َ

َ

بانوى همتاى قرآن


در حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها . بانوى همتاى قرآن . درباره فاطمه زهرا (س) از دو محور باید سخن گفت.  یک محور مربوط به تحقیقات علمى است که براى ما ثمره علمى و نتیجه اعتقادى دارد و پشتوانه مسائل اخلاقی، فقهی، حقوقى ما هم هست.  محور دوّم آن بخشى است که مستقیماً به ما مربوط است و ما باید تأسّى کنیم، آن را اسوه قرار دهیم، الگو بدانیم و پیروى کنیم.  آن بخشى که مربوط به مسائل اعتقادى است و ثمره علمى دارد بررسى مقام منیع آن بانو (س)است که ایشان همتاى قرآن کریم، نبوّت، رسالت و ولایت است. چیزى از ولى الله مطلق کم ندارد.  اینها یک نورند.  این‌گونه مباحث به هر نتیجه‌اى که منتهى شود براى ما ثمره اعتقادى و علمى دارد، امّا نتیجه علمى ندارد.  زیرا ما نه آن توان را داریم که آن حضرت (س) را در ولایت مطلقه، همتاى قرآن الگو قرار دهیم، نه همچنین مأموریتى داریم.  بخش دوّم مربوط به سیره و سنّت حضرت زهرا (س) است که ما هم موظّفیم بررسى کنیم و هم مأموریم پیروى کنیم. 
ادامه مطلب ...

حجاب و عفاف


در زن و حجاب . نفیسه زروندى  «یا ایها النبی، قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهنّ من جلابیبهنّ ذلـک ادنی ان یعرفن فلایؤذین و کان الله غفوراً رحیماً؛ای پیامبربه زنان و دختران خود و به زنان مؤمن بگو روسری‌های بلند بر خود بیفکنند، این عمل مناسب‌تر است، تا (به عفت و پاکدامنی) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند و خداوند آمرزنده‌ی مهربان است».۱(سوره‌ی احزاب،آیه‌ی ۵۹ )  در این نوشته، برآنیم که آیه‌ی مورد نظر را مورد بررسی قرار داده و برخی از نکات پیرامون آن را که نتیجه ی مطالعه‌ی کتب تفسیری می‌باشد، به رشته‌ی تحریر در آوریم.شایسته‌ی یادآوری است که این نوشته، قصد تفسیر آیه را ندارد و تنها به بیان نکات اجمالی آن بسنده می‌کند،اما پیش از طرح نکات، لازم است مفهوم حجاب بررسی گردد.  مفهوم حجاب  حجاب، در لغت به معنای مانع و پرده و پوشش آمده است.حجاب،به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بعد ایجابی و سلبی است. 
ادامه مطلب ...

همسفر تا بهشت

اشاره . چند روزی از آغاز زندگی مشترک علی و فاطمه علیهما السلام می‌گذشت. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نظرِ علی علیه السلام را درباره‌ی همسرش جویا شد: علی جان! فاطمه را چگونه همسری یافتی؟ علی علیه السلام هم با کلامی که حکایت از اوج شکر و سپاس او داشت، نظر خود را درباره‌ی عشق جاودانی‌اش این گونه خلاصه کرد: « نِعْمَ العَونُ عَلی طاعَة الله ».[1] سرورم، او بهترین یار در انجام طاعت پروردگار است. و بدین سان بهترین داماد عالم از سِرّ عشقِ الهی خویش پرده بر می‌دارد و راه سعادت ابدی را در زندگی مشترک به همه عروسها و دامادها نشان می‌دهد. یعنی ای دامادهای علوی و ای عروسهای فاطمی! دست یکدیگر را به خاطر خداوند و برای انجام طاعت او بگیرید و تا بهشت رضوانِ خدای مهربان همسفر هم باشید! وقت کم است و دنیا برای همه زود می‌گذرد. به همین مجلس عقد نگاه کنید. پدران و مادران عزیزشما، دامادها و عروسهای «دیروز» نه چندان دور هستند. و « فردا»یی نزدیک، شما هستید که در مجلس عقد و ازدواج فرزندانتان شرکت می‌کنید.

ادامه مطلب ...