َ

َ

آفتهای ازدواج ناسالم

ا کنون اخبار و گزارشهای زیادی در خصوص دادگاههای خانواده و نحوه به اجرا گذاشتن مهریه ها منتشر شده است .در این خصوص لازم است چند مورد را مرور نماییم تا متوجه شویم در بسیاری از موارد به اجرا گذاشتن مهریه چگونه و با چه دلیل و منطقی صورت می گیرد!
در یکی از این موارد اخیرا زنی در دادگاه عنوان کرده است که  پدر شوهرم تاجر است و وضع مالی خوبی دارد و با اینکه می‌دانم شوهرم دانشجو و بیکار است اما می‌خواهم مهریه‌ام که 514 سکه بهار آزادی است را پدر شوهرم بپردازد تا مالی از او به من برسد.زن در ادامه با اشاره به اینکه خود شوهرم عنوان کرده است که  که پدر شوهرم قرار است برای 3 عروس قدیمی‌اش "ماشین" بخرد، عنوان کرد: بعد از اینکه شوهرم این موضوع را به من گفت و دیدم که پدر شوهرم بین من و عروس‌های دیگر تفاوت گذاشته است تصمیم به گرفتن مهریه‌ام گرفتم.
مرد نگون بخت نیز در دادگاه و در دفاع از خود عنوان کرده است که  همسرم خیلی خودخواه است که به دنبال مال و منال پدرم است.بر اساس اظهارات مرد، شاید پدرم عروس‌های دیگر را بیشتر دوست داشته باشد بنابراین همسرم نباید طلبکار باشد، بنابراین نباید مهریه‌اش را درخواست کند. زن نیز عنوان کرد که مطالبه مهریه حق اوست و مهریه اش را می خواهد!
در موردی دیگر،زنی در دادگاه خانواده اعلام کرده است که ‌ شوهرم همیشه در اعیاد و هر مناسبت دیگری به همه اعضای خانواده‌اش عیدی و هدیه می‌دهد ولی به من هدیه و عیدی نمی‌دهد. من مهریه‌ام که 314 سکه بهار آزادی است را می‌خواهم.مرد در دادگاه خانواده حضور داشت و با بیان اینکه من هیچ گاه از محبت و از نظر مالی برای همسرم کم نگذاشته‌ام، عنوان کرد که  می‌خواهم که همسرم کمی عاقلانه تصمیم بگیرد و از روی لجبازی مهریه‌اش را درخواست نکند.
همچنین در موردی دیگر،زنی با مراجعه به دادگاه خانواده شهید محلاتی دادخواست مهریه خود را به قاضی شعبه 240 این مجتمع قضائی خانواده ارائه کرد.این زن در حضور قاضی این شعبه بیان کرده است که  شوهرم در یک شرکت خدماتی کار می‌کند و درآمد ماهیانه‌اش 600 هزار تومان است که می‌تواند مهریه هزار سکه‌ای من را بپردازد.زن عنوان کرده است که  شوهرم بسیار دست و دلباز است و به غیر از کار در یک شرکت

شرکت خدماتی در جای دیگری مشغول به کار بوده و پس‌انداز زیادی دارد؛ او حاضر است هر ماه حقوقش را به طور کامل به من بپردازد ولی مهریه‌ام را نداده و حتی حقوقش را نیز به عنوان مهریه به من نمی‌دهد.زن  در برابر قاضی این پرونده با اشاره به اینکه شوهرم از خود اختیاری ندارد، گفت: من هیچ مالی نخواسته و تنها مهریه‌ام را حتی به صورت قسطی می‌خواهم.وی با بیان اینکه دیگر نباید حرف مادر شوهرم به کرسی بنشیند، ادامه داده است که  خانواده شوهرم در این 4 سال و نیم هر کاری که دلشان خواست انجام دادند و من و شوهرم تنها "چشم" گفتیم ولی دیگر من کوتاه نیامده و مهریه‌ام را خواهانم.همان گونه که مشاهده می شود در بسیاری از موارد تصفیه حساب میان عروس و خانواده شوهر منجر به اعلام رسمی تقاضای پرداخت مهریه می شود .آیا در این صورت زندگی میان زوجین 
می تواند روالی عادی داشته باشد؟
  مطالبه مهریه از دو طریق امکان پذیر است؛ یکی مراجعه به دادگاه خانواده (یا دادگاه حقوقی) و دیگری از طریق اداره ثبت و با صدور اجرائیه. اگر مهریه منزل، زمین یا مغازه باشد زوجه می تواند بعد از عقد آن را مطالبه کند. اگر مرد هیچ گونه دارایی اعم از نقدی و غیر نقدی نداشته باشد می تواند درخواست اعسار دهد و در صورت تشخیص دادگاه حکم اعسار صادر می شود. پرداخت مهریه محدود به زمان خاصی نیست و اگر زوج توانایی پرداخت نداشته باشد (در مهریه و هر نوع مطالباتی که پولی و مالی باشد) می تواند از دادگاه تقاضای تقسیط کند و در طول چند سال آن را بپردازد.   
    ممکن است مرد برای اجرای مهریه ملک یا مال غیر ملکی خود را که دارای ارزش است معرفی کند که در این صورت ملک توقیف و طبق مقررات در مرحله اجرا به حراج گذاشته می شود که این مسئله خود باعث اطاله دادرسی و طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده ها می شود. تبصره ذیل ماده 1082 قانون مدنی می گوید که چنانچه مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه، نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می شود، محاسبه و پرداخت خواهد شد مگر اینکه زوجین در حین اجرای عقد به نحو دیگری تراضی کرده باشند. زندانی شدن مرد هیچ تاثیری در پرداخت سریع مهریه ندارد و خود باعث بروز مشکلات اجتماعی و اقتصادی فراوانی برای نظام خانواده و جامعه می شود. این نکته ای است که باید به آن توجه شود.
نگاه خانواده‌ها به مهریه باید درست شود و مهریه در جایگاه واقعی خودش واقع شود.این نوع حرکت‌ها، ممکن است از سوی نگاه 
غیر واقعی دوستان نادان یا دشمنان دانا باشد که باید از یکدیگر تشخیص داده شود.می بایست وضعیت درستی را برای مهریه افراد تعیین کنیم؛ باید بسنجیم که مهریه‌ها در توان بالقوه فرد باشد، در حقیقت جوانی که ماهی حدود 400 الی 500  هزار تومان حقوق دارد اگر مهریه زنش هزار سکه باشد نمی‌تواند خرج زندگی‌اش را بدهد و چنانچه خرج زندگی نداده و فقط مهریه هزار سکه‌ای زن خود را بدهد تا آخر عمر پرداخت آن طول می‌کشد و نمی‌تواند بدهد اکنون چیزی را که خود امضاء کرده‌اند، عملی نیست، در حقیقت نوعی خود گول زدن است.تعیین مهریه‌های نامتعارف در ابتدا از روی تنوع و نوآوری اتفاق می‌افتد ولی در آخر کاملاً به صورت نارضایتی و همراه با یک نگرانی بیش از حد و درازمدت برای فرد موردنظر که خیلی وقت‌ها هم این مهریه‌ها  پرداخته نمی شود، به اتمام می‌رسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد