ۷) تحلیلى نو و عملى از حجاب در عصر حاضر، محمدرضا اکبرى، ص ۱۴ – ۱۶٫
خوب بود خوشمان آمد