َ

َ

نهج البلاغه:زن گل بهاری است ،‌نه پهلوانی سخت کوش

                    

نهج البلاغه عصاره اندیشه و احساس والای حضرت امیر است که برای تمامی دردهای بشر نسخه ی کامل و درمان گر پیچیده است.در نهج البلاغه برای بیماریهای اجتماعی، سیاسی، و روانی و … درمانهای اساسی نهفته است که جهت استخراج این مبانی تلاش بسیاری شده است.روی سخن نهج البلاغه با انسان است و تربیت و هدایت اوهمواره مورد توجه حضرت علی (ع) بوده است.تعالی و تکامل بشری دغدغه اصلی و اساسی حضرت امیر (ع) در خطبه ها، نامه ها و حکمت هاست چرا که نهج البلاغه سهیفه ی هدایت است و ساحل نجات.

ادامه مطلب ...

زنان بی‌حجاب در سن پیری افسرده می‌شوند

                   حجاب جاویدان

اگر زنی فقط به فکر زیبایی و آشکار کردن زیبایی‌هایش در خارج از خانه باشد، ‌بعد از اینکه زیبایی خود را از دست داد و به سن پیری رسید،‌ دچار افسردگی می‌شود.

 با توجه به اینکه رعایت حجاب و عفاف در جامعه ما بسیار مهم است، مردم نمی‌توانند مظاهر بی‌حجابی را تحمل کنند.از اینکه امروزه در خیابان‌های شهر شاهد ناهنجاری‌هایی در زمینه فرهنگ حجاب و عفاف هستیم،  زن مسلمان ذاتاً بدحجاب نیست؛ در واقع تشویق و ترویج بدحجابی‌ به طور مستقیم از طرف دشمنان اشاعه می‌شود و وظیفه ماست که با استفاده از راه‌های مناسب با آن مبارزه کنیم.

 تأکید بر پوشش مناسب زنان کارمند در دستگاه‌های دولتی و دانشگاه‌ها از جمله اقداماتی است که دولت باید به آن توجه خاص داشته باشد و در صورت لزوم، با ارائه آئین‌نامه‌،‌ دستگاه‌ها را ملزم به رعایت حجاب کنند.

ادامه مطلب ...

درس حجاب از قرآن و حضرت زهرا (سلام الله علیها)

حجاب جاویدان  

«مسألة حجاب زن» از اهمیّت ویژه‌ای برخوردار است که ناچار باید توجّه خاصّی به آن مبذول داشت. از یک سو، پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) و انحراف از خط ولایت و خلافتِ‌ آن بزرگوار از مقرِّ  اصلی وبر حقّ خود (یعنی: امیرالمؤمنین) ودیگر ائمة دوزاده گانه که مفسّر ومبیّن قرآنند به دیگران،مسألة حجاب زن نیز دچار تفسیرغلط گردید. و از سویی هرج و مرج جنسی که تمام قوانین و انضباط‌ها و نظم‌ها و از جمله برنامه‌های اسلامی مربوط به امور خانوادگی را بر سر امورشهوانی می‌نماید، از طریق بی‌حجابی وبدحجابی به آسانی تحقق پیدا می‌کند. و از سوی دیگر،دشمنانِ استعمارگرِ ممالکِ اسلامی، کم و بیش از طریق متخصّصین سیاسی و خاور شناسانِ خود، به آثار و رازی بی حجابی پی برده و به دنبال آن از راه‌های گوناگون توسط دست نشاندگانِ خود به ترویج و گسترش بی حجابی می‌پردازند، و از فرهنگ سازی در کیفیتِ لباس زنان و کیفیتِ خانه سازی تا انتشار عکسهای زنان بی حجاب وبدحجاب حتّی در کتابهایدرسی وروی پارچه‌ها وظروف، تا نشر مقاله در روزنامه‌ها ومجلاّت وتهیة فیلم‌های سینمایی وصحنه‌های تئاتر و برای رسیدن به هدفهای نامشروع خود استفاده کرده

ادامه مطلب ...

آزادى زن ومرد در نهج البلاغه

              

آزادى در مکاتب مختلف بنا بر انسان‏شناسى و جهان‌بینى آن مکتب تعاریف گوناگونى دارد. مکاتب مختلف گاه آزادى را مطلق فرض کرده‏اند و گاه انسان را فاقد هرگونه آزادى معرفى مى کنند. بدون تردید اسلام به منزله یک مکتب حیات‏بخش، که ضامن سعادت دنیا و آخرت پیروان خویش است،نمى‌تواند در باب "آزادى" و حدود آن سخنى نگفته باشد.
براى یافتن جایگاه آزادى در این نظام فکرى و سیاسى، باید مفاهیمى وابسته به این مفهوم را مورد توجه قرار دهیم؛ چرا که غفلت از این کلى‌نگرى، درک نادرست این مقوله مهم و حیاتى را موجب خواهد شد. بهترین روش پاسخگویى به سوال‌هایى با موضوع آزادى، مراجعه به منابع مهم اسلامى به خصوص کتاب نورانى نهج‏البلاغه است.
اثبات آزادى انسان خداوند مبناى آفرینش انسان را چه قرار داده است؟ آیا او را موجودى آزاد آفریده یا فاقد اختیار و آزادی؟اگر آزاد است، این آزادى محدود است یا نامحدود؟

ادامه مطلب ...