َ

َ

عوارض خروج زنان از خانه

ابعاد گسترده خروج بی سابقه زنان از خانه گرچه مزایایی در برداشته، اما تاثیرات مخرب وسیعی بر نهاد خانواده و شالوده اساسی رشد کودک در شبکه ارتباطی خانواده و فضای روانی درون آن بر جای نهاد که این رویداد بارها مورد توجه محققان و روانشناسان قرار گرفته است.

زن باید محور اصلی خانواده و زندگی باشد و با اشتغال
تمام‌وقت نقش محوری آنان در خانواده گرفته شده و این باعث تمام‌پریشانیها و نگرانیها در خانواده است.

بر اساس برخی یافته ها؛مادران شاغل در مقایسه با مادران خانه دار وقت کمتری را به مراقبت از کودکان خود و بچه داری اختصاص می دهند. نهایت وقتی که صرف کودک می کنند، یک سوم مادران خانه دار است.

از این رو مادران خانه دار به دلیل وقت زیادی که صرف فرزندان می کنند رابطه مناسبی با آنها برقرار کرده اند و فرزندان آنها از رفتارهای بی توجهی، فزون خواهی و سازش محیطی، کم تر رنج می برند و به دلیل حضور بیشتر مادرانشان در منزل کمتر از نظر عاطفی رنج می برند.برای تغذیه روح کودک، پدر و مادر توأماً نقش دارند ولی در این زمینه نقش مادر بیشتر تغذیه عاطفی طفل است که عامل بزرگی برای سازندگی اوست.

کودکی که از مهر مادری سرشار می گردد، از آن لذت
می‌برد و روح ناآرامش آرام می گیرد. محرومیت از مهر مادری اگر دوام یابد موجبات اختلال و نابسامانی هایی را در کودک فراهم می آورد و حتی ممکن است کودک را به بیماری های عصبی دچار سازد.طفل در دوران پرستاری (سه سال اول) حتی از جدایی کوتاه مدت مادر شدیداً مضطرب است و دست خوش ترس و ناامنی می شود.

در نتیجه حضور هر‌چه بیش‌تر مادر در کنار فرزندان بویژه در سال های آغازین، نیاز عاطفی آنان را برای رشد بهنجار شخصیت و عواطف شان فراهم می سازد و نبود مادر در کنار کودک، به سبب اشتغال می تواند زمینه‌های اختلال را فراهم سازد.

همچنین عدم حضور مداوم زن در خانه به معنی بحران سرپرستی است و عدم نظارت در سنین رشد در کنار فرزندان در تربیت آنان اختلال ایجاد می کند و زمینه آسیب پذیری خانواده و فرزندان را افزایش می دهد. گرمی و
جاذبه‌هایی که بین زن و مرد وجود دارد با اشتغال مداوم زن در بیرون از خانه دچار تزلزل می‌شود زن خسته از مشکلات محل کار، خرید مایحتاج منزل ، ایاب و ذهاب بچه‌ها، ترافیک، گرمی و سردی هوا‌، و غیره ... .

وقتی به منزل می رسد با فشار مضاعف کار منزل و امور شوهر‌داری و بچه داری مواجه می شود و دیگر چنین زنی
جاذبه‌های روانی‌- جنسِِِِِِی را که عامل و رِِِِِِیشه خوشبختی زوجین است، نمی تواند به راحتی بروز دهد و کالبد شکافی بعضی از طلاق ها نشان می دهد ریشه دلزدگی زوجین از یکدیگر در دافعه های روانی - جنسی است .

اسلام از زن وظیفه اقتصادی و تأمین معاش نخواسته است هرچند اگر از بعد مثبت به آن نگریسته شود می تواند موجب کمک به اقتصاد خانواده گردد ولی نه به قیمت فروپاشیدن خانواده.

البته اسلام هرگز زن را در خانه زندانی ننموده و شرکت زنان در مشاغل و فعالیت های مثبت و سازنده اجتماعی را ممنوع نکرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد