َ

َ

چرایی هراس دنیای غرب از حجاب زنان مسلمان ؟

اسلام هراسی

حجاب نماد و پرچم اسلام است که به سرعت در سراسر جهان در حال انتشار است و پیک آزادی و آرامش روحی کسانی است که آنرا برای زندگی خود بر میگزینند.

شبکه جهانی زنان مسلمان در یازدهمین تالار گفتگوی اینترنتی خود موضوع "هراس دنیای غرب از حجاب زنان مسلمان" را مورد بررسی قرار داد. در این تالار که به دو زبان عربی و انگلیسی فعال بود کاربرانی از کشورهای اندونزی، مالزی، نیجریه، استرالیا، ایران، هند، فلسطین و تانزانیا نظرات و دیدگاههای خود را بیان داشتند.نتیجه بدست آمده از این تالار به شرح ذیل می باشد:واضح است که پوشش در هر جامعه ای، نماد و نشان طرز تفکر و فرهنگ افراد آن جامعه است. در بررسی نوع پوشش پیروان اسلام می بایستی به این نکته توجه داشت که اسلام دینی جامع و کامل است که تنها در پاره ای آداب، مناسک و نشانه ها خلاصه نمی شود، بلکه برای همه ابعاد حیات فردی و اجتماعی انسان، دستورات و احکام متعالی و دقیقی دارد

از دیدگاه تعالیم اسلام کرامت و منزلت والای انسان به عنوان اشرف مخلوقات منوط به خصوصیات ظاهری و جسمانی او نیست، بلکه روح متعالی نهفته در این کالبد است

از دیدگاه تعالیم اسلام کرامت و منزلت والای انسان به عنوان اشرف مخلوقات منوط به خصوصیات ظاهری و جسمانی او نیست، بلکه روح متعالی نهفته در این کالبد است که گوهر اصلی وجود او و موجب امتیاز و شرافت او بر سایر موجودات است. روح متعالی انسان به عنوان تجلیگاه همه صفات حق تعالی همچون راکبی است که بر مرکب جسم سوار است و او را فرمان می دهد و هدایت می کند و جسم انسان با همه شگفتی ها و زیبایی ها تنها مرکبی است که مطابق با ویژگی های توقف گاه دنیا ساخته شده و در اختیار انسان قرار داده شده است که با سلامت از این منزل عبور کند.

از جمله احکام و دستورات اسلام که به طور صریح در قرآن بیان شده است نوع حجاب و پوشش زن مسلمان است. 

از دیدگاه اسلام، حجاب زن رمز گرامیداشت گوهر وجود اوست.

بدین ترتیب که زن مسلمان با حفظ حجاب و پوشش مناسب، ضمن پاسداشت گوهر و شرافت انسانی خویش، مرز و محدوده غیر و خودی را تعیین کرده و جمال و زینت های خدادادی خود را دست مایه هر شهوتی و بهانه هر لذتی قرار نمی دهد و در عین حال فعالانه به انجام وظایف و مسئولیتهای اجتماعی خود می پردازد.

به عبارت دیگر پیام حجاب این است که زن مسلمان با انتخاب آزادانه این نوع پوشش، نوع تلقی و تعامل دیگران را با خود تعیین می کند و با حفظ کامل حریم خصوصی و خانوادگی خود، بهره برداری آزاد دیگران از جذابیت های ظاهری خود را غیرمجاز اعلام کرده و ارتباطات اجتماعی خود را در چهارچوب اندیشه، تعقل، دانش، استعدادها، قابلیت ها و توان عملی خویش در تأثیرگذاری مثبت در امور اجتماعی تعریف می کند.

اینگونه است که در جوامع مختلف، چنانچه پوشش زن مسلمان همراه با این نوع طرز فکر و همچنین همراه با سایر اخلاق و صفات حسنه اسلامی باشد، از او انسانی مسلط، وزین و قوی می سازد که ضمن موفقیت در اجرای وظایف و نقش های خانوادگی خویش، در حرکتهای مثبت و مفید اجتماعی نقش مؤثری خواهد داشت.

از آنجا که حجاب و پوشش اسلامی یک حکم اسلامی است و زنان مسلمان ملزم به رعایت آن هستند، بنابراین پوشش زن مسلمان، به عنوان یک نماد و سمبل طرز تفکر و ایدئولوژی اسلام محسوب می شود. بنابراین زنان مسلمان که با پوشش اسلامی در جوامع غیراسلامی ظاهر می شوند، خود به خود به عنوان مبلغان و مروجان سیار مکتب اسلام محسوب می شوند.

امروزه بر هیچ کس پوشیده نیست که مکتب نجات بخش اسلام تنها تفکر فعال و پویای مورد اقبال توده های بپا خواسته در مقابل زیاده خواهیها، غارتگری ها و جنگ افروزیهای استکبار غرب بویژه امریکای جهانخوار و هم پیمانانش محسوب می شود.

از این رو سیاستمداران امریکایی با طراحی سناریوی 11 سپتامبر، از یک سو درصدد آن بودند که به اشغال گری، کشتار و غارت کشورهای اسلامی مشروعیت ببخشند و از سوی دیگر به بهانه مبارزه با تروریسم، شهروندان مسلمان غربی را در معرض انواع فشار و آزار و اذیت و هتک حرمت قرار دهند. در این رابطه با توجه به اینکه زنان مسلمان بواسطه پوشش اسلامی خود، مهمترین عامل تبلیغ و ترویج فرهنگ اسلامی در سطح جوامع غربی محسوب می شوند، در لبه تیز این حملات قرار دارند و بیشترین آزارها، رنجها و توهینها را تحمل می کنند. بطوریکه در بارزترین نمونه آن دکتر مروه الشربینی در جلسه علنی دادگاه شهر درسدن آلمان توسط متهم یک پرونده در حضور نیروهای امنیتی و مسئولین قضائی و در مقابل دیدگان همسر و فرزند خردسالش با ضربات متعدد چاقو قربانی یک حمله نژادپرستانه شد.

در همین راستا و در یک اقدامی کاملاً هماهنگ رسانه های وابسته به استکبار جهانی سیاه نمایی علیه فرهنگ اسلام و مخدوش جلوه دادن و وارونه نشان دادن جایگاه زن در اسلام را اصلی ترین سیاست تبلیغاتی خود قرار داده اند، بطوریکه در نتیجه اینگونه تبلیغات اکثر شهروندان غربی دین اسلام را مترادف ظلم به زن تداعی می کنند.

علاوه بر این در سالهای اخیر اکثر حکومتهای غربی و کشورهای داعیه دار آزادی و حقوق بشر با تصویب قوانین و مقررات منع حجاب، زنان مسلمان محجبه را تحت فشار قرار داده و از حداقل حقو ق شهروندی از قبیل:حق آموزش، حق اشتغال، حق دفاع و احقاق حق در دادگاهها، حق استفاده از امکانات عمومی شهری نظیر وسایل حمل و نقل، درمانگاهها، پارکها، کتابخانه ها و .... محروم می کنند.

بطوریکه زن مسلمان مجبور شود از دو رویکرد: پایبندی اعتقادات و ارزشهای اسلامی خود و یا حضور و فعالیت اجتماعی، یکی را انتخاب کند. یا خانه نشینی و انزوا را در حین تقید به احکام اسلامی و یا حضور اجتماعی را در حین زیر پاگذاشتن ارزشها و احکام اسلامی .

بدیهی است اینهمه فشار علیه حجاب اسلامی و اینهمه آزار و اذیت شهروندان مسلمان، تنها تهاجم نسبت به یک حکم یا یک نماد اسلامی و یا حمله به یک فرد مسلمان نیست، بلکه حمله به کل مکتب اسلام و نشانه هراس از فرهنگ اسلامی است.

این در حالیست که به واسطه فرهنگ والای اسلام، شهروندان مسلمان در کشورهای غربی در زمره محترم ترین، فرهیخته ترین و منضبط ترین اقشار آن جوامع محسوب می شوند. 

از سوی دیگر علیرغم آنکه به بهانه های مختلف بعضی از کشورهای اسلامی، همواره عرصه اشغال، تاخت و تاز و غارتگری دولتهای غربی بویژه آمریکای زیاد خواه بوده است، طی قرون اخیر هرگز سابقه نداشته است کشورهای اسلامی چشم طمع به سرزمینهای غربی داشته باشند و به اینگونه کشورها لشکر کشی کنند. بنابراین اسلام ستیزی و اسلام هراسی و مظاهرآن یعنی مقابله با حجاب اسلامی هرگز ریشه در احکام و فرهنگ اسلامی ندارد، بلکه ریشه در خوی استکباری و تجاوز طلبانه حکومتهای غربی دارد و آنجا که قدرت مقابله با فرهنگ متعالی و منطق قوی اسلام را ندارند، به جای گفتگو و مفاهمه، به روشهای تهاجمی و خشونت آمیز و غیر دمکراتیک پناه می برند. 

لکن با همه این فشارها، زنان مسلمان محجبه با بصیرت و درک بالا، سعی وافری در حفظ شأن و ارزشهای اسلامی خویش، همراه با افزایش سطح علمی و مشارکت و حضور اجتماعی و نیز رعایت اصول و فضیلتهای اخلاقی نموده و به عنوان زنانی صالح، قدرتمند و موثر در اینگونه جوامع، توجه افکار عمومی را به خود معطوف کرده اند. 

منبع: واحد خبر مرکز اطلاعات و آمار زنان
نظرات 2 + ارسال نظر
هادی 13 تیر 1391 ساعت 09:51 ب.ظ

سلام آقا
آقا یه چند تا عکس باحال بزار بچه ها حال کنن
موفق و پیروز باشید

محمد فاطمی پور 5 مرداد 1391 ساعت 06:25 ب.ظ http://mfatemi.ir

با سلام
مجموعه وبلاگنویسهای مدافع دکتر احمدی نژاد با برگزاری اولین همایش در تهران در تاریخ 27 تیرماه 1390
تصمیم گرفتند مجموعه ای منسجم و هماهنگ را طراحی کنند
تا در آینده با هماهنگی کامل با هم مطلب بنویسند.
این گروه صد در صد وابسته به نهاد و یا روزنامه ایران نیست ولی با هماهنگی آن مجموعه ها فعالیت خواهد نمود.
از شما دعوت به عمل می آید در سایتی که موقتا برای جمع آوری اطلاعات وبلاگ نویسها تهیه شده است عضو شوید.
لطفا در صورت عضویت به اطلاعیه ها توجه نمایید و گزارش آنها را ارسال نمایید
alemparvar.ir

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد