گر امسال ازدواج کنید مستمری تأمیناجتماعیتان قطع نمیشود. مخاطب
این جمله زنانی هستند که پس از فوت همسرانشان از صندوق تأمین اجتماعی
مستمری دریافت میکنند. تصمیم بر این شده که این زنان به شرط اینکه در 1390
ازدواج کنند همچنان مستمریشان را دریافت کنند. درست برعکس تصمیمی که پیش
از این حاکم بود و هر زنی که ازدواج میکرد دیگر نمیتوانست مستمری همسر
درگذشتهاش را دریافت کند. چرا سال90 ؟ این
دسته زنان کمتر از 5 ماه دیگر فرصت دارند تا ازدواج کنند، معلوم نیست اگر
ثبت ازدواجشان به سال آینده بیفتد چه آیندهای در انتظارشان خواهد بود.
وقتی یک قانون برای یک سال معین تعریف میشود احتمالاً دلیلی هم برای
محدودیت زمانیاش در نظر گرفته شده است. اما از سوی مسئولین صندوق تأمین
اجتماعی برای اینکه سال90 انتخاب شده هنوز دلیلی ارائه نشده است و حتی
معلوم نیست که این قانون سالهای بعد هم اجرا میشود یا نه؟ از طرف دیگر
اجرای یکساله این قانون در حق سایر مستمریبگیرانی که ممکن است در سالهای
بعد ازدواج کنند جفا کرده است.
دیروز
اول ذی الحجه سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) و روز
ازدواج بود . ازدواجی که نمونه ای تام و تمام از سبک یک ازدواج اسلامی است
که سعادت هر انسانی را تضمین می کند . در این مقطع زمانی و در حالی که رسم
پسندیده ازدواج اسلامی زیر خروارها
سنت و عرف غیر عقلایی گم شده است و این امر مقدس در پیش روی نسل جوان به یک غول
تمامعیار
تبدیل گشته است شاید نگاهی به نوع ازدواج و مراسم حضرت علی (ع) و فاطمه
زهرا(س) که الگوی حقیقی بشریت هستند زنگارها را از
چشمهای ما بزداید و نگرشی تازه را به مقوله ازدواج نسل جوان در پی آورد.
در تاریخ در خصوص نحوه خواستگاری حضرت علی(ع) از حضرت فاطمه زهرا (س) جزئیات متعددی نوشته شده است. پیامبر به تمامی کسانی که با معیارهای غلط و رسوم جاهلیت به خواستگاری فاطمه می آمدند، جواب رد داد. تا اینکه نوبت به شخصیتی ممتاز که سالهای عمرش را در خدمت رسول خدا گذرانده و خود تربیت شده دامن پر فضیلت نبوت بود یعنی حضرت علی (ع) رسید.ایشان از مال و ثروت دنیا بهره ای نداشت . اما سراسر وجودش مملو از ایمان به خدا و رفتارش مزین به ارزشهای الهی بود. حضرت علی (ع) هنگامی که به قصد خواستگاری فاطمه نزد پیامبر رفت، در حالیکه سراسر وجودش را حجب و متانتی خاص فرا گرفته بود چنین گفت:" ای رسول خدا ، تو مرا در کودکی از پدرم ابوطالب و مادرم فاطمه بنت اسد گرفتی و در سایه تربیت خود پروردی و در این پرورش از پدر و مادر بر من مهربانتر بودی و مرا از سرگردانی رهانیدی / تو در دنیا و آخرت تنها اندوخته من هستی ، اکنون که خداوند مرا به واسطه تو نیرومند ساخته است
ادامه مطلب ...در
قرآن کریم صراحتا آمده است که زن مایه تسکین و آرامش خاطر مرد است:"و مِن
آیاته أنْ خلق لکم مِن أنفسکم أزواجاً لتسکنوا إلیها؛از نشانه های خدا این
است که از جنس خودتان همسرانی برای شما آفرید تا در کنار آنها آرامش بیابید
روم،آیه 21. ". در این دو آیه هدف
ازدواج،آرامش معرفی شده است.در حقیقت با درکنار هم قرار گرفتن زن و مرد
بسیاری از درگیری های فکری این دو کاهش می یابد و راه برای شکوفا شدن
استعدادهای دیگر فراهم می گردد. وقتی دو نفر با یکدیگر ازدواج میکنند علاوه بر
از آنجا که ادامه پیوند زن و شوهر نیاز به جاذبه و کشش
قلبی دارد،به دنبال آیه می فرماید:"ودر میان شما مودت و رحمت آفرید(و جعل
بینکم مودهًْْ و رحمهًْْ)".در آیه دیگر می فرماید:"وَ جَعَلَ مِنْها
زَوْجها لیسکن إلیها؛همسر انسان را از جنس آن قرار داد تا در کنار او
بیاساید "اعرافآیه 189.
اینکه
نیاز جنسی آنها برآورده و تأمین میگردد و آن هم از طریق طبیعی و آنگونه
که خداوند میپسندد، ثمره دیگری نیز عاید زن و مرد میشود که بسیار مهّمتر
و با ارزشتر است، زن ها و مخصوصاً مردها که بیش از زن ها در جامعه حضور
دارند و با چالشهای مختلف درگیر هستند، فشارهای مختلف اقتصادی و اجتماعی
را تحمّل میکنند و در جوامع شهری امروز که وسعت فوقالعاده پیدا کرده و
خستگیها و تنشهای روانی و فکری بیشماری را برای مردم به ارمغان آورده
وقتی زن و مرد به خانه و محیط خانواده برمیگردند پس از یک روز پر مشغله و
خسته کننده، آنگاه که در کنار یکدیگر قرار میگیرند گویا روحیّه نشاط و
طراوت تازهای به جسم و روح ایشان تزریق میشود و این دو کنار هم به آرامش
روحی و روانی میرسند و خود را برای ورود مجدّد به عرصه کار و مشغلههای
اجتماعی آماده میکنند.این ویژگیهای خانواده اسلامی است و خانوادههای
غربی به هیچ وجه از چنین محیط ممتاز روحافزا و آرامش بخشی برخوردار
نیستند.
انتخاب همسر بدون شک یکی از مهمترین انتخابها در زندگی انسان است که می تواند سعادت و یا شقاوت دنیوی و اخروی هر فردی را تعیین کند . از همین رو در روایات و احادیث اسلامی نیز به شدت بر معیارها و ملاک های یک انتخاب شایسته برای ازدواج تاکید شده است.
در انتخاب همسر، اصالت و نجابت خانوادگى، کفویت و مسائل ژنتیکى را نیز باید در نظر داشت. ژنها به عنوان عوامل انتقال صفات از نسلى به نسل دیگراند که در برخى روایات تلویحاً بدان اشاره شده است؛ در روایتى از پیامبر خدا صلىاللهعلیهوآلهوسلم آمده است:«أُنْظُر فى اَىِّ نصابٍ تَضَعُ وَلَدَکَ فإنّ العِرْقَ دسّاسٌ(نهج الفصاحة، ص 112، ح 564 )؛ بنگر فرزند خود را در کجا قرار مىدهى؛ زیرا رگ (ژن) تأثیر خود را باقى مىگذارد.»در این زمینه به روایت جالب دیگرى از رسول خدا صلىاللهعلیهوآلهوسلم تیمّن مىجوییم که مىفرمایند:«تخیّروا لنطفکم فإنّ النّساء یلدن أشباه اخوانهنّ و اخواتهنّ».(میزان الحکمة، ج 4 ، ص 280 )براى انتخاب همسر، تحقیق و بررسى و شناخت برادران و خواهران کسى که مىخواهد از او خواستگارى کند، خود یک معیار و ملاک مىتواند باشد؛ چه اینکه همسران همانند برادران و خواهران خویش فرزند مىآورند.
مسئله کفویت نیز این چنین مورد توجّه قرار گرفته است:
«تخیَّروا لنطفکم فأنکحوا الأکفاء و أنکحوا إلیهم(نهج الفصاحة، ص 227 )؛ در گزینش همسر براى خود، محلّ مناسب انتخاب کنید و از اشخاص هم شأن خود زن بگیرید و به آنها زن بدهید.»
خواستگارى از دختران شایسته و واجد شرایط فامیل ـ در لسان برخى از روایات ـ در شمار یک اولویت است، چنان که در این روایت آمده است:«النّاکح فى قومه کالمُعْشب فى داره(نهج الفصاحة، ص 635، ح 3147)؛ آن که از خاندان خویش زن گیرد، چنان است که در خانه خویش علف چیند.»از مهمترین معیارهاى انتخاب همسر، دین دارى اوست، در روایاتى که از رسول خدا صلىاللهعلیهوآلهوسلم و سایر ائمه اطهار علیهمالسلام به یادگار مانده، مىتوان بهترین ملاکها و معیارهاى انتخاب را به دست آورد و در پرتو آن رهنمودهاى والا و ارجمند، زندگى سعادتمندانهاى پى ریخت. در ذیل، برخى از آن روایات می آید
ادامه مطلب ...لطفاْ نسل آینده را دریابید ... تا کی باید فریاد زد ای ایها الناس باید نشون بچه هامون بدیم که چجوری باید حجاب و عفت داشته باشند ....
کلاْ برای هرچیزی یه جواب داریم . به بابای بچه در گوشی می گی آقا جان این دختر خانوم شما که تو این سن و سال با پسرای مردم می گه و می خنده یا حجاب درست و حسابی نداره در آینده تاثیرات بدی براش داره و نمی شه کنترلش کردا ....
چشم تو چشم من داره میگه ای آقا من و شما هم که بچه بودیم با دخترای همسایه و فامیل خاله بازی می کردیم ... در حالی که چشمام گرد شده و از شدت عصبانیت می خوام بزنم توی سرم وجدانم داد می زنه می گه اوی تو مگه فضولی ... خوب شد همینو می خواستی ... ضایع شدی ؟؟
ادامه مطلب ...خانواده در ساختار نظام اجتماعی تاثیر شگرفی
دارد و به حتم می توان این نهاد را شالوده و سنگ بنای هر جامعه ای دانست.
خانواده محور تربیت نسل بعدی و محلی برای آرامش و سکنا یافتن افراد فعلی
جامعه است. خانواده بزرگترین تولید کننده منابع انسانی و همچنین بزرگترین
مصرف کننده منابع تولیدی هرجامعه است .
از این روست که جامعه شناسان و
مردم شناسان معتقدند برای تصحیح بسیاری از روش ها و همچنین الگو ریزی درست
ارزشی در جامعه می بایست خانواده مبنا و محور قرار گیرد . با این حال طی
سال های اخیر به وضوح دیده می شود که خانواده های ایرانی دچار برخی آسیب ها
شده اند . افزایش طلاق ، گسترش بی بند و باری و فحشا ، بد پوششی، افزایش
فاصله میان والدین و فرزندان و ... همه از جمله چالش هایی است که هم اکنون
در پیش روی خانواده ایرانی خودنمایی می کنند . در این بین شاید بتوان تهاجم
فرهنگی و بدکارکردی مسئولان در خصوص خانواده را مهمترین دلیل بروز چنین
آسیب هایی دانست.
بررسی و پیمایش ارتباط مستقیم رابطه فیزیکی و
روانی والدین علی الخصوص پدر با خانواده با موضوع تعدیل و کاهش انحرافات و
آسیبهای اجتماعی خانواده و سایر اعضا از جمله نوجوانان را نشان می دهد
یعنی حتی اگر رابطه فیزیکی پدر با فرزندان بیشتر باشد احتمال اینکه چنین
فرزندانی دچار آسیب شوند و یا به انحراف کشیده شوند بسیار کم است و افرادی
که غالبا دچار آسیب و انحراف
می شوند در خانواده ارتباط کمتر روحی، روانی با والدین علی الخصوص پدران داشتهاند.
طی سالهای اخیر مباحث زیادی در خصوص شبکه های
ماهواره ای ساختهو پرداخته دست غرب برای ایرانیان و تاثیرگذاری مخرب آن
بر روی افکار کودکان و نوجوانان مطرح شده است.به عنوان مثال شبکه «فارسی
وان» متعلق به فردی به نام «رابرت مرداک» امپراتور رسانه ای است که یک
یهودی استرالیایی و چهارمین مرد ثروتمند آسیاست، به نقش پر رنگ خود و
مجموعه رسانه ایاش در امور دیگر کشورها افتخار می کند .مرداک عملکرد شبکه
خبری فاکس نیوز و سایر رسانه های تحت تملک خود در تحریک و تشویق دولت
ایالات متحده و اقناع افکار عمومی برای حمله به عراق را بسیار خوب و موثر
ارزیابی می کند.بنابر این تفکری که جنگ طلبی و دخالت مستقیم نظامی در امور
سایر کشورهای جهان از سوی قدرتهای سلطه گر را توجیه نموده و مورد تشویق
قرار می دهد مولد برنامه های شبکه های مخرب فارسی زبان است.رژیم
صهیونیستی،ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای اروپایی سعی داشته اند فرهنگ
مهاجم را به صورتی تزئین شده وارد زندگی و مناسبات روزمره سایر مردم دنیا
نمایند. بدیهی است جامعه ای اسلامی که فرهنگ اسلامی و پویایی این دین مبین
در زیرساخت ها و متن آن جاری می باشد همواره از سوی فرهنگ مهاجم مورد هجمه
قرار می گیرد. این مسئله امری اجتناب ناپذیر است. به عبارت دیگر نمی توان
وجود ضد فرهنگ مهاجم و کلیت آن را نادیده گرفت،بلکه باید با این تهاجم
فرهنگی به مبارزه پرداخت .
بارها این سئوال مطرح شده است که فرهنگ سازی در درون خانواده و جامعه بر عهده کیست وآیا در این خصوص میتوان بار مسئولیت را به طور اخص بر دوش جامعه یا خانواده یا مسئولین گذاشت؟
واقعیت امر این است که بخشی از فرهنگ سازی
سالم در خانواده ها و راهنمایی در این چارچوب بر عهده مسئولین و بخش
عمده،یعنی بخش اجرایی آن بر عهده خود خانوادههاست.
در این خصوص مشاوره
خانواده امری ضروی محسوب میشود و خانواده ها نیز باید خود را نسبت به این
مشاوره ها مشتاق نشان دهند.بسیاری از خانواده ها پیچیدگی ها و آسیبهای
اجتماعی و فردی که می تواند گریبانگیر فرزندانشان شود را درک نمی کنند و در
این خصوص لازم است آگاه شوند.در این میان برنامه های رسانه های عمومی و
مخصوصا صدا و سیما نقش بسیار موثری بر عهده خواهد داشت .در این خصوص
تلاشهای زیادی طی سالهای اخیر صورت گرفته است اما لازم است این تلاشها به
صورتی هدفمند و موثر تعریف شود.ساخت برنامه هایی که بتواند از نزدیک
خانواده ها را در جریان نیازهای فرزندان و آسیبهای اجتماع قرار داده و سپس
نحوه تعامل موثر میان اعضای خانواده یا یکدیگر را بیاموزد بسیار مهم تلقی
می گردد.انجام مشاوره های خانواده باید در جامعه جدی گرفته شده وبه فرهنگ
تبدیل شود.
بارها این سئوال مطرح شده است که فرهنگ سازی در درون خانواده و جامعه بر عهده کیست وآیا در این خصوص میتوان بار مسئولیت را به طور اخص بر دوش جامعه یا خانواده یا مسئولین گذاشت؟
ادامه مطلب ...ابعاد گسترده خروج بی سابقه زنان از خانه گرچه مزایایی در برداشته، اما تاثیرات مخرب وسیعی بر نهاد خانواده و شالوده اساسی رشد کودک در شبکه ارتباطی خانواده و فضای روانی درون آن بر جای نهاد که این رویداد بارها مورد توجه محققان و روانشناسان قرار گرفته است.
زن باید محور اصلی خانواده و زندگی باشد و با اشتغال
تماموقت نقش محوری آنان در خانواده گرفته شده و این باعث تمامپریشانیها و نگرانیها در خانواده است.
بر اساس برخی یافته ها؛مادران شاغل در مقایسه با مادران خانه دار وقت کمتری را به مراقبت از کودکان خود و بچه داری اختصاص می دهند. نهایت وقتی که صرف کودک می کنند، یک سوم مادران خانه دار است.
ادامه مطلب ...طرف برام یه خاطره تعریف کرد .
گفت ما وقتی دانشجو بودیم تصمیم گرفتیم کمی امر به معروف و نهی از منکر کنیم ، یکی می گفت باید دست زور بالای سر بی حجابا باشه ؛ مخالفت کردیم .
یکی دیگه گفت خوب می شه با نمایشگاه و چاپ بروشور و بنر فرهنگ سازی کرد ؛ بازم مخالفت کردیم چون نه امکاناتشو داشتیم نه می تونست خیلی موثر واقع بشه .
گفتیم باید حرکتمون اثر گذار باشه که یکی گفت باید به تذکر لسانی بسنده کنیم ، یعنی اینقدر بگیم که که خود طرف دیگه خسته بشه ، بالاخره این نظر تصویب شد .
چند روزی بود که هر بد حجابی رو توی دانشگاه می دیدیم بهش تذکر می دادیم ، مخصوصاً بچه های کلاس ، تا اینکه یه روزی وقتی کلاس تموم شد همین که به ترتیب داشتیم از کلاس خارج می شدیم به یکی از همکلاسی هامون می گفتیم خانوم حجابتو درست کن ، بیچاره اینقدر خسته شد از شنیدن این کلمه که گفت آقایون بخدا حجابمو درست می کنم ، دستشو برد بالا و مقنعه اش رو پایین آورد و گفت راستش من خیلی دوست دارم بچه مثبت باشم ولی چون دوستام اینجوراً منم ناچارم مثل اونا باشم .
وقتی حجابشو درست کرد یکی از همکلاسیها از ته کلاس داد زد گفت خانوم معینی اینجوری خیلی زیباتر هستید ...!رییس سابق مرکز مطالعات دینی جوانان راه اندازی صیغه پیامکی را ترفندی برای انحراف جوانان دانست.
حجت الاسلام محمدرضا ضمیری در گفت وگو با برنا با بیان این مطلب افزود: اگر چه ازدواج موقت یک ضرورت شرعی برای جلوگیری از فساد در جامعه است و همیشه ازدواج موقت از سوی دین برای جلوگیری از فساد توصیه شده است اما برخی از شیوه ها مثل صیغه پیامکی به دلیل داشتن روابط مجهول باعث افزایش فساد در جامعه می شود.
وی ادامه داد: این اقدام عوارض منفی بسیاری دارد چرا که مشخص نیست این گروه به چه جریانی متصل است و چه عاقبتی در انتظار جوانان فریب خورده خواهد بود. ثبت ازدواج موقت امری ضروری است چرا که حق زن نباید انکار شود در صورتیکه در این رابطه نوزادی هم متولد شود باید تکلیف آن مشخص شد.
رییس سابق مرکز مطالعات دینی جوانان تصریح کرد: به طور قطع می توان گفت این مساله برای به انحراف کشیدن جوانان طراحی شده است چرا که ممکن است افرادی که معرفی و ازدواج موقت می کنند مبتلا به ویروس های ناعلاجی مثل هپاتیت و ایدز باشد.
حجت الاسلام ضمیری تصریح کرد: صیغه پیامکی به هیچ وجه به جوانان توصیه نمی شود چرا که باعث انحراف آنها از دین می شود و عوارض منفی را برای جامعه به دنبال خواهد داشتمهدی صابری امروز در نشست بررسی وضعیت خانواده در ایران و جهان که به مناسبت روز جهانی خانواده در مرکز سازمان ملل در تهران برگزار شد، اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که باعث تضعیف خانواده میشود مسئله جدایی است و در حال حاضر طلاق در ایران بر این اساس رو به افزایش است و این معضل یعنی طلاق توافقی در حال حاضر با یک بحران در کشور رو به روست.
وی به آمار طلاق سال 85 که نشان دهنده توافقی بودن82 درصد طلاقها بوده است اشاره کرد و گفت: خانوادهها باید با فراگیری آموزش های مختلف و بالا بردن صبر و تحمل خود زمینه طلاق را کاهش دهند.
صابری ادامه داد: بر اساس گزارشهای بیشتر طلاقهای توافقی بین زوجین پس از مدتی با توافق زوجین به کانون خانواده برمیگردند ولی در این راستا حرمتها که باید در بین خانواده نهادینه شود شکسته میشود.
وی افزود: طلاق توافقی در بسیاری از کشورها رایج و قانونی است ولی این طلاقها پس از مشاورههای بسیاری صورت میپذیرد.
ادامه مطلب ...نوشته جمال مبارکی است که بر اساس اطلاعات فیپا جزو داستانهای اخلاقی محسوب می گردد و در کتابخانه ملی در ردیف 6896-83 م درج گردیده است .
این کتاب از ماهیتی چند بعدی به جریان زندگی دختری خیابا ن گرد می نگرد و روال زندگی او را از نقطه انحطاط تا برگشت دوباره اش به خانواده بررسی میکند .
در جدلهای این داستان دو نوع طرز تفکر سوداگرانه و عارفانه مشهود است که نویسنده به طرز ماهرانه ای ، این دو دیدگاه را رو در روی هم قرار داده و به خواننده القا می کند .
این کتاب از آن جهت که از داستانی جذاب و تاثیر گذار بر خوردار است می تواند راهنمای بسیار سودمندی از لحاظ تربیتی و اجتماعی برای خانواده ها و نسل جوان باشد .