ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
انتخاب همسر بدون شک یکی از مهمترین انتخابها در زندگی انسان است که می تواند سعادت و یا شقاوت دنیوی و اخروی هر فردی را تعیین کند . از همین رو در روایات و احادیث اسلامی نیز به شدت بر معیارها و ملاک های یک انتخاب شایسته برای ازدواج تاکید شده است.
در انتخاب همسر، اصالت و نجابت خانوادگى، کفویت و مسائل ژنتیکى را نیز باید در نظر داشت. ژنها به عنوان عوامل انتقال صفات از نسلى به نسل دیگراند که در برخى روایات تلویحاً بدان اشاره شده است؛ در روایتى از پیامبر خدا صلىاللهعلیهوآلهوسلم آمده است:«أُنْظُر فى اَىِّ نصابٍ تَضَعُ وَلَدَکَ فإنّ العِرْقَ دسّاسٌ(نهج الفصاحة، ص 112، ح 564 )؛ بنگر فرزند خود را در کجا قرار مىدهى؛ زیرا رگ (ژن) تأثیر خود را باقى مىگذارد.»در این زمینه به روایت جالب دیگرى از رسول خدا صلىاللهعلیهوآلهوسلم تیمّن مىجوییم که مىفرمایند:«تخیّروا لنطفکم فإنّ النّساء یلدن أشباه اخوانهنّ و اخواتهنّ».(میزان الحکمة، ج 4 ، ص 280 )براى انتخاب همسر، تحقیق و بررسى و شناخت برادران و خواهران کسى که مىخواهد از او خواستگارى کند، خود یک معیار و ملاک مىتواند باشد؛ چه اینکه همسران همانند برادران و خواهران خویش فرزند مىآورند.
مسئله کفویت نیز این چنین مورد توجّه قرار گرفته است:
«تخیَّروا لنطفکم فأنکحوا الأکفاء و أنکحوا إلیهم(نهج الفصاحة، ص 227 )؛ در گزینش همسر براى خود، محلّ مناسب انتخاب کنید و از اشخاص هم شأن خود زن بگیرید و به آنها زن بدهید.»
خواستگارى از دختران شایسته و واجد شرایط فامیل ـ در لسان برخى از روایات ـ در شمار یک اولویت است، چنان که در این روایت آمده است:«النّاکح فى قومه کالمُعْشب فى داره(نهج الفصاحة، ص 635، ح 3147)؛ آن که از خاندان خویش زن گیرد، چنان است که در خانه خویش علف چیند.»از مهمترین معیارهاى انتخاب همسر، دین دارى اوست، در روایاتى که از رسول خدا صلىاللهعلیهوآلهوسلم و سایر ائمه اطهار علیهمالسلام به یادگار مانده، مىتوان بهترین ملاکها و معیارهاى انتخاب را به دست آورد و در پرتو آن رهنمودهاى والا و ارجمند، زندگى سعادتمندانهاى پى ریخت. در ذیل، برخى از آن روایات می آید
. «تُنکَحُ المرأةُ لأرْبَعٍ: لمالها، ولحسبها ولجمالها و لدینها فَاظفر بذات الدین تربت یداک؛ زن را براى چهار چیز گیرند: مال، شرف، جمال و دین. و تو زن دین دار بجوى.» نهج الفصاحة، 237
2. «إذا جاءکم مَن ترضون دینه و أمانته یخطب [الیکم] فزوّجون...؛ اگر کسى به خواستگارى (دختر) شما آمد که از دیندارى و امانتدارى او راضى هستید، به او زن دهید...» میزان الحکمة، ج 4، ص 280
براى انتخاب همسرى شایسته، سزاوار است که انسان به صفات کسى که مىخواهد با او ازدواج کند، توجّه نموده به آن اهمیت دهد و همسرى برگزیند که خوشنام و خوش اخلاق باشد و تنها به زیبایى و مال او بسنده نشود. اخلاق نیک، یعنی صفات و خلق و خوهای پسندیده، در نظر عقل سلیم و شرع مقدس . زندگی زن و مرد در محیط خانوادگی احتیاج به اخلاق دارد; زیرا تنها در پرتو قانون نمی توان زندگی کرد وهمه انبیا نیز به خاطر زنده کردن اصول اخلاقی مبعوث شده اند .
اخلاق نیک و جاذبه های رفتاری پسر و دختری که می خواهند «زندگی مشترکی»
را
شروع کنند، یعنی اینکه، در کانون گرم خانواده هر دو باید اصول اخلاقی را
رعایت کنند و آن اصول عبارتند از: جذابیت های بصری و گیرایی کلامی، نحوه
حشر و نشر اجتماعی، برخوردها و رفتارها در شرایط و موقعیت های گوناگون،
توجه به نظافت و بهداشت فردی و پاکیزگی و تمیزی منزل، نحوه غذا خوردن،
خوابیدن، آراستگی ظاهر، در نگاه کردن در هنگام سخن گفتن با همدیگر، در
ابراز لطف و محبت، در هدیه دادن وهدیه گرفتن، در مهمانی ها و پذیرایی ها،
در جشن ها و ترحیم ها، در سفرها و گشت وگذارها، در خریدها و داد و ستدها،
تقدم در سلام کردن واحوالپرسی با زیباترین کلام ها و واژه ها، در ابراز
دوستی و عشق و علاقه نسبت به همدیگر، در وقت شناسی و وفای به عهد، در اقامه
نماز و روزه گرفتن، در معاشرت با اهل فضل و معرفت والگوهای مطلوب رفتاری و
. . . خلاصه در همه رفتارهای نیک شخصی، خانوادگی، شغلی و اجتماعی همسران،
یعنی مجموعه آنچه از انسان سر می زند و نسبتا پایدار و قابل مشاهده است، می
تواند از مهم ترین جاذبه های زندگی مشترک و یا خدای ناکرده از عوامل زمینه
ساز سردی ها، بی تفاوتی ها و بعضا جدایی ها باشد .پیامبر اسلام حضرت محمد
مصطفی (صلی الله علیه وآله) می فرمایند: «اذا جاءکم من ترضون دینه و امانته
یخطب (الیکم) فزوجوه . . .»; (ترجمه میزان الحکمه، ج 5، ص 2256، ح 7837 . )
هر گاه کسی به خواستگاری نزد شما آمد و دینداری و امانتداری (اخلاق) او را
پسندیدید، به او زن بدهید.