َ

َ

ازدواج گامی به سوی سعادت

در قرآن کریم صراحتا آمده است که زن مایه تسکین و آرامش خاطر مرد است:"و مِن آیاته أنْ خلق لکم مِن أنفسکم أزواجاً لتسکنوا إلیها؛از نشانه های خدا این است که از جنس خودتان همسرانی برای شما آفرید تا در کنار آنها آرامش بیابید روم،آیه 21. ".
از آنجا که ادامه پیوند زن و شوهر نیاز به جاذبه و کشش قلبی دارد،به دنبال آیه می فرماید:"ودر میان شما مودت و رحمت آفرید(و جعل بینکم مودهًْْ و رحمهًْْ)".در آیه دیگر می فرماید:"وَ جَعَلَ مِنْها زَوْجها لیسکن إلیها؛همسر انسان را از جنس آن قرار داد تا در کنار او بیاساید "اعرافآیه 189.

در این دو آیه هدف ازدواج،آرامش معرفی شده است.در حقیقت با درکنار هم قرار گرفتن زن و مرد بسیاری از درگیری های فکری این دو کاهش می یابد و راه برای شکوفا شدن استعدادهای دیگر فراهم می گردد.

وقتی دو نفر با یکدیگر ازدواج می‌کنند علاوه بر 
اینکه نیاز جنسی آنها برآورده و تأمین می‌گردد و آن هم از طریق طبیعی و آن‌گونه که خداوند می‌پسندد، ثمره دیگری نیز عاید زن و مرد می‌شود که بسیار مهّم‌تر و با ارزش‌تر است، زن ها و مخصوصاً مردها که بیش از زن ها در جامعه حضور دارند و با چالش‌های مختلف درگیر هستند، فشارهای مختلف اقتصادی و اجتماعی را تحمّل می‌کنند و در جوامع شهری امروز که وسعت فوق‌العاده پیدا کرده و خستگی‌ها و تنش‌های روانی و فکری بی‌شماری را برای مردم به ارمغان آورده وقتی زن و مرد به خانه و محیط خانواده بر‌می‌گردند پس از یک روز پر مشغله و خسته ‌کننده، آن‌گاه که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند گویا روحیّه نشاط و طراوت تازه‌ای به جسم و روح ایشان تزریق می‌شود و این دو کنار هم به آرامش روحی و روانی می‌رسند و خود را برای ورود مجدّد به عرصه کار و مشغله‌های اجتماعی آماده می‌کنند.این ویژگی‌های خانواده اسلامی است و خانواده‌های غربی به هیچ وجه از چنین محیط ممتاز روح‌افزا و آرامش بخشی برخوردار نیستند.

از این روست که باید گفت ازدواج با هدف« تبادل آرامش» باید صورت گیرد. اگرفردی در ازدواج خود، آرامش روحی نداشته باشد، تمام زندگی‌اش را از دست داده است.تنها کاری که می‌شود در این زمینه انجام داد، این است که تعریف همه افراد باید از ازدواج کردن تغییرکرده و اصلاح شود و ازدواج را به معنای ارضای نیاز و یا همدم داشتن و روابط عاطفی ندانند بلکه ازدواج را برای به دست آوردن آرامش بخواهند. این افراد در هر شرایط سنی که باشند به همدیگر نیاز دارند و درصورت نبودن آرامش تمام پیشرفت‌ها معنایی ندارد و رنگ می‌بازند.وقتی آرامش افراد تامین می‌شود، نیازهای جنسی، نیازهای عاطفی و نیازهای مالی همه تابع این آرامش برطرف می‌شوند.

در نتیجه مسئولان باید با تغییر فرهنگ جامعه و با استفاده از اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها این فرهنگ نادرست را که به برهه‌ای از زمان احتیاج دارد، تغییر داده و ازدواج را فقط برای رسیدن به آرامش بدانند.متاسفانه زمانی‌که در روابط اجتماعی حرف از ازدواج می‌شود و اولین چیزی که مردم به ذهنشان خطور می‌کند، ظاهر دختر و پسر است. وقتی از ازدواج تعریف می‌شود، اولین دیدگاه اطرافیان این است« دختر سرتر است یا پسر؟!» این دیدگاه بسیار اشتباه است، اما زمانی‌که اطرافیان بگویند« این دو نفر مکمل آرامش یکدیگر هستند و یا زوج خوبی برای یکدیگرهستند» هیچ‌گاه سربودن معنا دار نمی‌شود؛ در نتیجه باید تعریف از ازدواج افراد افکار و باورهای غلطشان را تغییر داد.

لذا در یک جمع بندی می توان این‌گونه گفت که آرامش اصلی ترین ملاک در ازدواج است و دیگر معیارها و ملاک ها را باید به نسبت آرامشی که برای ما ایجاد 
می‌کند بسنجیم. جوانان نباید به دلیل سختی و مشقت‌های دوران قبل از ازدواج، آرامش را در امکانات بیشتر همسر آینده خود جستجو کنند . نباید محرومیت‌‌های قبل از ازدواج مانع از تصمیم گیری صحیح در انتخاب همسر شایسته بشود.

در احادیث و روایات نیز بارها موضوع ازدواج مورد تاکید قرار گرفته است..از نظر پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله ازدواج از اهمیت ویژه ای برخودار است چنانکه می فرماید: «النکاح سنتی و من رغب عن سنتی فلیس منی » . «ازدواج و انتخاب همسر سنت من است و هر کس از سنت من پیروی نکند، از من نیست » .ازدواج باعث وسعت رزق در زندگانی می شود و درهای رحمت و بخشش الهی با ازدواج گشوده می گردد، چنانکه پیامبر گرامی اسلام 
صلی‌الله علیه و آله می فرماید:«روزی را به وسیله ازدواج جستجو کنید» و در حدیثی دیگر می فرماید:«هیچ فایده ای بعد از اسلام، افضل تر از همسر مسلمان و مهربان صالحه برای انسان نیست که وقتی به او نگاه می کند، خوشحال می شود و هر وقت امر می کند، اطاعت می کند و در غیبت او مال و ناموسش را حفظ می کند» همچنین رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «کسی که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده پس باید در نگهداری نصف دیگر دینش برحذر باشد» کسی که دوست دارد خدا را طاهر و مطهر ملاقات کند، باید تزویج کرده او را ملاقات نماید.
امام‌صادق علیه السلام فرمود: «دو رکعت نماز فرد متاهل برتر از هفتاد رکعت نماز شخص مجرد است » .
«هیچ بنائی در اسلام که در پیشگاه خدا دوست داشتنی تر از بنای ازدواج باشد، نیست »

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد