ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
خانواده، کهنترین و ریشهایترین نهاد بشری است که با پیدایش انسان بر روی زمین پدیدار گردیده و فردیت انسان را به جمع و جمع کوچک انسانی را به اجتماع و اجتماع را به جامعهای جهانی تبدیل نموده است.وجود خانه و خانواده، یک نیاز طبیعی برای نوع انسان است که بخش عمدهای از نیازهای غریزی، عاطفی و معنوی انسان را تأمین میکند و پایهریزی شخصیت و سعادت یا شقاوت او را در آیندة زندگانیاش رقم میزند.تمدنهای اصیل، بخش مهمی از اصالت و ثبات خود را مدیون سلامت و پایداری نظام خانوادهها در تربیت نسلی سالم و صالح بودهاند.
تربیت خانوادگی شخصیتساز و تمدنآفرین است.
خانواده، کهنترین و ریشهایترین نهاد بشری است که با پیدایش انسان بر روی زمین پدیدار گردیده و فردیت انسان را به جمع و جمع کوچک انسانی را به اجتماع و اجتماع را به جامعهای جهانی تبدیل نموده است.
وجود خانه و خانواده، یک نیاز طبیعی برای نوع انسان است که بخش عمدهای از نیازهای غریزی، عاطفی و معنوی انسان را تأمین میکند و پایهریزی شخصیت و سعادت یا شقاوت او را در آیندة زندگانیاش رقم میزند.
تمدنهای اصیل، بخش مهمی از اصالت و ثبات خود را مدیون سلامت و پایداری نظام خانوادهها در تربیت نسلی سالم و صالح بودهاند.
گِزنفون،حکیم و تاریخنگار یونانی، یکی از علتهای اقتدار هخامنشیان را که در روزگار خود از بزرگترین و مقتدرترین تمدنهای جهان بودند، توجه ویژه خانواده و جامعه ایرانی به تربیت فرزندان خویش برمیشمارد. او درباره تربیت جوانان ایرانی در دوران هخامنشی مینگارد:
ایرانیان، تقوا و فضیلت را به فرزندان خود میآموزند، همانگونه که دیگران خواندن و نوشتن را... . در قوانین ایران، کوشش میشود که افراد تربیتی پیدا کنند که آنان را پیشاپیش از دست زدن به کارهای ننگین و شرارتآمیز بازدارد.1
آری، تربیت خانوادگی شخصیتساز و تمدنآفرین است و در زمینهسازی برای برپایی تکاملیافتهترین و شکوهمندترین تمدن تاریخ بشری نیز میبایست بیش از هر چیز بر خانواده و تربیت خانوادگی تأکید ورزید.
برای داشتن یک جامعه ایدهآل و برای رسیدن به آرمان شهر مهدوی بایستی بیشترین هزینه را متوجه کانون خانواده و کارکردهای آن کرد؛چراکه یکی از مهمترین کارکردهای ازدواج و تشکیل خانواده، تولید و تربیت نسل صالح، انسانسازی، مسلمانپروری و سربازسازی برای مهدی موعود (ارواحنافداه) است.
کارکردهای خانواده در نظام هستی بسیار وسیع و گسترده است که در اینجا به نقل فهرستی از آن بسنده میکنیم:
تولید و بقای نسل انسان؛
آرامش و سکونت جسمی و روانی؛
تنظیم و قانونمندسازی مناسبات جنسی؛
ایجاد کانون لذت؛
تبادل و تعامل عواطف و محبت؛
تأمینکنندة استراحت، خواب و خوراک سالم، ارزان و مطمئن برای والدین و فرزندان؛
استمرار شبکههای سالم و نظاممند اجتماعی و خویشاوندی؛
کانون تربیتی و آموزشی برای زوجین و فرزندان؛
کانون سالم گذراندن اوقات فراغت؛
تأمین و احراز نیمی از دیانت و معنویتگرایی؛
پشتیبانی اقتصادی از نسل آینده و انتقال سرمایه به آنان (از طریق ارث، هبه، و...)؛
رشد و تمرین جامعهپذیری و دیگرگرایی؛
کنترل جرم و جنایت و بزهکاری در جامعه؛
حمایت و مراقبت از نسل اول، دوم و سوم (کودکان، میانسالان، سالمندان)؛
حمایت از یکدیگر در برابر دشمنیها، خطرات، کمبودها، شکستها و بیماریها؛
انگیزهسازی و آمادهسازی افراد جهت ورود به جامعه و انجام کارهای بزرگ؛
عامل تحرک، پویایی، مسؤولیتپذیری و توسعة شخصیت؛
عامل آفرینش تمدنهای پیشرفته و تکاملیافته.2
-----------------
پی نوشت ها:
1. ریشهری، محمد، حکمتنامة جوان، ص7؛ ندوشن، محمدعلی، هشدار روزگار، ص187ـ188.
2. ر.ک: نیلیپور، مهدی، خانوادة مهدوی، ص52ـ54.
منبع : خانواده و تربیت مهدوی،ص30