َ

َ

چرا در نهج البلاغه اومده عقل زنها ناقصه ؟

              

تقریبا میشه ادعا کرد برای تمامی زنانی که با این روایت برخورد می کنن کدورتی ذهنی بوجود میاد که البته جای توضیح و تفصیل داره .
این روایت باید از پنج محور مورد بررسی قرار بگیره .
اول _ بررسی شان صدور و فضای تاریخی این روایت
دوم _ عرضه روایت به قران کریم
سوم _ بررسی معنای عقل و همچنین گذری بر معنای نقص
چهارم _ بیان تفاوت ساختاری و فیزیولوژی زن و مرد و بررسی وجه ارتباط عقل با این ساختار
پنجم _ گذری بر روایاتی که امیر المومنین (ع) در مورد زنانی نظیر حضرت زهرا (س) ، حضرت زینب ( س) ، حضرت خدیجه (س) و دیگر زنان بزرگ تاریخ فرمودن و جمع این روایات با خطبه 80 نهج البلاغه .
محور اول : شان صدور روایت
این روایت پس از جنگ جمل و در مذمت افرادی بیان شد که از یک زن در جریان جنگ پیروی کردن ،

برخی شان صدور این روایت رو تنها مربوط به عایشه می دونن که طی جریاناتی موجبات موجبات جنگ جمل رو فراهم کرد ،تقریبا میشه ادعا کرد برای تمامی زنانی که با این روایت برخورد می کنن کدورتی ذهنی بوجود میاد که البته جای توضیح و تفصیل داره .
این روایت باید از پنج محور مورد بررسی قرار بگیره .
اول _ بررسی شان صدور و فضای تاریخی این روایت
دوم _ عرضه روایت به قران کریم
سوم _ بررسی معنای عقل و همچنین گذری بر معنای نقص
چهارم _ بیان تفاوت ساختاری و فیزیولوژی زن و مرد و بررسی وجه ارتباط عقل با این ساختار
پنجم _ گذری بر روایاتی که امیر المومنین (ع) در مورد زنانی نظیر حضرت زهرا (س) ، حضرت زینب ( س) ، حضرت خدیجه (س) و دیگر زنان بزرگ تاریخ فرمودن و جمع این روایات با خطبه 80 نهج البلاغه .
محور اول : شان صدور روایت
این روایت پس از جنگ جمل و در مذمت افرادی بیان شد که از یک زن در جریان جنگ پیروی کردن ، برخی شان صدور این روایت رو تنها مربوط به عایشه می دونن که طی جریاناتی موجبات موجبات جنگ جمل رو فراهم کرد ، برخی هم معتقدن که اگه در یه مقطع زمانی از یه گروه یا ملت یا امتی مدح یا ذمی بشه تا آخر دنیا که این مدح یا ذم شامل حالشون نیست بلکه با گذشت روزگار و ایام و تغییر رویه اونا اون مدح و ذم هم طبیعتا منتفی میشه ، این ستایش ونکوهشها رو نباید به حساب جوهر و ذات اونا گذاشت .
نتیجه اینکه نقص عنوان شده در روایت عمومی نیست و شامل همه زنها در همه زمانها نمیشه .
محور دوم بحث رو انشاالله بعدا دنبال می کنم .

  چرا در نهج البلاغه اومده عقل زنها ناقصه ؟




محور دوم بحث عرضه روایت به قران کریم است البته قبل از اینکه این مطلب رو بیان کنم بهتره در مورد کلمه نقص یه توضیح مختصری بدم و اون این که کلمه نقص در بسیاری از جاها با کلمه تفاوت به جای هم به کار میرن ، مثلا در آیه سوم سوره ملک اومده (( ما تری فی خلق الرحمن من تفاوت )) در آیه فوق کلمه تفاوت به معنی نقص بکار رفته و در روایت مذکور نقص به معنی تفاوته و معنی روایت این میشه که زنها در برخی مسائل مانند امور مالی ، عبادی و شهادت شهود – دقت بفرمایید تنها در برخی از مسائل فوق – با مردان تفاوت دارن و این مطلب معنی نقصان و مذمت نداره بلکه تنها معنی تفاوت و اختلاف داره .
از طرف دیگه ما اساسا معنای نقصی که در روایت اومده رو نمی تونیم نقصان و کمبود بگیریم چون در این صورت روایت با آیات قرآن در تضاد قرار میگیره و مخالف آیات قرآن میشه چون طبق آیات قرآن زن و مرد در تمامی مراحل خلقت با هم برابرن همین طور خطاب های قرآن در مورد امر به تفکر و تعقل شامل زن و مرد هر دو است و این نشان دهنده عقل عملی مساوی در هر یک از زن و مرد هست .

مورد دیگه این که مسائلی که در روایت به اونا تصریح شده از موارد تفاوت بین زن و مرد هست و اصلا مشمول دایره نقص نمیشه ، نقص اینه که برای شما حدی از کمال تصور بشه و شما با اختیار خودتون از عمل به فرایض و وظایف خودتون کوتاهی کنین اونوقت شما دچار نقصان در عبادت یا عقل یا ... هستین اما زمانی که خداوند وظیفه ای رو از شما نخواسته ، عمل نکردن به اون هم نقص محسوب نمیشه .


منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد