َ

َ

کجای قرآن از حجاب سخن گفته شده است ؟!

در چند سوره از قرآن کریم ، مسأله ی حجاب تصریح شده است که نشان از اهمیت موضوع دارد . در سوره احزاب آیه ۵۹ می خوانیم : ای پیامبر به زنان خود و دختران و زنان مؤمن بگو روسریها و مقنعه های خود را بپیچانند . این جور به عفیفه بودن و شریف بودن شناخته می شوند ،تا کسی معترض ایشان نشود وایشان را آزار ندهد و خداوند آمرزنده و مهربان است .در جای دیگر می فرماید :" وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ " .اسلام  در مورد صحبت کردن با زنان پیامبر ، کسی را منع نمی کند بلکه می گوید ، اگر خواستید چیزی به همسران پیغمبر بدهید و بگیرید ،ضابطه ای داشته باشید « فَسْئَلُوهُنَّ » ، سؤال کنید از اینها « مِنْ وَراءِ حِجابٍ » یعنی از پشت پرده . 


 در چند سوره از قرآن کریم ، مسأله ی حجاب تصریح شده است که نشان از اهمیت موضوع دارد . در سوره احزاب آیه ۵۹ می خوانیم : ای پیامبر به زنان خود و دختران و زنان مؤمن بگو روسریها و مقنعه های خود را بپیچانند . این جور به عفیفه بودن و شریف بودن شناخته می شوند ،تا کسی معترض ایشان نشود وایشان را آزار ندهد و خداوند آمرزنده و مهربان است .

در جای دیگر می فرماید :

  " وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ " [1] .اسلام  در مورد صحبت کردن با زنان پیامبر ، کسی را منع نمی کند بلکه می گوید ، اگر خواستید چیزی به همسران پیغمبر بدهید و بگیرید ،ضابطه ای داشته باشید « فَسْئَلُوهُنَّ » ، سؤال کنید از اینها « مِنْ وَراءِ حِجابٍ » یعنی از پشت پرده . یعنی بین شما و نامحرم یک حریم و پرده وجود داشته باشد ،به راحتی و بدون رعایت ضابطه وحریم نباشد . 

اسلام با حضور زن در جامعه  مخالف نیست . اسلام با تبرّج ،خود نمایی وبی عفّتی مخالف است .در تاریخ اگر مطالعه ای داشته باشیم خواهیم دید که زنان بزرگی در جامعه حضور داشته اند و کارهای بزرگی هم انجام داده اند .

 

مسأله ی حجاب در قرآن ؛

در قرآن با تعبیرات گوناگون از حیا (حجاب) سخن به میان آمده است : حیا در زبان (انعام ۱۰۸) ،حیا در طرز سخن گفتن (احزاب ۳۲) ،حیا در راه رفتن (قصص۲۵) ،حیا در شرکت در مجالس میهمانی (احزاب ۵۳) ،حیا در نگاه کردن (نور۳۰ و ۳۱) ،حیا در امور اقتصادی (بقره۲۷۳) ،حیا در ورود به منازل (نور   ۵۸و59) .

در اینجا به شرح مختصری از انواع حجاب ها (حیا) که در قرآن ذکر شده می پردازیم ؛

رعایت (حجاب) در راه رفتن در اسلام :

قرآن درباره تعریف دخترشعیب می‌ فرماید ، دختر خوبی بود  « تَمْشی‏ عَلَى اسْتِحْیاءٍ » [2] ، « تَمْشی » راه می‌رفت

« عَلَى اسْتِحْیاءٍ » روی حیا راه می‌رفت .

َ در جای دیگر می فرماید : " ولا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ " [3] .در قدیم زنانی بودندکه خلخال (مثل النگو) به پایشان بود ، و وقتی راه می‌رفتند صدا می‌کرد و مردم متوجه می‌شدند و جلب توجه می شد .خداوند به خاطر سالم ماندن قلب ها و جامعه ، این قبیل رفتارها را منع کرده است .

حجاب در کلام (نحوه ی سخن گفتن )  :

 اسلام نمی‌گوید زن حرف نزند ، می‌گوید حرف بزند اما با کرشمه وناز وخضوع در مقابل نامحرمان حرف نزند ؛ « فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذی فی‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً » [4] ، « تَخْضَعْنَ » از خضوع یعنی حرف که می‌زنند نازک و با کرشمه نباشد . چرا؟ برای اینکه « فَیَطْمَعَ » طمع می‌کند « الَّذی فی‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ » آن کسی که در قبلش مرض است . قرآن می‌گوید خانم ها ،گفتگوهایتان بانامحرم خاضعانه نباشد . « فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ »

حجاب چشم ؛

قرآن می‌ گوید : برای حفظ عفت عمومی کسی بدون اجازه وارد خانه کسی نشود . حتی بچه‌هایی که به تکلیف نرسیده‌اند اگرخواستند وارد خانه کسی بشوند در بزنند .

در جای دیگر می فرماید ؛« قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ »[5] ؛ برای حفظ عفت عمومی چشم خود را پایین بیاندازند .

قانون ، قانون است !

 وقتی حدیث داریم نابینا که وارد خانه پیامبر شد ،ایشان به همسرانش فرمود حجاب کنند ، گفتند نابینا است ، گفتند : حتی نسبت به مرد نابینا هم باید حجاب داشته باشید .چون قانون نباید لغو شود . چراغ قرمز آدم باید بایستد ولو نیمه شب باشد و ماشینی نیز نیاید . یعنی وقتی گفتند : چراغ قرمز است و ایست ! رعایت کن ! نباید بگوییم فلسفه چراغ قرمز این است که ماشین ها به هم نخورند و حالا نیمه شب که ماشینی نیست . نه ! وقتی گفتند ایست و چراغ قرمز ، چه ماشین باشد و چه نباشد باید رعایت شود .

قانون نباید لغو شود . چراغ قرمز آدم باید بایستد ولو نیمه شب باشد و ماشینی نیز نیاید . یعنی وقتی گفتند : چراغ قرمز است و ایست ! رعایت کن ! نباید بگوییم فلسفه چراغ قرمز این است که ماشین ها به هم نخورند و حالا نیمه شب که ماشینی نیست . نه ! وقتی گفتند ایست و چراغ قرمز ، چه ماشین باشد و چه نباشد باید رعایت شود .

مقام زن :

قرآن فرموده است ، زن کوثر است « إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ »[6] ، خدا به پیغمبر فاطمه داد ، کوثر داد ، کوثر از کثیر است به معنای خیر بسیار ، زن مقامی این گونه دارد . امیر المؤمنین(ع) می‌فرماید : « إِنَّ الْمَرْأَه رَیْحَانَه وَ لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَه » [7] . زن ریحانه است ، کار خشونت آمیز به زن ندهید .

 زن می‌تواند الگوی تمام نسل بشر باشد . چگونه ؟! « وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ »[8] . خداوند یک مثل زده است ، « للذین امنوا »  برای کسانی که ایمان دارند . برای همه مؤ منین مثل زده است ، « امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ » نمونه و مثال ، زن فرعون است . یعنی زن می‌تواند به جایی برسد که نمونه تمام انسانها باشد . تمام مردها  و زن ها باید از این زن یاد بگیرند . 

در اسلام حق انتخاب شوهر با زن است . امیر المؤمنین (ع) وقتی به خواستگاری حضرت زهرا (س) آمد ، رسول خدا فرمود اجازه بدهید که من از فاطمه (س) اجازه بگیرم . رسول الله ازفاطمه اجازه می‌گیرد .

قرآن می‌گوید زنان تاریخ و مردان تاریخ همه  باید از زن فرعون درس بگیرند که چگونه در محیط کفر  و در کنار مردی که خود را خدای عالم می دانست و همه چیز را از آن خود می دانست  ،خود را حفظ کرد و نمونه ای برای عالمیان شد . باید از این زن درس گرفت ! سرانجام فرعون ، غرق شدن  و نابود شدن از صحنه ی جهان ، و اما سرانجام آسیه ، نمونه و الگو شدن !

زن در اجتماع ،آری یا خیر ؟!

اسلام با حضور زن در جامعه  مخالف نیست . اسلام با تبرّج ،خود نمایی وبی عفّتی مخالف است .در تاریخ اگر مطالعه ای داشته باشیم خواهیم دید که زنان بزرگی در جامعه حضور داشته اند و کارهای بزرگی هم انجام داده اند .

 مگر  حضرت زینب (ع) کربلا نرفتند و در شهرها و مسجدها سخنرانی نکردند ؟ حتی در تاریخ داریم که زنی در مسجد سخنرانی داشت و حضرت رسول او را بسیار تشویق کرد .

خدیجه (س) همسر پیامبر تاجر نمونه ی زمانش بود .در عین حال که در جامعه فعالیت اقتصادی بزرگی انجام می داد ،ذرّه ای از حجاب و عفّتش کمرنگ نشد .

پس باتوجه به این بررسی ها می توانیم به این نکته ی مهم برسیم که حضور زن یک اصل است و عفت عمومی هم یک اصل  ، و هیچ کدام  نباید به بهانه ی دیگری  کنار گذاشته شود .

                                                                                                                تنظیم :زهرااجلال-گروه دین واندیشه


پی نوشت ها :

1-احزاب /53

2- قصص /25

3- نور /31

4- احزاب /32

5- نور /30

6- کوثر /1

7- نهج البلاغه /نامه 31

8- تحریم /

نظرات 3 + ارسال نظر
سبز بهاری 14 فروردین 1392 ساعت 05:53 ب.ظ http://sabzebahari.blogfa.com

سلام
یه مدتی بود کمتر می‌نوشتم
اما خدا را شکر توفیق یافته‌ام دوباره در حمایت از بهار بنویسم
در یک وبلاگ تازه با نام «سبز بهاری» هم‌سنگر شمایم
در ضمن با یه مطلب جدید به نام «گریزی از بهار نیست» به روزم! بخوانید و نظر دهید.
در ضمن برای تبادل لینک نظرت چیه؟ من که موافقم. اگه تو هم موافقی خبرم کن.
زنده باد بهار، زنده باد بهار، زنده باد بهار!
Sabzebahari.blogfa.com

باقرلو 16 فروردین 1392 ساعت 06:40 ب.ظ http://asemaniha.com

گفتمــش نقــاش را از غـربت زهـرا "س" بکـش .

گـریه کرد و با قلم یک چادر خاکی کشید گفتمش پـس غربت زهرا کجای نقش بود

ناله کـرد و زیر چـادر غنچه ای پرپر کشید.

روابط عمومی : 09147238236

داوود نوبیانی 8 اردیبهشت 1392 ساعت 05:37 ب.ظ http://noubayani.persianblog.ir/

وب بسیار زیبا و خواندنی و پر محتوایی دارید خوشحال میشم به دست نوشته های من هم سری بزنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد